جزییات خبر

در بازدید معاون وزیر نفت از مجتمع گاز پارس جنوبی صورت گرفت؛

افتتاح پروژه 100 درصد ایرانی استحصال بوتان در پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی

افتتاح پروژه 100 درصد ایرانی استحصال بوتان در پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی
(سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲) ۰۹:۲۴

اجرای پروژه کاملاً ایرانی استحصال بوتان در پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی در کمترین زمان ممکن در دولت سیزدهم، درآمد ارزی 100 میلیون دلاری را برای کشور به همراه دارد.


به گزارش خبرنگار شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی؛ در جریان سفر اخیر مجید چگنی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران به عسلویه و بازدید از مجتمع گاز پارس جنوبی که با هدف ارتقاء سطح آمادگی و افزایش هماهنگی واحدهای عملیاتی و ستاد برای تولید پایدار گاز در زمستان صورت گرفت، یکی از پروژه‌های مهم استحصال میعانات گازی کشور در پالایشگاه دوم این مجتمع گازی افتتاح شد.

تغییر نگاه به اجرای پروژه‌ها با تکیه بر دانش مهندسان ایرانی


مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان این مطلب، در خصوص این پروژه توضیح داد: در طراحی اولیه پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی، تدبیری برای استحصال جداگانه دو ماده پروپان و بوتان در این پالایشگاه اندیشیده نشده بود و صنایع پتروشیمی از 100 درصد خوراک بوتان تولید شده از سوی این پالایشگاه بهره‌مند نمی‌شدند.


احمد باهوش ادامه داد: با تأکید مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران در خصوص بهینه‌سازی تولید و ارتقاء کمی و کیفی میزان استحصال میعانات و فرآورده‌های گازی در پالایشگاه‌های گازی، مهندسان پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی با امکان‌سنجی، طراحی، تأمین متریال و اجرای موفقیت‌آمیز این پروژه تماماً ایرانی، توانستند کل بوتان تولیدی پالایشگاه دوم را به صنایع پتروشیمی مربوطه ارسال کنند.


مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی تأکید کرد: پیش از این، رویکرد اصلی در این پروژه‌ها، بکارگیری مشاور و مجری خارجی بود، اما باور مدیران صنعت گاز به دانش و توان مهندسان و متخصصان ایرانی، این دستاورد را برای کشور رقم زد.


آورده 100 میلیون دلاری برای کشور با جداسازی کامل بوتان


در ادامه این بازدید، حسین باغبان، مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی نیز در رابطه با فرآیند اجرای این پروژه، گفت: مطابق برنامه‌ریزی اولیه، قرار بود این پروژه طی مدت دو سال به سرانجام برسد، اما با تلاش مجموعه همکاران ما در پالایشگاه، بازه زمانی پروژه از مرحله مطالعه تا اجرا، به یک سال کاهش یافت.


مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی در خصوص منافع اجرای این پروژه برای کشور گفت: علاوه بر دستاوردهای مادی پروژه، نظیر این‌که از هدررفت سالانه 168 هزار تن بوتان جلوگیری کرده و بالغ بر 100 میلیون دلار در سال درآمد ارزی را نصیب کشور خواهدکرد، تقویت روحیه خودباوری و اتکاء به توان مهندسان و متخصصان ایرانی دستاورد به مراتب ارزشمندتری برای کشور است.


باغبان در پایان، گفت: در فرآیند مطالعات و اجرای پروژه ابتکاراتی از سوی مهندسان پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی صورت گرفت که افزایش سرعت اجرای پروژه و در عین حال کاهش هزینه‌ها را به همراه داشت. این درحالی است که مشاور خارجی پیش از اجرای پروژه، تنها برای مرحله مطالعاتی درخواست 70 هزاردلاری را عنوان کرده بود و پالایشگاه دوم با رد این پیشنهاد، کل فرآیند مطالعه تا اجرای پروژه را با دانش و تخصص مهندسان ایرانی پیش برد.



(سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۴۰۲) ۰۹:۲۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید