جزییات خبر

عملیات تعمیرات اساسی در پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی پایان یافت

عملیات تعمیرات اساسی در پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی پایان یافت
(یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱) ۱۶:۴۹

عملیات تعمیرات اساسی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی با تلاش شبانه‌روزی تمامی کارکنان و متخصصان و با انجام اقدامات شاخص و نوآورانه با موفقیت پایان یافت.

به گزارش خبرنگار روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، محمد نعمتی، رئیس بهره‌برداری و رئیس تعمیرات ‌اساسی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی در این باره گفت: علیرغم اینکه همکاران ما در مجموعه پالایشگاه دهم و بخصوص واحد بهره‌برداری در روزهای پایانی تعمیرات اساسی سوگوار مرحوم مهدی حیدری از همکاران پرتلاش، فداکار و نجیب‌مان بودند، همزمان با تلاش و جدیت برنامه تعمیرات اساسی را پیش برده و قبل از موعد مقرر به اتمام رساندند.

وی در این باره گفت: در سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال آفرین، پالایشگاه دهم با برگزاری جلسات متعدد از ماه‌ها قبل، انجام برنامه‌ریزی و هماهنگی دقیق با تاکید بر استفاده از ظرفیت های موجود در پالایشگاه و نیز ارایه‌ی راهکارهای خلاقانه جهت صرفه‌جویی در زمان در این راستا گام مهمی برداشت.

نعمتی ادامه داد: تعمیرات اساسی سال 1401 مجموعا شامل 1625 درخواست کار در بخش‌های مختلف و 5 روز هم پوشانی فازها بود که برای پنجمین سال متوالی به لحاظ شاخص واحد انجام کار به شاخصی بالاتر از میانگین مجتمع دست یافت.

وی ادامه داد: تعمیرات اساسی در فاز B بمدت 10 روز از تاریخ 11 مهرماه 1401 تا بیستم مهرماه مطابق زمان‌بندی پیش‌بینی شده صورت گرفت.

به گفته‌ی نعمتی، در فاز A از تاریخ 16 مهر الی 24 مهرماه این برنامه‌ریزی صورت گرفت که با همت همکاران یک روز قبل از موعد مقرر، فاز A در مدار تولید قرار گرفت. در مجموع پالایشگاه، به لحاظ شاخص عملکرد حجمی تعمیرات اساسی که بیانگر نسبت آیتم‌های اجرا شده به آیتم‌های برنامه‌ریزی شده است به عدد یک، یعنی تحقق صددرصدی دست یافت.

وی با اشاره به شاخص‌ترین فعالیت‌های انجام شده طی تعمیرات اساسی امسال تصریح کرد: تغذیه مدار فرمان سوییچ‌گیرهای 400 ولت ازUPS، جابجایی سوییچ‌گیرکمپرسور واحد هوا و پمپ BFW، تست و بازرسی داخلی شش مورد کوره‌‌های ردیف‌های گازی و واحدهای تصفیهLPG، تعویض شیرهای یکطرفه توربواکسپندرهای ردیف‌های گازی، تمیزکاری داخلی Gas Heater فاز B، تعمیر شیرهای کنترل جریان و اقدام اصلاحی در Let Down Stationواحد بخار، جوشکاری مسیر 24 اینچ Sea Water برگشتی، تعمیرات توربواکسپندر ردیف اول گازی ، انجام عملیات Back-puffing در کلدباکس‎های چهار ردیف گازی، رفع گرفتگی و تمیزکاری داخلی ریبویلر برج تثبیت میعانات گازی فاز A، بازدید از بستراهی ردیف دوم گازیو تعویض مولکولارسیوهای یکی از بسترها، رفع نشتی از کلیه مسیرهای Steam و CL و تمیزکاری فیلترهای واحد 125 از مهمترین موارد انجام شده در بازه زمانی تعمیرات اساسی می باشد.

وی گفت: در حوزه تعمیرات برق کار بسیار مهمی در رابطه با استقلال مدار فرمان 400 ولت از شبکه‌ی پالایشگاه انجام گرفت.

رئیس بهره‌برداری و رئیس تعمیرات ‌اساسی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: طی این تغییرات، تمام مدار فرمان‌های 400 ولت در تمام واحدها ها با تغذیه مدار فرمان سوییچ گیر ازUPS، مستقل از ولتاژ شبکه عمل کرده و از افت ولتاژ مدار فرمان 400 ولت به علت نوسانات شبکه پالایشگاه جلوگیری می‌کند. لازم به ذکر است که قبلا چندین مورد از دست دادن فیدرهای SUB 10به همین علت موجب خارج شدن کمپرسورهای واحد 106 از سرویس شده بود.فعالیت مهم دیگر در بخش تعمیرات برق جابجایی فیدر کمپرسور هوای 123-KM-101Aاز سوییچ‌گیر 6S41B به 6S41A که طی این تغییر که کاریست به لحاظ فنی پیچیده و به لحاظ حجمی سنگین حداقل 7 عدد فیدر جابجا شده و همزمان کابل‌های مدار فرمان، فیدر و پاور جابجا شدند. تغییر مشابهی برای پمپ 121-PM-102Cصورت گرفت که فیدر پمپ BFWاز6S41Aبه6S41Bتغییر کرد.

رئیس بهره‌برداری و رئیس تعمیرات اساسی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی با اشاره به مشکلات پیش آمده برای کوره‌های واحد نم‌زدایی در سطح مجتمع افزود: از مهم‌ترین فعالیت‌های پیشگیرانه صورت گرفته طی بازه‌ی تعمیرات اساسی، بازرسی 6 مورد از کوره‎های ردیف‌های گازی و واحدهای تصفیه LPG بود.

به گفته‌ى نعمتی، گزارشات متعددی نیز در مورد مشکلات اسکنرها و آنالایزرها بخصوص آنالایزر اکسیژن، احتمال کثیف بودن تیوب‌های داخلی در بخش های تابش و جابجایی کوره‌‌ها، بالابودن دمای برخی از نقاط پوسته تیوب‌ها در بخش تابش و باز بودن دریچه‌های کناری بصورت کامل وجود داشت که با توجه به آن، مجموعه اقداماتی برنامه‌ریزی و اجرا گردید.

وی ادامه داد: با توجه به نگرانی‌های موجود برای حصول اطمینان، بازرسی داخلی به چهار روش مختلف در دستور کار قرار گرفت. برای ضخامت‌‌سنجی روش ‌های UTو Phase Array ( که همان روش پیشرفته تر UT هست که بطور همزمان از چند Probe استفاده شده و سرعت و دقت بیشتری دارد) در هر شش کوره بکار گرفته شد که نتایج رضایت‌بخشی به همراه داشت. از روش Eddy Current بعنوان کار مکمل در بررسی‌های متالوگرافی برای تشخیص میزان دی کربنه شدن سطوح تیوب‌ها استفاده شد.

 

به گفته ی وی، روش رپلیکا نیز که یک روش متالوگرافی ست و در شرایط نرمال در آزمایشگاه انجام می‌شود با نصب میکروسکوپ مخصوص در محل سایت برای مشاهده ریزساختارها و مشخص شدن درصد پرلیت موجود در آن‌ها انجام گرفت. نتیجه دو بررسی اخیر نشان داد که مورد نگران کننده‌ای وجود ندارد.

نعمتی در ادامه اظهار داشت: انجام اقدام اصلاحی در تعمیر شیرهای واحد Let Down Station و نیز تعبیه فیدبک Positionerجهت دریافت فیدبک در اتاق کنترل با توجه به تصمیات جلساتRCAمربوطه و اهمیت شیرهای کنترلیFV003A/B/Cدستاورد بزرگ دیگری برای این پالایشگاه رقم زد.در بخش یوتیلیتی انجام جوشکاری روی مسیر برگشتی آب دریا جهت رفع نشتی، گام مهمی در پیشگیری ار توقف تولید در زمستان بود. تمیزکاری فیلترهای واحد 125 با سولفامیک اسید بدلیل تشکیل رسوب های سخت روی المنت ها فعالیت مهم دیگر در بخش یوتیلیتی بود.در بخش ردیف‌های گازی به منظور افزایش بازیابی اتان خروجی،8 عدد شیر یکطرفه مربوط به توربواکسپندرها که طی پروژه از نوع نامناسبی استفاده شده بود و باعث ایجاد افت فشار می‌شد، تعویض گردید.

(یکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱) ۱۶:۴۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید