جزییات خبر

با دستیابی به ایجاد دستورالعمل های راه اندازی قسمت SBR و بذر زیست – صنعتی؛

هضم زیستی آلاینده MEG بصورت پایلوت SBR در پالایشگاه چهارم گاز مجتمع گاز پارس جنوبی

هضم زیستی آلاینده  MEG  بصورت پایلوت  SBR  در پالایشگاه چهارم گاز مجتمع گاز پارس جنوبی
(یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶) ۰۸:۱۷

برای اولین بار در مجتمع گاز پارس جنوبی عملیات هضم زیستی آلاینده MEG در پایلوت پالایشگاه چهارم مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، سجادی رئیس بهره برداری پالایشگاه چهارم گفت: این عملیات بمنظور دستیابی به ایجاد دستورالعمل های راه اندازی قسمت SBR و بذر زیست – صنعتی در تصفیه خانه پالایشگاه چهارم صورت گرفته است.

وی گفت: پروژه MEG DIGESTION بعنوان یک زنجیره از انجام تحقیقات در ارایه شرایط بهینه سازی پساب های حاوی MEG بوده که در طی سه فاز صورت میگرد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: فاز اول دستیابی به شرایط بهینه سازی رشد میکرواورگانیسمها یک محیط کشت میکروبی است که در مواجه با فاضلاب های حاوی MEG می باشد و در طی آن ایجاد فاز مطابقت و گونه های زیستی هاضم MEG مشخص می شود.

سجادی ادامه داد: در این مرحله تیم بهره برداری متشکل از آقایان: شبیری، ایوبی، نیک پور و مصلی نژاد و سرکار خانم مظفری با همکاری واحد آزمایشگاه پالایشگاه چهارم آقایان: ثابت، عرب، زارعی و مهدی زاده توانسته است به سه هدف عمده دستیابی پیدا کند:

ابتدا ، زیست توده مناسب را جهت هضم آلاینده و فاکتور های عملیاتی مهندسی فاضلاب را مشخص سازند.

دوم شرایط خوراک را بصورت یک شاهد مطمئن جهت ارزیابی نتایج فازهای بعدی آزمایش تدوین کنند .

سوم ارزیابی ضریب رشد و مرگ میکروبی را بر حسب تعریف خوراک استاندارد لحاظ کرده تا در توانایی کالیبره نمودن شبیه سازهای زیستی گام موثری برداشته شود.

وی در ادامه افزود: در این آزمایشات، عمده COD حاصل از فاضلاب به میزان 73 درصد در طی 48 ساعت با احتساب 8 ساعت فاز تطبیقی ، کاهش یافت. خوراک ورودی حاوی 3000 میلیگرم در لیتر فاضلاب از MEG بوده که در شرایط مشابه راکتور اصلی در حجم کل به حدود 500 میلیگرم در هر لیتر و پس از واکنش NIL گردید.

رئیس بهره برداری پالایشگاه چهارم عنوان داشت: همچنین رشد شاخص زیستی به میزان 6.63 درصد معادل با تولید 1.44 کیلوگرم در زیست توده می باشد. همچنین در این پروژه شاخص SVI در حدود 95(_-^+)5 کنترل شده است.

فاز دوم تحقیقات، بررسی ممانعت کننده های زیستی در رشد و مرگ میکروبی است که با شناسایی این ممانعت کننده ها ، ضریب واقعی بازده تبدیل تعیین گردد. و نهایت در فاز سوم این تحقیقات ، بهینه سازی شرایط واقعی راکتور ناپیوسته متوالی یا همان SBR می باشد .

وی با اشاره به مزایای انجام این عملیات گفت: علاوه بر بررسی شرایط تصفیه زیستی بعنوان یک آلترناتیو موثر بر روشهای شیمیایی ، می توان به ایجاد زمینه های مطالعاتی در خصوص بررسی زیست سازگاری آلاینده های پالایشگاه گازی و کاهش خصلت سمیت سایر آلاینده های شیمیایی دیگر اشاره کرد .

مجتمع گاز پارس جنوبی
(یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶) ۰۸:۱۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید