جزییات خبر

در بازه زمانی پنج ماه نخست از آغاز پروژه ؛

عملیات پروژه ارزیابی فرهنگ ایمنی در مجتمع گاز پارس جنوبی در حال انجام است

عملیات پروژه ارزیابی فرهنگ ایمنی در مجتمع گاز پارس جنوبی در حال انجام است
(یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶) ۱۳:۵۰

سرپرست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مجتمع گاز پارس جنوبی گفت؛ عملیات پروژه ارزیابی فرهنگ ایمنی در مجتمع گاز پارس جنوبی از زمستان سال گذشته آغاز و با موفقیت در حال انجام است.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، حبیب‌اله رئوف سرپرست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مجتمع گاز پارس جنوبی و ناظر پروژه فوق، اظهار داشت: فرهنگ ایمنی به عنوان یکی از چندین ایده های است که به عنوان پتانسیل حرکت سازمان به استانداردهای بالاتری از ایمنی در نظر گرفته می شود.


وی گفت: ارتقای سطح فرهنگ ایمنی(HSE) در مجتمع جزء دغدغه خاطر مدیریت محترم عامل مجتمع و مدیران محترم مجموعه بوده و معتقد هستند که داشتن یک سازمان با فرهنگ بالای HSE تضمین کننده و زیر ساختی به منظور دستیابی به اهداف HSE که همانا کاهش شدت و نرخ حوادث، کم کردن آثار زیان بار محیطی، ارتقای سطح سلامت سازمان، ذی نفعان و خانواده کارکنان می باشد.


رئوف ادامه داد: تصمیم مدیران ارشد این سازمان با نگاه ویژه ای که به مقوله ایمنی دارند بر این شد تا در گام نخست از تجارب افراد فرهیخته و آشنا در این حوزه بعنوان مجری کار بهره گرفته شود و از نگرش سنتی به سمت نگرش نوین و سیتماتیک نیل پیدا کنیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: عبارت فرهنگ ایمنی پس از حادثه چرنوبیل در سال 1986 رواج یافت.

وی ادامه داد: حادثه‌ای که به علت وجود یک فرهنگ ایمنی ضعیف و خطاها و تخلفاتی رخ داد که باعث اختلال در فرآیند های عملیاتی و در نهایت آن فاجعه بزرگ گردید.

رئوف گفت: در سال های اخیر توجه به اهمیت جنبه‌های رفتاری و فرهنگی مدیریت ایمنی در سازمان‌ها به طور گسترده‌ای افزایش یافته است؛ چرا که تحقیقات و بررسی های انجام شده در مورد حوادث بزرگی مانند پایپر آلفا و چرنوبیل، نشان داد علیرغم به کارگیری کلیه فاکتورهای مهندسی و حفاظت‌ شدید، در صنایع پرریسک همچنان پتانسیل بروز حوادث بزرگ وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که این اشتباهات صرفا به شکل خطای یک فرد ظاهر نمی شوند، بلکه اغلب در قالب یک فرهنگ رفتاری ناقص شکل می‌گیرند.

این مقام مسئول گفت: لذا بایستی در صدد تقویت و افزایش سطح فرهنگ ایمنی که همانا نظام باورها و ارزش های مشترک یک سازمان، نسبت به ایمنی کار است باشیم تا رفتارها ایمن‌تر گردد.

سرپرست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مجتمع گاز پارس جنوبی افزود: در این پروژه، پس از تبیین ساختار و جایگاه فرهنگ ایمنی در سازمان، راهکارهای ارتقای فرهنگ ایمنی در سازمان و چگونگی استقرار آن در شرکت مورد مطالعه قرار خواهد گرفت.که در صنعت ریخته گری فعال می باشد، بیان گردیده است.

وی در ادامه عنوان داشت: نگرش سنتی به ایمنی، مبتنی بر عکس العمل است، یعنی تا زمانی که حادثه رخ ندهد، مدیران به فکر یافتن اشکالات و رفع آنها بر نمی آیند.

رئوف افزود: هزینه بر بودن ارتقای ایمنی باعث می شود در شرایطی که شاخص‌های بهره برداری سیستم مطلوب هستند و اتفاق غیر عادی رخ نداده است، توجهی به ایمنی نشود.

وی گفت: ارتقای ایمنی زمانی توجه مدیران را جلب می کند که وقوع رویدادهای غیر‌عادی و در نهایت حوادث، تاثیرات نامطلوب اقتصادی اجتماعی بر جای گذارند. در نگرش سنتی، وظیفه توجه و مراقبت از شاخص های ایمنی بر عهده یک گروه یا واحد خاص در مجموعه نهاده شده (واحد HSE ) و سایرقسمت ها تنها نگرانی افزایش شاخص های تولید را دارند.

رئوف یادآور شد: نمایش مطابقت با استانداردها و سازگاری با ضوابط و مقررات ایمنی از طرف مدیران، به عنوان عملکرد موفق ایمنی تلقی می گردد؛ درحالی که در نگرش نوین، انتظاری بیش از تطابق با استانداردها و ضوابط ایمنی را طلب می‌کند.

وی با اشاره به مهمترین اقدامات انجام شده در این راستا، عنوان داشت: در گام اول، محدوده کاری پروژه پالایشگاههای اول تا پنجم مجتمع بوده و با همکاری واحد R&D مجتمع، کار با مجری پروژه آقای دکتر دهقانی که از اساتید برجسته دانشگاه علم و صنعت بوده، در اواخر سال 95 شروع شد.

این مقام مسئول افزود: در دو بازه ایشان بهمراه تیم ارزیاب در مجتمع حضور داشتند و از گروهها و طیف های مختلف پرسنل اعم از رسمی و پیمانکاری بر اساس چک لیستهایی مطابق با استانداردهای جهانی و پرسشنامه نظر سنجی و مصاحبه گردید و در هفته گذشته نیز مصاحبه با مدیران ارشد و مسئولین مرتبط پالایشگاههای یاد شده به روند خود ادامه داد.

به گفته‌ى سرپرست پدافند غیرعامل و مدیریت بحران مجتمع گاز پارس جنوبی، بر اساس این چک لیست ها، جایگاه فرهنگ ایمنی/HSE سازمان مشخص و پس از تحلیل و آسیب شناسی، از روش های متنوع بهبود فرهنگ سازمانی متناسب با مقتضیات و نیاز های سازمان، راهکارها ارائه خواهد گردید.

این مقام مسئول با بیان اینکه دیدگاه افراد سازمان نسبت به ایمنی است که از آن به عنوان فرهنگ ایمنی یاد می شود، گفت: امروزه مشخص شده که خلاقیت و یافتن روش های نوین مقابله با حوادث در شرایط پیش بینی نشده در طراحی، تنها در توان خلاقیت انسان است و امکان تخصیص این وظیفه به ماشین وجود ندارد.

وی با بیان اینکه باید زمینه‌ی آشنایی بیشتر کارکنان در حوزه فرهنگ ایمنی فراهم شود، عنوان داشت: فرهنگ ایمنی درباره موضوعات رسمی ایمنی در یک سازمان صحبت می‌کند و عمیقا در رابطه با مدیریت و نظارت سیستم هاست، اما محدود به آنها نیست.

مهندس حبیب الله رئوف در پایان گفت: امیدواریم با به کارگیری روش های بدیع و نوآورانه و همت و پشتیبانی مدیران و رعایت تک تک همکاران اعم از رسمی و پیمانکاری، کمک شایانی به نهادینه سازی فرهنگ ایمنی HSE در سطح مجتمع و گامی اساسی و مهم در استقرار آن در آینده نزدیک در سطح مجتمع برداریم.


مجتمع گاز پارس جنوبی
(یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶) ۱۳:۵۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید