جزییات خبر

سید محمد مهدی هاشمی/ مدیر سایت دو مجتمع گاز پارس جنوبی؛

مجتمع گاز پارس جنوبی؛ امنیت خاطر زمستانها

مجتمع گاز پارس جنوبی؛ امنیت خاطر زمستانها
(سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶) ۱۵:۰۳

چند سال پیش با فرا رسیدن پاییز و سرد شدن هوا، مهم‌ترین دغدغه‌ مدیران صنعت نفت و گاز تأمین گاز مورد نیاز مشترکین خانگی و عدم قطع گاز در شهرها بود.

روزهای زمستان در شرکت گاز روزهای سختی بود و با توجه به کمبود گاز قطع گاز محتمل. اما در سال جاری و با فرارسیدن فصل سرما مدیران نفت و گاز بسیار امیدوار و با اعتماد به نفس از افزایش گازرسانی به نیروگاه‌ها، صنایع و حتی صادرات گاز سخن می‌گویند! امروز حتی مردم کشور نیز ایمان دارند که دیگر قطع گاز به‌دلیل کمبود تولید نخواهیم داشت و شرکت ملی گاز باید در اندیشه جهانی شدن و گرفتن سهم خود در بازار گاز دنیا باشد.

اما این امیدواری و ایمان چگونه اتفاق افتاده است؟ چگونه شده که وزیر نفت این روزها از برنامه ایران برای صادرات 40 میلیارد مترمکعب گاز در سال تا پایان برنامه ششم توسعه خبر داده است؟

برای رسیدن به پاسخ بهتر است چند آمار صنعت گاز را بررسی کنیم. مطابق آمار اعلام شده توسط مدیر گازرسانی شرکت ملی گاز ایران؛ در سال جاری نیروگاه‌ها به‌طور میانگین روزانه 260 میلیون متر مکعب و پتروشیمی‌ها 45 میلیون متر مکعب گاز مصرف کرده‌اند.

همچنین صنایع عمده روزانه به‌طور میانگین 102 میلیون متر مکعب، صنایع سیمان 20 میلیون متر مکعب و صنایع فولاد نیز 22 میلیون متر مکعب روزانه مصرف گاز داشته‌اند.


همانطور که مشخص است صنایع، پتروشیمی‌ها و نیروگاه‌ها به‌طور متوسط روزانه حدود 450 میلیون متر مکعب گاز مصرف می‌کنند.

از سوی دیگر مطابق آخرین اطلاعات مجتمع گاز پارس جنوبی در حال حاضر روزانه بیش از 415 میلیون متر مکعب گاز تولید می‌کند. مقایسه این دو آمار نشان می‌دهد که گاز تولیدی در پارس جنوبی تمام گاز ارسالی به صنایع، نیروگاه‌ها و پتروشیمی‌ها را تأمین کرده است.

البته که گاز موجود در خطوط لوله پس از ارسال از پالایشگاه‌ها قابل تفکیک نیست، اما برای نشان دادن اهمیت پارس جنوبی باید به چنین آماری رجوع کرد.

با دانستن این موضوع که در دو سال آینده تولیدات پارس جنوبی افزایش چشمگیری خواهد داشت و پس از توسعه این میزان به حدود 720 میلیون متر مکعب در روز می‌رسد، شنیدن قول‌های مدیران ارشد نفت و گاز دور از ذهن نخواهد بود و در واقع باید گفت به پشتوانه تداوم و افزایش تولید در پارس جنوبی این اعتماد در مدیران ارشد وزارت نفت به‌وجود آمده است.

در سال جاری نیروگاه‌ها قطعاً گاز بیشتری دریافت می‌کنند و مصرف سوخت مایع در آنها کاهش بسیاری خواهد داشت و علاوه بر پاکیزگی هوا، صرفه‌جویی ارزی زیادی نیز عاید کشور می‌شود.

صنایع کمتر دچار مشکل برای تأمین سوخت خواهند شود و قمیت تمام شده محصولاتشان کاهش می‌یابد و هر چه می‌گذرد روزهای بهتری را پیش روی خود می‌بینند.

پتروشیمی‌ها نیز این روزها خوشبخت‌ترین صنعت کشور هستند، چراکه میزان خوراک ورودی آن‌ها رشد چشمگیری داشته است و با افزایش تولید در پارس جنوبی افزایش قابل توجهی در دریافت گاز، اتان و ... و در نهایت تولید محصولات خود داشته‌اند.

در نهایت باید گفت، شرکت ملی گاز با توجه به پایداری و افزایش تولید در پارس جنوبی توانسته در برنامه‌ریزی‌های مربوط به بخش‌های صنایع، تجاری، نیروگاه‌ها و بخش خانگی به بیش از ۱۰۰ درصد اهداف خود دست یابد.



مجتمع گاز پارس جنوبی
(سه شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۶) ۱۵:۰۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید