جزییات خبر

با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان ایرانی

خودکفایی پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی در تولید محصول کاتالیست جاذب جیوه

خودکفایی پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی در تولید محصول کاتالیست جاذب جیوه
(یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱) ۱۳:۳۲

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: با اتکا به توانمندی و دانش نوآورانه شرکت‌های دانش بنیان و سازندگان باتجربه ایرانی، این مجموعه در تولید کاتالیست جاذب جیوه به خودکفایی کامل رسید.


به گزارش خبرنگار روابط عمومی مجتمع گاز پارس جنوبی، محمد شفیع موذنی، مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: در سایه‌ی همکاری، همیاری و با مشارکت سازندگان داخلی و شرکت‌های توانمند تولید کننده داخل توانستیم در تولید محصول مهم و راهبردی کاتالیست جاذب جیوه به خودکفایی کامل برسیم و از واردات این محصول از کشورهای خارجی به صورت کامل بی‌نیاز شویم.

موذنی ادامه داد: پروژه عملیات تخلیه و بارگذاری کاتالیست جاذب جیوه در پالایشگاه سوم پارس جنوبی با انجام مراحل ساخت بار اول و حمایت ویژه معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری در مرداد ماه سال گذشته به یکی از شرکت‌های توانمند دانش‌بنیان واگذار شد.

موذنی در ادامه افزود: با توجه به طی شدن مراحل اولیه پروژه در سال گذشته و ساخت و تست آزمایشگاهی جاذب جدید در سال جاری ، عملیات تخلیه جاذب قبلی و بارگذاری کاتالیست با حضور شرکتهای صاحب صلاحیت و دارای مجوز از طرف سازمان محیط زیست ( با توجه به سمی بودن جاذب های قدیمی ) و همچنین با نظارت ادارات مهندسی و خدمات فنی، تعمیرات و بهره برداری پالایشگاه سوم ، از اوایل اسفند ماه سال جاری در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: با استفاده از تجهیزات به روز شامل مکنده صنعتی پیشرفته با قدرت 10 هزار متر مکعب بر ساعت ، هاپر سایکلونی، مخزن شارژ، پکیج تامین هوا، سیستم مونیتورینگ، تجهیزات پاکسازی بسترها و سایر تجهیزات لازم و تحت فشار مثبت گاز نیتروژن انجام شد و در تاریخ دهم اسفند ماه سال جاری با موفقیت پایان یافت.

موذنی با بیان اینکه مجتمع گاز پارس جنوبی این اعتقاد را دارد که از شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت کامل و تمام قد حمایت کند و از این راه کمبودها را جبران کند، اظهار کرد: با دانش‌بنیان کردن صنعت مهم نفت و گاز کشور و ارتقای دانش فنی می‌توانیم تحریم‌ها را خنثی و تجهیزات باکیفیت را به کشورهای دیگر صادر کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه دولت سیزدهم، وزیر نفت ،مدیرعامل شرکت ملی گاز و مجتمع گاز پارس جنوبی تأکید ویژه دارند که از شرکت‌های دانش‌بنیان و ظرفیت‌های سازندگان داخلی استفاده شود و خوشبختانه از ابتدای سال این مجموعه بیشترین نوع همکاری با شرکت‌های سازنده داخلی داشته و توانسته است مقام نخست استفاده از محصولات بار اول درسطح کشور را کسب نماید.

مدیر پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه تصریح کرد: با اشاره به اینکه اتان به عنوان یکی از اصلی ترین محصولات پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی به صنایع پایین دست از جمله پتروشیمی‌های منطقه پارس جنوبی ارسال می‌شود، پیرامون فعالیت‌ها و عملکرد واحدهای بازیافت اتان اینگونه بیان کرد: واحدهای بازیافت اتان در پالایشگاه های پارس جنوبی با ایجاد فرایند سرماسازی تا دمای 87- درجه سانتیگراد در فشار 30 بار، اتان و سایر ترکیبات سنگین تر را جدا می کنند.برای ایجاد این سرماسازی از تکنولوژی توربواکسپندر و کولدباکس استفاده می شود.

کولد باکس که تجهیز اصلی این واحد است، مبدلی صفحه ای از جنس آلومینیوم است که هفت جریان مختلف در آن به تبادل حرارت می پردازند. یکی از خطراتی که این تجهیز را تهدید می کند خوردگی ناشی از جیوه است که برای پیشگیری از این موضوع از بستر جاذب جیوه در بالادست این تجهیز استفاده می شود تا میزان جیوه گاز ورودی به آن کاهش یابد.

وی تصریح کرد: جاذب جیوه مورد استفاده سال‌های قبل در بسترهای پالایشگاه سوم، سی ام جی 275 محصول یکی از شرکت‌های کشور فرانسه با طول عمر حداقل 3سال بوده که از بدو راه اندازی پالایشگاه تا کنون ( 19 سال) به دلایل مختلف از جمله محدودیت های تامین این محصول از تولید کننده های خارجی، امکان تعویض پیدا نکرده است.

موذنی یادآور شد: استفاده طولانی مدت کاتالیست مذکور، سبب ایجاد افت فشار در بالادست واحدهای بازیافت اتان، کاهش بازده استحصال این محصول و همچنین ایجاد ریسک افزایش جیوه در ورودی این واحد شده و به همین دلیل تعویض بسترهای جاذب جیوه در دستور کار پالایشگاه سوم مجتمع گاز پارس جنوبی قرار گرفت که منجر به تعریف پروژه "ساخت بار اول ﺟﺎذب ﺟﻴﻮه" در واحد پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی گردید.

مدیر پالایشگاه سوم پارس جنوبی خاطرنشان کرد: انجام تخلیه و بارگذاری مجدد جاذب جیوه برای اولین بار در کشور، خودکفایی در زمینه تولید کاتالیست جاذب جیوه با پایه فلری، افزایش بازده استحصال اتان ناشی از کاهش افت فشار مسیرهای منتهی به این تجهیز، حفاظت از تجهیزات پایین دست، سهولت تامین کالا، تامین کالا با ﻛﻴﻔﻴﺖ ﻣﺸﺎﺑﻪ ﻧﻤﻮﻧﻪ ﺧﺎرﺟﻲ، ﮔﺎراﻧﺘﻲ و ﺧﺪﻣﺎت ﭘﺸﺘﻴﺒﺎﻧﻲ ﻓﻨﻲ و ... از دستاوردهای مهم در انجام این پروژه مهم می‌باشد.

(یکشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۱) ۱۳:۳۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید