جزییات خبر

برای اولین بار در کشور و با تکیه بر دانش بومی انجام شد:

انجام عملیات رسوب زدائی خطوط داخلی کوره‌های واحد نم زدایی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی

انجام عملیات رسوب زدائی خطوط داخلی کوره‌های واحد نم زدایی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی
(یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲) ۱۱:۳۰

با تلاش متخصصان و کارکنان نوآور و کارآمد، عملیات رسوب زدائی خطوط داخلی کوره‌های واحد نم زدایی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی، بدون توقف تولید با موفقیت پایان یافت.



به گزارش خبرنگار شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی؛ محمد نعمتی، مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی از رسوب زدائی تیوب‌های کوره‌های واحد نم زدایی پالایشگاه دهم، بدون توقف تولید و برای اولین بار در کشور خبر داد.

نعمتی در ادامه بیان کرد: کوره‌های واحد نم زدایی جهت احیاء بستر‌های جاذب رطوبت گازهای شیرین شده بکار می‌روند. رطوبت‌زدایی از گاز به دلیل جلوگیری از ایجاد یخ زدگی و انسداد لوله در مسیر انتقال، بویژه به نقاط سردسیر کشور، از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

وی در ادامه تصریح کرد: گاز فرآیندی پس از عبور از داخل خطوط داخلی پره‌دار بخش همرفتی و سپس خطوط داخلی بخش تشعشعی کوره با جذب حرارت داغ گردیده و به بستر جاذب رطوبت (مولکولارسیو) ارسال می‌شود و بستر فوق را جهت بکارگیری مجدد، احیا می‌نماید.

نعمتی ادامه داد: برای تامین دمای ⁰C 240 گاز فرآیندی، دمای نرمال خروجی از دودکش کوره می بایست⁰C280 باشد. کارکرد پیوسته و طولانی مدت کوره‌ها در چنین شرایط عملیاتی، سبب تشکیل رسوبات سختی بر روی سطوح خارجی تیوب‌ها (بویژه تیوب‌های دارای پره)شده و نگرانی‌هایی از قبیل کاهش بازده حرارتی، افزایش مصرف انرژی، کاهش عمر تیوب‌ها و بعضاً خطرات ناشی از انفجار و آتش‌سوزیرا در پی خواهد داشت. از این جهت، رسوب‌زدایی تیوب‌ها از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

وی ضمن اشاره به محدودیت‌هایی چون عدم دسترسی،وجود انواع مواد نسوز اطراف تیوب‌ها و چندبخشی بودن کوره افزود: استفاده از روش‌های معمول، تمیزکاری و رسوب زدایی را بسیار مشکل نموده و بهره برداری از کوره را با چالش‌های جدی مواجه می‌سازد، چنانکه تاکنون راهکار قابل اجرایی برای این مهم، در دسترس نبوده است.

مدیر پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی خاطرنشان کرد: در این راستا و در جهت یافتن راه حل مناسب و قابل اجرا با تاکید بر انجام رسوب زدایی به روش خشک و بدون قطع تولید (آنلاین)، کارکنان پرتلاش بازرسی فنی پالایشگاه دهم، ایده‌ای را به یکی ازشرکت‌های دانش بنیان و توانمند داخلی که در زمینه رسوب‌زدایی از خطوط داخلی کوره‌ها با روش از سرویس خارج نمودن کوره با استفاده از شوینده‌های شیمیایی خیس فعالیت داشت انتقال دادند.

وی در ادامه گفت: با تلفیق تجربه، دانش و پس از حدود 600 ساعت کار و بررسی‌های همه جانبه تخصصی مشترک، دستورالعمل ایمن و کاربردی مربوطه تهیه و سپس مواد رسوب زدای متناسب با نوع درخواست، به روشی جدید طراحی و ساخته شد.

نعمتی در ادامه بیان کرد: برای نخستین بار در کشور، از این روش ابداعی، جهت رسوب‌زدایی از خطوط داخلی کوره ردیف دوم گازی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی، استفاده شد و در نتیجه، دمای مورد نیاز گاز فرایندی با عملکرد موفقیت آمیز 99% حاصل گردید.

وی گفت: همچنین به منظور اطمینان بیشتر، این روش بر روی سه کوره دیگر انجام شد که نتایج منطبق و مشابهی را در پی داشت.

نعمتی در پایان افزود: اقدامات انجام شده افزایش راندمان کوره به مقدار 8 درصد، کاهش انتشار آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش مصرف سوخت و بهبود شاخص‌های قابلیت اطمینان و دردسترس‌پذیری تولید گاز را در پی دارد.
رسانه جدید
(یکشنبه ۷ آبان ۱۴۰۲) ۱۱:۳۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید