جزییات خبر

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی خبرداد:

ثبت رکورد صرفه جویی 173 میلیارد ریالی حاصل کاهش مصرف مواد شیمایی در پالایشگاه دوم پارس جنوبی

ثبت رکورد صرفه جویی 173 میلیارد ریالی حاصل کاهش مصرف مواد شیمایی در پالایشگاه دوم پارس جنوبی
(چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱) ۰۸:۱۴

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی از پایش مبادی هدررفت و مدیریت مصرف مواد شیمیایی طی 10 ماهه نخست سال جاری توسط متخصصان و کارکنان این مجموعه و صرفه اقتصادی 173 میلیارد ریالی در شرایط جنگ اقتصادی خبر داد.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، حسین باغبان مدیر پالایشگاه دوم در بیان اقدامات مثبت واحدهای این پالایشگاه در جهت کنترل مصرف بهینه مواد شیمیایی گفت: کارکنان پالایشگاه دوم پارس جنوبی در واحد پالایش گاز و اداره مهندسی و بهره برداری با پایش مستمر و موثر مبادی هدررفت مواد شیمیایی و به دنبال آن جلوگیری از هدررفت از طریق نوسازی و تعمیر مبادی شناسایی شده طی 10 ماهه نخست سال 1401 توانستند ضمن حفاظت از محیط زیست، رکورد بی نظیری در مدیریت مصرف بهینه و جلوگیری از هدررفت مواد شیمیایی را ثبت کنند.


وی افزود: پایش و کنترل منظم کارکنان بهره‌برداری و مهندسی فرآیند از طریق افزایش سرعت جابه جایی مبدل های معیوب، کنترل مشکل کف‌زایی به منظور کاهش فرار ماده آمین، کنترل نوسانات بر روی مبدل های صفحه ای، تهیه و اجرای دستورعمل‌ها عملیاتی و برشورهای آموزش کاربردی، بخشی از اقدامات صورت گرفته به منظور مدیریت و کاهش مصرف مواد شیمیایی بوده است.

باغبان با اشاره مصرف مواد شیمیایی در ردیف‌های گازی در دو سال گذشته تصریح کرد: درصد کاهش مصرف متوسط ماهانه سال جاری نسبت به متوسط دو سال قبل از آن در سه ماده پرمصرف آمین، پروپان و متانول به ترتیب 57.39، 20.15 و 42.19 درصد بوده است.

وی ادامه داد: به طوری که در طی سال 99 تا سال جاری در مجموع برای ماده آمین مصرف پالایشگاه از 157.8 به 47 متر مکعب، برای ماده پروپان مصرف پالایشگاه از 787 به 670 متر مکعب و برای متانولاز 255 به 128 مترمکعب با کاهش همراه بوده است و اکنون در 10 ماهه اول سال 1401 با اقدامات فوق الذکر در مجموع به ارزش 173 میلیارد ریال صرفه جویی ارزی داشته است.

مدیر پالایشگاه دوم با اشاره به اهمیت رسیدن به این دستاورد مهم یادآور شد: این رکورد در شرایطی بدست آمده است که کشور در شرایط جنگ اقتصادی است و تحریم‌های بخش صنعت نفت، گاز و پتروشیمی نیز همچنان پابرجاست.


وی افزود: پالایشگاه دوم در آستانه 20 سالگی عمر بهره برداری خود با تولید قریب به 60 میلیون مترمکعب گاز شیرین در روز فراتر از ظرفیت پیش بینی شده خود در طراحی یعنی 50.5 میلیون مترمکعب در روز، رکورددار تولید پایدار در بین پالایشگاه‌های دوفازی است و این موضوع بیانگر آن است که این دستاوردها در شرایط تحریم بدون خلل موثر بدست آمده است که بیانگر عدم تاثیر موثر تحریم بر تولید پایدار بوده است.

حسین باغبان تصریح کرد: متخصصان و کارکنان پالایشگاه دوم پارس جنوبی باتکیه بر دانش و تجربه بومی و استفاده از قطعات تولید داخل در شرایط جنگ اقتصادی همت گمارده اند و ماحصل آن صرفه جویی اقتصادی بالغ بر 173 میلیارد ریالی تنها در یکی از فرآیندهای تولیدی است که بدان اشاره شد.

مدیر پالایشگاه دوم با اشاره به جنگ اقتصادی علیه ایران، پارس جنوبی را به عنوان قطب اقتصادی کشور در خط مقدم این جنگ توصیف کرد و گفت: در شرایط کنونی و در مقابل هجمه‌های سنگین تبلیغاتی ما به عنوان سربازان اقتصادی با افتخار نهضت عظیم تولید پایدار گاز و اقتصاد مقاومتی را به منظور تامین نیاز داخلی و صادرات و عدم اتکا به بیگانگان، بالاترین اولویت خود می دانیم و سربازان پالایشگاه دوم در این جنگ از هیچ کوششی فروگذاری نخواهند کرد.

وی در ادامه گفت: مجموعه اقدامات دانش بنیان، مبتکرانه و متکی به تجارب همکاران به منظور افزایش قابلیت اطمینان و سطح دردسترس پذیر بودن دستگاه ها در کنار رسیدن به رکوردهای جدید در زمینه تولید پایدار گاز ادامه دار خواهد بود.

(چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱) ۰۸:۱۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید