جزییات خبر

همزمان با برگزاری دومین نشست تخصصی بهره‌برداری از فناوری‌های داخلی صنعت گاز؛

از دو محصول برتر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در مجتمع عظیم گاز پارس جنوبی رونمایی شد

از دو محصول برتر توسط شرکت‌های دانش‌بنیان در مجتمع عظیم گاز پارس جنوبی رونمایی شد
(سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶) ۱۵:۱۴

همزمان با آیین برگزاری دومین نشست تخصصی بهره‌برداری از فناوری‌های داخلی صنعت گاز در مجتمع گاز پارس جنوبی، از دو محصول برتر تجاری شده در صنعت گاز رونمایی شد.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، همزمان با برگزاری دومین نشست تخصصی بهره‌برداری از جدیدترین فناوری‌های داخلی صنعت گاز در بزرگترین مجتمع گازی کشور، از دو محصول برتر تجاری شده و دارای کاربرد در صنعت گاز رونمایی شد.

 
حجت بنکدار رئیس هیات مدیره و مدیر بازرگانی شرکت دانش بنیان راه سبز چهل ستون که طراحی و ساخت این دستگاه را بر عهده داشته است گفت: این دستگاه نتیجه ده سال تلاش مداوم یک تیم ۸ نفره است و کار آن اندازه گیری ارتفاع مایع درون مخازن است که این سنجش یکی از اندازه گیری‌های اصلی در تمام فرایندهای صنعتی به شمار می‌آید.

 

وی توضیح داد: برای این کار سال‌ها پیش از روش‌های تماسی استفاده م یشد و بعد از آن روش معمول روش‌های غیرتماسی مانند آلتروسونیک که از محصولات شرکت خود ما هم هست استفاده می‌شود و آخرین تکنولوژی که تنها ۵ کشور در دنیا از آن استفاده می‌کنند استفاده از امواج الکترومغناتطیس در باند فرکانسی ۵،۱۰ و ۲۴ گیگ برای اندازه گیری مخازن است.

 

بنکدار بیان کرد: ما افتخار این را داریم که بعد از تلاش های بسیار دانش فنی این دستگاه را به صورت کامل در شرکت راه سبز چهل ستون بومی سازی کنیم و این دستگاه اولین دستگاه ابزاردقیقی ایرانی است که به صورت دو سیمه هارت درایو می شود و از اخرین تکنولوژی روز دنیا بهره گرفته است.

 

به گفته وی، این دستگاه می تواند روی مخازن مشتقات هیدروکربنی از موادی که ثابت دی الکتریکی خیلی پایین دارند تا موادی که ثابت دی الکتریکی خیلی بالایی دارند به صورت کامل نصب شود. دستگاه نسبت به مواردی مانند گرد و خاک، فوم، فشار و دمای مخزن کاملا بدون تاثیر است و اندازه گیری را با دقت بالا با کمترین ضریب خطا انجام می دهد.

 

این رییس هیات مدیره شرکت دانش بنیان گفت: استاندارد اتکس ایکس را گرفته ایم و این مساله که نمیتوانستیم از این دستگاه در بسیاری مخازن نفت و گاز و پتروشیمی استفاده کنیم را حل کردیم.

 


وی توضیح داد: اولین نمونه دستگاه دو سال پیش در یکی از پتروشیمی های عسولیه
 
نصب شده و در طول این دوسال ما در حال بهبود و گرفتن استاندارهای دستگاه بودیم که هم اکنون به صورت کامل دستگاه در حال ارائه است و جاهایی مانند نفت پاسارگاد نفت جی پتروشیمی مروارید و پلایشگاه اصفهان استفاده می کنند. نمونه خارجی این دستگاه از کشورهایی چون آلمان و سوئد و ایتالیا وارد می شود و قیمتی بین دو تا دوبرابر و نیم نسبت به نمونه داخلی تولید ما دارد.

 

سیستم دی سی اس جهت کنترل کلیه فازهای پارس جنوبی 

 

محمدرضا هاتف مدیرعامل شرکت خدمات نیروگاهی آهار شرق از پارک علم و فناوری خراسان که طراحی و ساخت سیستم دی سی اس جهت کنترل کلیه فازهای پارس جنوبی را صورت داده است، گفت: سیستم کنترل کلیه فازهای پارس جنوبی از یک سیستم دی سی اس به‌روز تشکیل شده که ساخت شرکت یوپی واوی ژاپن است، کلیه فازهای پارس جنوبی از این سیستم کنترل استفاده می کنند که در آخرین تحریمی که ایران با آن مواجه شد این شرکت دیگر به ایران محصول نداد لذا یک پروژه ملی برای حل این مشکل تعریف شد و طی یک پروژه دوساله پژوهشی، این سیستم بومی سازی شد و کل سیستم بر اساس سیستم ژاپنی طراحی و تولید شده است.

 


وی توضیح داد: از نظر هزینه ای سیستم ساخت داخل ۵۰درصد کمتر از قیمت نمونه خارجی است همچنین بحث پدافند غیرعامل یک مساله مهم در این حوزه است، چون این سیستمِ کنترل، قلب مجموعه به حساب می آید با کوچکترین خلل یا بدافزاری ممکن است باعث قطع تولید یا انفجار و مسایل دیگر بشود از این رو از لحاظ پدافندی اهمیت تولید داخلی این سیستم بسیار بالاست.

 

 

هاتف بیان کرد: با توجه به اینکه بیش از ۶۰درصد تولید گاز کشور از طریق فازهای پارس جنوبی و از طریق همین سیستم کنترل می شود و اگر فازهای مختلف پارس جنوبی به هر ترتیبی مورد یک حمله سایبری قرار بگیرد میتواند تولید را متوقف کند و کشور دچار مشکل ایجاد شود از این رو استفاده از سیستم های داخلی تحت کنترل شرکت های داخلی می تواند کمک شایانی به امنیت در تولید و عدم وابستگی به شرکت های خارجی کند.

 


سوم
مجتمع گاز پارس جنوبی
(سه شنبه ۲۹ فروردین ۱۳۹۶) ۱۵:۱۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید