جزییات خبر

مدیرعامل شرکت مجتمع پالایش گاز پارس جنوبی:

ثبت بیشترین استفاده از قطعات و تجهیزات سازندگان داخلی از سوی مجتع گاز پارس جنوبی مشارکت فعال 110 شرکت دانش بنیان با مجتمع گاز پارس جنوبی

ثبت بیشترین استفاده از قطعات و تجهیزات سازندگان داخلی از سوی مجتع گاز پارس جنوبی مشارکت فعال 110 شرکت دانش بنیان با مجتمع گاز پارس جنوبی
(چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۱:۱۹

پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی با ثبت بیشترین استفاده از قطعات و تجهیزات سازندگان داخلی، توانست رتبه نخست کشور را در میان زیرمجموعه‌های وزارت نفت به خود اختصاص دهد.



به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی احمد باهوش، مدیرعامل شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در حاشیه بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی بیان کرد: مهندسی معکوس نیروی انسانی متخصص پارس جنوبی و میدان دادن به دانش‌بنیان‌های کشور سبب شده بسیاری از قطعات اساسی این مجتمع راهبردی در ایران ساخته شود.

وی با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۱۰ شرکت دانش بنیان و سازندگان داخلی با این مجموعه مشارکت فعال داشته اند گفت: خوشبختانه در سالی که گذشت، ۹۰ درصد از نیازهای ضروری پالایشگاه های سیزده گانه را از سوی شرکت های دانش بنیان و سازندگان ایرانی تامین کردیم.

باهوش در این باره گفت: کسب رتبه نخست استفاده از اقلام راهبردی ساخت بار اول و دانش‌بنیان نشانه حمایت تمام‌قد این مجتمع از جوانان خلاق و نوآور در شرکت‌های دانش‌بنیان و تولیدکنندگان ایرانی است.

وی اظهارکرد: اکنون مجتمع گاز پارس جنوبی به مرکز خلاقیت، نوآوری و پویایی در سطح وزارت نفت تبدیل شده و شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان می‌توانند با شناسایی نیازهای مهم و راهبردی این مجموعه عظیم مسیر شکوفایی و پیشرفت خود را هموارتر کنند.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تصریح کرد: با تلاش متخصصان و کارکنان کارگاه مرکزی این مجموعه در سالی که گذشت با شعار «تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین» موفق به داخلی‌سازی و مهندسی معکوس نزدیک به یک هزار و ۱۴۰۰ قطعه و تجهیزات شده‌اند که پیش از این وارداتی بوده است.

باهوش معتقد است فراهم‌سازی شرایط توسعه ساخت داخل مجموعه‌ای از مزیت‌ها را برای کشور به ارمغان می‌رود که سلسله‌وار به یکدیگر متصل هستند، همچنین توجه به توان کارکنان خلاق، نوآور و مبتکر و منابع ارزشمند درون مجتمع گاز پارس جنوبی، تحقق تولید پایدار و داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات را تسهیل کرده و این مسیر با قوت ادامه خواهد داشت.

وی عنوان داشت: پالایشگاه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 1402، بیش از ۲۲۵ میلیارد و ۴۰۲ میلیون مترمکعب خوراک از سکوها دریافت کرده و از این میزان دریافت بیش از  ۱۹۶ میلیارد و ۱۰۹ میلیون متر مکعب گاز شیرین سازی شد و به خط سراسری تزریق شد.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی به ارسال خوراک به پتروشیمی‌های مستقر در منطقه در سال گذشته نیز اشاره و تصریح کرد: در سالی که گذشت، ۲ میلیارد و ۷۵۷ میلیون مترمکعب خوراک به پتروشیمی پارس، ۱ میلیارد و ۸۹۳ میلیون متر مکعب خوراک به پتروشیمی بوشهر و ۱ میلیارد و ۴۱۶ میلیون مترمکعب خوراک تحویلی به پتروپالایش کنگان تحویل داده شد.

باهوش به اتان تحویلی به پتروشیمی‌های جم، کاویان و مروارید نیز در بازه زمانی یک سال گذشته نیز اشاره و عنوان داشت: مجموع اتان تولیدی و تحویلی به پتروشیمی های جم، کاویان و مروارید در سال 1402 ، بیش از ۲ میلیون تن بوده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی به تولید پروپان و بوتان سراسر پالایشگاه‌های سیزده‌گانه این مجموعه در بازه زمانی یک سال گذشته اشاره و عنوان داشت: با همت، تلاش و نوآوری متخصصان و کارکنان پالایشگاه‌های سیزده‌گانه در سال 1402 بیش از 4 میلیون تن پروپان و بیش از 3 میلیون تن بوتان نیز تولید شده است.

وی به تولید محصول گوگرد دانه‌بندی شده مرغوب پالایشگاه‌های مجتمع در سال گذشته نیز اشاره و اظهار کرد: از ابتدا تا انتهای سال 1402 بیش از 640 هزار تن گوگرد مرغوب دانه‌بندی شده تولید شده است. 

باهوش در ادامه به تولید میعانات گازی اشاره و عنوان داشت: با انجام اقدامات شاخص و برنامه‌ریزی دقیق در سال گذشته، بیش از 249 میلیون بشکه میعانات گازی تولید و این مهم در چرخش اقتصادی کشور نقش بسیار موثری داشته است.

به گفته‌ی مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی؛ کاهش دوره عملیات تعمیرات اساسی در سال گذشته از معادل 15 روز توقف کامل مجتمع به حدود 9 روز در سال 1402 نسبت به سال 1401 دستاورد بسیار مهم در مجتمع است و این مهم که در راستای برداشت حداکثری از مخزن مشترک محقق شد بیش از 4 میلیارد متر مکعب به خوراک مجتمع و تولید گاز اضافه شد.

وی ادامه به رشد تولید محصولات پروپان، بوتان و گوگرد در سال 1402 نسبت به سال قبل از آن اشاره کرد و عنوان داشت: با اقدامات شاخص توانستیم در سال 1402 رشد 20 درصدی در تولید پروپان، رشد 26 درصدی در تولید بوتان و رشد 10 درصدی در تولید گوگرد نسبت به سال 1401 را به ثبت برسانیم. 

 
(چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۲۱:۱۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید