جزییات خبر

در نخستین سوگواره شعر عاشورایی تشّان

اعضای انجمن ادبی مجتمع گاز پارس جنوبی خوش درخشیدند

اعضای انجمن ادبی مجتمع گاز پارس جنوبی خوش درخشیدند
(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸) ۱۲:۵۰

در آستانه ی اربعین سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین علیه السلام، نخستین سوگواره شعر عاشورایی تشان ( شهرستان جم) برگزاز گردید و اعضای انجمن ادبی مجتمع گاز پارس جنوبی خوش درخشیدند.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی ؛ محمدرضا عبدی، از اعضای فعال انجمن ادبی پارس جنوبی و دبیر نخستین سوگواره شعر عاشورایی روستای تشّان (واقع در شهرستان جم)، ضمن اعلام این‌که دو نفر از اعضای هیئت سه‌نفره داوران این سوگواره به نام‌های آقایان حمزه زارعی و احمد جمعه پور، از شاعران شناخته‌شده استان و خود از مؤسسین انجمن ادبی مجتمع گاز پارس جنوبی بوده و دبیرخانه در این مورد از ظرفیت موجود در حوزه مسئولیت اجتماعی انجمن به خوبی بهره برده است، از حضور و درخشش دیگر اعضای انجمن و شاعران همکار در این سوگواره خبر داد.

بنا به گزارش دبیرخانه این سوگواره -که در دو بخش اصلی (اشعار عاشورایی) و بخش ویژه (حضرت رقیه س) برگزار گردید- تا پایان مهلت مقرر (یکم مهرماه) بیش از ۶۰ قطعه شعر از شاعران آیینی شهرستان‌های جم، عسلویه، کنگان، دیر، لامرد و مهر به دبیرخانه واصل گردید، که در این میان شاعران همکار در مجتمع گاز پارس جنوبی سهم به‌سزایی از این مشارکت را به‌عهده داشتند.

عبدی عنوان داشت که پیش از برگزاری مراسم اختتامیه در یازدهم مهرماه، هیأت داوران اسامی ۱۲ شاعر را به‌عنوان برگزیدگان مرحله نخست اعلام کرد که نام سه‌تن از اعضای انجمن ادبی مجتمع گاز پارس جنوبی به نام‌های آقایان «عباس رمضانی»، «هادی بنافی» و «سیدشهاب‌الدین مرتضوی» در بین ایشان به‌چشم می‌خورد.

همچنین در پایان مراسم اختتامیه که با حضور نماینده مردم جنوب استان در مجلس شورای اسلامی، سرکار خانم دکتر الماسی، ریاست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان جم، فرمانده سپاه و سایر مقامات لشکری و کشوری شهرستان، و با استقبال کم‌نظیر مردم شعردوست منطقه در مسجد امیرالمؤمنین روستای تشّان برگزار گردید، احمد جمعه‌پور به عنوان نماینده هیأت داوران، بیانیه این هیأت را قرائت کرد و مشخص گردید که آقایان عباس رمضانی (رتبه دوم بخش اصلی) و هادی بنافی (رتبه سوم بخش اصلی) -که هر دو از کارکنان پالایشگاه پنجم پارس جنوبی‌اند- به جمع برگزیدگان نهایی سوگواره نیز راه یافته‌اند.

متن بیانیه هیأت داوران نخستین سوگواره شعر عاشورایی تشان، بدین شرح است:

بسمه تعالی

شید و شفق را چون صدف در آب دیدم
خورشید را بر نیزه گویی خواب دیدم
خورشید را بر نیزه آری این‌چنین است
خورشید را بر نیزه دیدن سهمگین است

اینک که به‌یاری خداوند بزرگ، نخستین سوگوارهٔ شعر عاشورایی تشّان به ایستگاه پایانی خود رسیده‌، ضمن سپاسگزاری از دبیر سوگواره، مدیر و کلیهٔ اعضای کانون فرهنگی امیرالمؤمنین، رییس محترم اداره‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و اوقاف شهرستان جم، و مردم شعردوست روستای تشّان، اعلام می‌دارد:

۱- همان‌گونه که در فراخوان سوگواره تصریح شده بود، دریافت آثار محدود به شهرستان جم و ۵ شهرستان هم‌جوار (کنگان، عسلویه، دیر، لامرد و مُهر) بوده، بنابراین برخی از آثار دریافتی که ار خارجِ این محدوده ارسال شده بود، در کمال احترام به شاعران محترمی که قصد مشارکت در این سوگواره را داشتند، از دور رقابت کنار گذاشته شد.

۲- تمام آثار -که بالغ بر ۶۰ قطعه شعر در قالب‌های متنوعی نظیر غزل، دوبیتی، رباعی، مثنوی، چهارپاره و شعر سپید بود- بدون ذکر نام صاحب‌اثر در اختیار داوران قرار گرفت و ایشان هر شعر را بدون آگاهی از نام شاعر آن مورد ارزیایی قرار دادند.

۳- سلامت زبان، بدیع‌بودن مضامین، پرهیز از تکرار تصاویر و تشبیهات مستعمل و رعایت تمامی قواعد عروضی در اشعار کلاسیک برخی از مهم‌ترین شاخص‌ها و معیارهای هیئت داوران برای ارزیایی آثار بود.

۴- هر یک از اعضای هیئت داوران برای هر شعر امتیازی لحاظ نمود و مجموع امتیازهای سه داور، بیان‌کنندهٔ امتیاز نهایی آن شعر شد.
پس از جمع‌بندی امتیازات و اعلام اسامی شاعران توسط دبیر سوگواره به هیئت داوران، مشخص شد که برخی از شاعران محترم در هر دو بخش اصلی و ویژه، حایز یکی از رتبه‌های اول تا سوم شده‌اند. بنابراین طبق قرار پیشین مبنی بر اعلام نام هر شاعر در یک بخش و به منظور ایجاد تنوع بیشتر در بین برگزیدگان، مقرر گردید، تنها رتبهٔ بالاتر آن شاعر لحاظ گشته و رتبهٔ پایین‌تر با نفرات بعدی جایگزین گردد.

۵- شایان ذکر است، اکثر اشعار ارسالی به لحاظ مضمون و قدرت شعری در سطح قابل قبولی بوده و مواجهه با امتیازهای نزدیک به‌هم و بعضاً مساوی پس از جمع‌بندی امتیازات، انتخاب اشعار برتر توسط هیئت داوران را دشوار ساخته بود.
در نهایت رتبه‌های اول تا سوم هر بخش به شرح زیر اعلام گردید:

در بخش اصلی (عاشورایی)
*رتبهٔ اول: یحیی وحیدی از دوراهک*
*رتبهٔ دوم: عباس رمضانی از جم*
*رتبهٔ سوم: _(مشترکاً)_ قاسم درویشی از دوراهک و هادی بنافی از عسلویه*

در بخش ویژه (حضرت رقیه (س))
*رتبهٔ اول: حسین عاشوری از بردستان*
*رتبهٔ دوم: حیدر منصوری از آبدان*
*رتبهٔ سوم: حسن قنبری از ریز*

*همچنین هیئت داوران، آقایان سیدمحمد موسوی‌نژاد از جم، سیدشهاب‌الدین مرتضوی از عسلویه، فتح‌الله عندلیبی از بردستان و حسین پروند و خانم پریزاد مرادی از ریز را شایستهٔ تقدیر دانست.*

۶- در پایان ضمن تقدیر از طراحان برگزاری این سوگواره، امیدواریم با تداوم حمایت نهادهای مربوطه، در سال‌های آینده نیز به‌طور مستمر شاهد تکرار این حرکت ستودهٔ فرهنگی باشیم.


هیئت داوران _نخستین سوگواره شعر عاشورایی تشّان_
*- حسین سلیمی*
*- حمزه زارعی*
*- احمد جمعه‌پور*

1
1
1
اصلی
سوم
(دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸) ۱۲:۵۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید