جزییات خبر

مدیر مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی

عملکرد درخشان و ارزشمند مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی در سال جاری

عملکرد درخشان و ارزشمند مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی در سال جاری
(سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹) ۰۸:۰۷

مهدی شفیعی مطهر با اشاره به شکوفایی و درخشش بزرگترین مجتمع گازی کشور در سال جاری گفت: با برنامه ریزی دقیق و منسجم، مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی کارنامه ی بسیار درخشان و ارزشمندی در سال جاری به ثبت رسانده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی؛ مدیر مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی اظهار کرد: در سال جاری با انجام برنامه ریزی و کنترل دقیق پروژه ها و با مهندسی و اجرای طرح های زیربنایی همسو با تحقق مفاد مندرج در خط مشی مجتمع گام های موثری برداشته شد.

شفیعی مطهر با بیان اقدامات و دستاوردهای مهم در حوزه ی برنامه ریزی و کنترل پروژه ها گفت: ارزیابی و صحه گذاری برنامه زمانبندی پروژه های سرمایه ای، بازدید ماهانه از پروژه های سرمایه ای فعال مجتمع و ارزیابی وضعیت پیشرفت آنها برمبنای برنامه زمانبندی موجود پروژه، دریافت گزارش از وضعیت پروژه ها از کلیه واحدها و تهیه گزارش ماهانه مجتمع، تهیه کاربرگ شرح نیاز نظام ایجاد طرح ها و پروژه های سرمایه ای شرکت ملی نفت ایران برای طرحهای اصلاحی کوچک (72 کاربرگ) از اقدامات مهم در این حوزه می باشد.

مدیر مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی در این خصوص ادامه داد: ارائه پاسخ به نامه های برون سازمانی، تهیه ی کتابچه ی پیش بینی بودجه سرمایه ای مورد نیاز مجتمع برای سال 1400 و دفاع از بودجه پیشنهادی سرمایه ای سال 1400 مجتمع گاز پارس جنوبی از دیگر اقدامات شاخص در حوزه ی برنامه ریزی و کنترل پروژه ها می باشد.


وی عنوان داشت: تهیه گزارش ماهانه جذب بودجه های سرمایه ای مجتمع و ارسال به مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید (12 گزارش)و تهیه گزارش سه ماهه ارائه برنامه سالانه مالی و فیزیکی و مقایسه برنامه با عملکرد و ارسال به مدیریت برنامه ریزی تلفیقی شرکت ملی گاز ایران (4 گزارش) از گام های موثر جهت پیشبرد اهداف و درخشش در سال پیش رو می با شد.

وی در ادامه به ارزش آفرینی حداکثری از منابع گازی منطقه اشا ره نمود و تصریح کرد: این واحد با استفاده از توان مشاور مرجع مجتمع نسبت به انجام مطالعات و در راستای ارتقا بهره‌بروی و بهینه کاوی فرایند و حذف اتلاف ها با واحد های پالایشگاهی همکاری بسیار خوبی داشته است.


این مقام مسئول به امکان سنجی تامین سوخت گاز پشتیبان پالایشگاه چهارم نیز اشاره نمود و گفت: از آنجا که در حال حاضر گاز سوخت مصرفی در این پالایشگاه تنها از خط IGAT 3 تامین میگردد، لذا مطالعات امکان‌سنجی تامین گاز سوخت از طرق دیگر و ایجاد یک پشتیبان برای گاز سوخت مصرفی این پالایشگاه مورد بررسی قرار می گیرد.


شفیعی مطهر در ادامه مطالعات فنی،اقتصادی و طراحی پایه و تهیه اسناد EPC برای پروژه استقرار سیستم یکپارچه برق و دیسپچینگ در منطقه پارس جنوبی را مورد بررسی قرار داد و عنوان داشت: هدف اصلی طرح,ایجاد یک شبکه یکپارچه ,منسجم و مطمئن با قابلیت کارکرد جزیره ای برای نیروگاههای عمده تولید برق در منطقه پارس جنوبی به منظور تامین برق پایدار برای پالایشگاه های مجتمع و در نتیجه افزایش تولید می باشد.


وی در ادمه از پروژه مهم مطالعات شبکه ستینگ مجدد رله های حفاظتی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی در سال جاری گفت و خاطرنشان کرد: هدف نهایی این پروژه هماهنگی و تنظیم تمامی رله های پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی به منظور حفاظت کامل شبکه برق پالایشگاه به منظور تداوم و افزایش پایداری شبکه خواهد بود.


مدیر مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه پروژه‌ی مطالعه و بررسی شبکه برق پالایشگاه اول را مورد بررسی قرار داد و یادآور شد: مطالعات شبکه برق پالایشگاه اول شامل مطالعات پخش بار، مطالعات اتصال کوتاه، مطالعات موتور استارتینگ، مطالعات هارمونیکی، مطالعات هماهنگی حفاظتی، تهیه جداول ستینگ رله ها، پیکره بندی رله ها، اعمال تغییرات به رله ها و نهایتا" تست رله های مورد نظر از موارد بسیار مهم در این خصوص می باشد.


وی از بالندگی سرمایه انسانی در مجتمع گاز پارس جنوبی به عنوان بزرگترین پشتوانه ی این مجتمع بزرگ گازی کشور گفت و تصریح کرد: عضویت نفرات واحد در کمیته های تخصصی مجتمع مانند کمیته فنی و بازرگانی، نظام پیشنهادات و همچنین ارتقا سطح دانش اعضا از طریق شرکت در دوره های مرتبط با تخصص های لازم برای کمیته های تخصصی موجب ارتقا روحیه مشارکت، تعلق و نوآوری در واحد می شود و همچنین با تعریف پروژه های تجهیز و راه اندازی سالن همایش ساختمان اداری مرکزی با توجه به نبود سالن همایش مناسب در مجتمع و اصلاح معماری داخلی لابی ورودی ساختمان مرکزی به منظور ارتقا کیفیت و زیبایی شناسی بصری در ساختمان مرکزی مجتمع موجب ارتقا کیفیت محیط کار برای کارکنان می شود.


وی توجه به ذینفعان در سال 99 را از اهداف مهم مجتمع گاز پارس جنوبی عنوان داشت و افزود: این مهم در دو زمینه ذینفعان درون سازمانی و برون سازمانی تعریف شده است.

از این رو تعریف پروژه های اجرای 64 دستگاه آسانسور در شهرک های مسکونی جم و بازسازی مجموعه استخرهای مجموعه ورزشی شهید تندگویان جم در این خصوص می باشد.

وی ادامه داد: به منظور رضایت نیروی انسانی و رفاه ساکنین و اجرای پروژه موارد ذیل محقق شد:
احداث سونا و جکوزی در کمپ بیدخون
همکاری در پروژه بازسازی بلوک های کمپ های بیدخون و شیرینو
جهت رفاه حال همکاران اقماری کار به عنوان ذینفعان درون‌سازمانی صورت پذیرفته است.

در زمینه توجه به ذینفعان برون سازمانی با تعریف پروژه‌هایی مانند:

احداث مدرسه 12 کلاسه شهرک شهید تندگویان( با تعاملات صورت گرفته با سازمان نوسازی مدارس )
ساخت مرکز ارزیابی کارکنان و اتاق شبیه سازی در مجموعه آموزشی شهید بهشتی جم از زیر مجموعه های مدیریت توسعه انسانی شرکت ملی گاز می باشد از جمله این موارد قرار می گیرد که منجر به افزایش مشتری مداری و تلاش جهت ارتقاء کیفی خدمات به همکاران و خانواده ها و عموم مردم ساکن در منطقه خواهد شد.

وی در خصوص حفاظت از محبط زیست و منابع داخلی نیز تصریح کرد: یکی از دغدغه های اصلی مجتمع گاز پارس جنوبی حفاظت از محیط زیست و ایمنی می باشد که در این خصوص مدیریت مهندسی و اجرای طرح های زیر بنایی مجتمع با تعریف پروژه‌هایی نظیر:

طراحی سیستم اطفا حریق مخازن ذخیره مایعات قابل اشتعال -پالایشگاه پنجم جهت بالا بردن سطح ایمنی مخازن میعانات گازی

مطالعات امکان سنجی "شبکه توزیع آب شهرک 2500 واحدی شهرک شهید تندگویان" که با توجه به فرسودگی شبکه آب شهرک تندگویان و نشتی آب از شبکه موجود بازطراحی می شود.

مطالعات امکان سنجی بهینه سازی و افزایش ظرفیت واحد تصفیه پساب پالایشگاه دوم جهت پیشگیری از آلودگی محیط زیست
بازسازی تصفیه خانه های فاضلاب کمپ های بیدخون و خلیج فارس

شفیعی مطهر گفت: به منظور استفاده مجدد از پساب جهت آبیاری فضای سبز در قالب بخشی از پروژه تعمیرات اساسی بلوک های آن و همچنین در کمپ زاگرس نیز زمین مورد نظر جهت احداث تصفیه خانه فاضلاب بررسی و جهت هماهنگی لازم با مراجع ذیصلاح به منظوراختصاص زمین به مدیریت اعلام گردیده است.


وی ادامه داد: از منظر مدیریت دارایی های فیزیکی این واحد با اجرای پروژه تهیه تجهیزات و اجرای شبکه آب آتش نشانی انبارهای متمرکز گامی مهم در این خصوص برداشته است .

شفیعی مطهر ادامه داد: جهت ارتقا ایمنی و حفاظت از منابع مجتمع گاز پارس جنوبی و پایداری تولید در قبال دسترسی مطمئن به کالاهای ذخیره شده در انبارهای متمرکز و پیشگیری و کاهش خطرات و زیانهای مالی ناشی از آتش سوزی این پروژه محقق شده است.
مطالعات مهندسی و اقتصادی طرحهای فرآیندی
مدیریت مهندسی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی حسب وظایف ذاتی خود، اقدامات مؤثری در راستای تحقق مفاد مندرج در خط مشی مجتمع تعریف و در حال پیگیری می باشد که بشرح ذیل می باشند:

ارزش آفرینی حداکثری از منابع گازی منطقه:

پروژه ارسال گاز خشک پالایشگاه چهارم و رفع گلوگاههای فرآیندی آن جهت ارسال حداکثری گاز ترش غنی اتان پالایشگاه چهارم به پتروشیمی بوشهر

در آبان 99 شروع گردید و هم اکنون در حال طی مراحل نهایی مطالعات مهندسی و ارائه راهکار می باشد با انجام این پروژه قسمت عمده از جزء ارزشمند اتان موجود در خوراک پالایشگاه چهارم بازیابی و بعنوان یکی از محصولات مجتمع به پتروشیمی بوشهر ارسال و از هدر رفت آن جلوگیری خواهد شد.

توجه به ذینفعان:

این مهم در دو زمینه ذینفعان درون سازمانی و برون سازمانی تعریف شده است. جهت ارتقاء سطح گزارشات و اظهارنظرهای فنی ذینفعان درون‌سازمانی، مطالعات جامعی بر روی انواع زمینه‌های پرکاربرد و مهم مجتمع از طریق جمع آوری داده‌های موردنیاز، تجربیات و سوابق، تحلیل و ارائه راهکارهای فنی تحت عنوان " اسناد راهبردی مجتمع" تهیه و تدوین شده است. این اسناد شامل موارد ذیل می باشند :
سند راهبردی گوگرد مجتمع
سند راهبردی فلرینگ مجتمع
سند راهبردی مصرف مواد شیمیایی
سند بررسی میزان تولیدات مجتمع
سند مدیریت محصول LPG
سند موازنه مدیریت مصرف آب در مجتمع و ارائه پروژه‌های بهبود
سند بررسی و پایش کیفیت محصولات
این مدیریت در زمینه توجه به ذینفعان برون سازمانی با تعریف پروژه‌هایی که منجربه افزایش مشتری مداری و تلاش جهت ارتقاء کیفی محصولات خواهد شد از جمله:
تعریف شاخص "گوگرد کل سبد تجمیعی محصول LPG "
بنابراین پالایشگاههای مجتمع جهت حصول به هدف افزایش کیفیت محصول LPG با مقدار گوگرد کل کمتر از 10ppm در بازه 5 ساله برنامه های تحقق آن را پیگیری خواهند نمود.


حفاظت از محبط زیست و منابع داخلی:

یکی از دغدغه های اصلی مجتمع گاز پارس جنوبی حفاظت از محیط زیست می باشد که در این خصوص واحد مطالعات مهندسی و اقتصادی طرحهای فرآیندی مدیریت مهندسی مجتمع با تعریف پروژه‌هایی نظیر پروژه کاهش فلرینگ و انتشار SO2 محقق نموده است.


در سال 98 و پیگیری برگزاری فرآیند مناقصه در سال99 در نهایت منجربه شروع فعالیت مشاور از اسفند 99 شده است.

شایان ذکر است که با اجرای پروژه‌های بهبود در دوره‌های دوسال و پنج سالهمقادیر فلرینگ و انتشار SO2 به مقدار 53 و 89 درصد با بودجه بالغ بر 651 میلیون دلار کاهش خواهد یافت.

پروژه بهبود و ارتقاء واحدهای تصفیه پساب پالایشگاههای مجتمع

که مطالعات مهندسی پایه آن توسط شرکت POGC با همکاری مدیریت مهندسی و ادارات مهندسی پالایشگاهها به اتمام رسید و در سال 99 پیگیر مراحل اجرایی و انتخاب پیمانکار خارجی می باشد.

مدیریت مهندسی هر ساله جهت کاهش توقفات پالایشگاهها، گزارشی تحلیلی در زمینه ریشه یابی فرایندی و تجهیزاتی توقفات ناخواسته پالایشگاهها ارائه می دهد که باعث شناسایی موثر نقاط بهبود جهت حفظ پایداری تولید و کاهش هدر روی محصولات می گردد.

از طرفی دیگر پایش شاخصهای استراتژیک در سطح مجتمع منجر به اقدامات اصلاحی متعدد و تعریف پروژه‌های بهبود در پالایشگاههای مجتمع شده است که در نهایت باعث بهینه سازی و کاهش مصرف مواد شیمیایي استراتژیکواصلاح الگوی مصرف شده است. بطوریکه میزان مصرف ماده شیمیایی MDEA و کاستیک نسبت به سال 98 به میزان 44 و 10 درصد کاهش یافته است.

(سه شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۹) ۰۸:۰۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید