جزییات خبر

عضو هیأت مدیره مجتمع گاز پارس جنوبی:

ارسال اتان به پتروشیمی‌ها 42 درصد افزایش داشته است

ارسال اتان به پتروشیمی‌ها 42 درصد افزایش داشته است
(دوشنبه ۲۳ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۳:۴۳

با توجه به برگزاری مجمع عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در روزهای ابتدایی مرداد ماه در ستاد شرکت ملی گاز ایران به سراغ علی بیاتی مدیر مالی و عضو هیئت مدیره این شرکت رفتیم تا از عملکرد این مجتمع عظیم در سال 95 و برنامه‌های پیش‌رو آن مطلع شویم.

جناب آقای بیاتی نتیجه برگزاری مجمع سالیانه مجتمع گاز چه بود؟

مجمع عمومی مجتمع گاز پارس جنوبی در تاریخ دوم مرداد ماه 95 با حضور کلیه اعضای هیئت مدیره شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، تعدادی از مدیران ارشد مجتمع و با حضور اعضای هیات مدیره شرکت گاز و تعدادی از مدیران و رؤسای ستادی شرکت ملی گاز ایران و مدیران سازمان محترم حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس شرکت مجتمع برگزار شد. خوشبختانه مجتمع موفق شد، با ارائه گزارش مناسب از فعالیت‌ها و برنامه‌های انجام شده از سال مالی 1395 گزارش مقبول از سازمان حسابرسی دریافت کند.

با توجه به اینکه در این مجمع گزارشی از فعالیت‌های مجتمع ارائه می‌شود، لطفاً در مورد فعالیت‌ها و دستاوردهای حوزه تولید در سال 95 توضیح بفرمائید.

پارس جنوبی در سال 1395 نسبت به سال 1394 در تولید همه محصولات افزایش چشمگیری را شاهد بود. در سال 94 میزان گاز خروجی از مجتمع حدود 100 میلیارد متر مکعب بود که این عدد در سال 95 به حدود 122 میلیارد متر مکعب رسید که نشان‌دهنده 22 درصد افزایش تولید گاز شیرین توسط مجتمع است. لازم به ذکر است، مطابق برنامه دولت و آنچه مجتمع معتهد شده بود باید در سال گذشته حدود 117 میلیارد متر مکعب گاز تولید می‌کردیم که همانطور که اشاره شد، تولید مجتمع حتی از این میزان نیز گذر کرد.

گاز ارسالی به پتروشیمی پارس چطور؟

در سایر موارد نیز شرایط خیلی خوب بوده است. در بخش خوراک شرکت پتروشیمی پارس که از فاز یک، 2 و 3 این خوراک را تولید می‌کنند، نیز رشد 5 درصدی را شاهد بودیم به طوریکه گاز ارسالی به پتروشیمی پارس که در سال 94 برابر 2 میلیارد و 148 میلیون متر مکعب بوده به 2 میلیارد و 263 میلیون متر مکعب رسیده است.
این پتروشیمی نیز اتان، بوتان، پروپان و پنتان این را گاز را جدا می‌کند و در اختیار سایر صنایع و پتروشیمی‌ها قرار می‌دهد.

در تولید سایر محصولات این رشد چگونه بوده است؟

تولید گوگرد نیز از 401 هزار تن در سال 94 به 521 هزار تن در سال 95 رسیده است که رشد 30 درصدی را نشان می‌دهد.

مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 94 معادل 169 میلیون بشکه میعانات گازی تولید کرده که تولید این محصول در سال 95 به 193 میلیون بشکه رسیده است و افزایش 14 درصدی را شاهد بودیم.

میزان پروپان تولیدی در مجتمع نیز در سال گذشته با توجه به عدم ساخت مخازن ذخیره این محصول برابر یک میلیون و 642 هزار تن بوده که تقریباً معادل سال 94 است. مجتمع در سال 94 یک میلیون و 717 هزار تن پروپان تولید کرده است.

میزان بوتان تولیدی مجتمع نیز رشد 6 درصدی داشته و از 951 هزار تن به یک میلیون و 5 هزار تن رسیده است.
سوم
تولید اتان به‌عنوان محصولی استراتژیک و خوراک اصلی پتروشیمی‌های این منطقه چه تغییری داشته است؟

همانطور که اشاره کردید، تولید اتان بسیار مهم است، چرا که پتروشیمی‌های مروارید، کاویان، جم و آریا ساسول برای تولید محصولات خود نیاز به اتان دارند.

در همین راستا با توجه به مشکلاتی که در تأمین اتان این پتروشیمی‌ها در سال‌های قبل وجود داشت، تمهیداتی اندیشیده شد و با برنامه‌ریزی مناسب در پالایشگاه‌های جدید تولید اتان از یک میلیون و 630 هزار تن در سال 94 به 2 میلیون و 315 هزار تن در سال گذشته رسید و در این بخش شاهد رشد 42 درصدی بودیم. در واقع سال گذشته مجتمع 685 هزار تن اتان بیشتر تحویل پتروشیمی‌ها داده که باعث افزایش تولید پتروشیمی‌ها و همچنین تغذیه مناسب خط اتیلن غرب نیز شده است.

این یکی از موفقیت‌های اصلی مجتمع گاز پارس جنوبی است که درآمد درآمد بسیار خوبی عاید شرکت ملی گاز کرد.

با توجه به اینکه تولید پالایشگاه‌های جدید باعث رفاه، ایجاد ارزش افزوده و ... می‌شود، برای راه‌اندازی فازهای جدید چه برنامه‌ای دارید؟

سیاست اصلی مجتمع این است که از همه امکانات و توان خود برای بهره‌برداری از پالایشگاه‌های جدید استفاده کند.

در همین راستا نیروهای متخصص مجتمع پیش از راه‌اندازی در فازهای جدید حاضر شدند که همین موضوع باعث شد این پالایشگاه‌ها زودتر از برنامه به بهره‌برداری برسند و این افزایش تولید به‌دلیل همین اقدام به موقع است. این روحیه جهادی و وطن‌پرستی همکاران که عشق به کشور دارند و برای استفاده از مخازن مشترک دلسوز هستند، دست مریزاد دارد و شایسته تقدیر است.

تحویل پالایشگاه‌های جدید به مجتمع گاز در چه مرحله‌ای است؟


فازهای 17 و 18 را تازه تحویل گرفته‌ایم. فازهای 19، 20 و 21 را نیز ظرف چند ماه آینده تحویل می‌گیریم. اما نکته مهم این است که این فازها با حضور نیروهای مجتمع در سال گذشته به تولید رسیدند و در زمستان سال گذشته با وجود قطع گاز توسط ترکمنستان، کشور دچار مشکلی حتی در سردترین روزهای سال نشد.

تولیدات پالایشگاه‌های جدید در سال گذشته چه میزان بوده است؟


فازهای 15 و 16 در سال گذشته موفق به تولید 14 میلیارد و 940 میلیون متر مکعب گاز شیرین، 17 میلیون و 520 هزار بشکه میعانات گازی، 109 هزار و 70 تن گوگرد، 338 هزار و 20 تن اتان شده است.

فازهای 17 و 18 نیز در سال گذشته 12 میلیارد و 30 میلیون متر مکعب گاز، 12 میلیون و 810 هزار بشکه میعانات گازی و 424 هزار و 590 تن اتان تولید کرده‌اند.
تولید گاز شیرین فاز 19 نیز 5 میلیارد و 950 میلیون متر مکعب بوده و این فاز موفق به تولید 7 میلیون و 350 هزار بشکه میعانات گازی شده است.

فازهای 20 و 21 نیز با توجه به اینکه دیرتر به بهره‌برداری رسیدند، 730 میلیون متر مکعب گاز و یک میلیون و 780 هزار بشکه میعانات گازی تولید کرده‌اند.
سوم
بخش مهمی از فعالیت‌های مجتمع مربوط به موضوع HSE است، آمار مجتمع در این زمینه چگونه بوده است؟

مجتمع در سال گذشته مجموعاً 12 میلیون و 181 هزار ساعت کار بدون حادثه ثبت کرده است. همچنین موفق به کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن به میزان 7/2 درصد نسبت به سال 94 شده و معادل 22 هزار تن CO2 کمتر سوزانده و وارد محیط زیست کرده است.

همچنین میزان گازهای ارسالی به مشعل در پالایشگاه ششم 3/60 درصد نسبت به سال 94 کاهش داشته است. در این زمینه پالایشگاه نهم نیز موفق عمل کرده و میزان گازهای ارسالی به مشعل را 20 درصد کاهش داده است.

در سال گذشته سرانه آموزش و پژوهش در مجتمع چگونه بوده است؟

در سال 95 در پالایشگاه‌ها مجموعاً 975 دوره آموزشی برگزار شده که کل مدت آن برابر 20 هزار و 663 نفر ساعت است و 12 هزار و 321 نفر در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند.

620 مورد از این دوره‌ها تخصصی و 355 دوره نیز در بخش آموزش‌های عمومی برگزار شده است. هزینه این دوره‌های آموزشی نیز در سال 95 حدود 4 میلیارد و 500 میلیون تومان بوده است. از سال گذشته همچنین 14 پروژه پژوهشی در حال انجام است.

در مورد نظام پیشنهادات و صرفه‌جویی حاصل از آن نیز توضیح دهید.

در سال 95 تعداد کل پیشنهادات 23هزار و 395 مورد بوده که 5 هزار و 543 پیشنهاد تصویب و هزار و 562 پیشنهاد اجرا شده است. سود حاصل از اجرای این پیشنهادات 12 میلیارد و 800 میلیون تومان بوده است.
نرخ سرانه پیشنهاد به ازای هر فرد 7/5 پیشنهاد بوده و این آمار تنها برای فازهای یک تا 10 است.
سوم
تعداد نیروهای مجتمع تا پایان سال 95 چند نفر بوده است؟


مجتمع دارای 3 هزار و 244 نیروی رسمی و پیمانی، 623 نیروی قراردادی و 7 هزار و 74 نیروهای ارکان ثالث که مشخصات آن‌ها در سامانه ثبت شده است. عمده افراد مجتمع دارای سابقه بیش از 10 سال هستند و تحصیلات آکادمیک دارند.

در راستای حمایت از تولید داخل چه دستاوردهایی داشته‌اید؟

در راستای حمایت از سازندگان داخلی در سال 95 همه خریدها از داخل کشور انجام شده است. برای تأمین موجودی انبارها در بخش‌های مختلف 540 میلیارد ریال خرید داخلی انجام شده است.

این خریدها در بخش‌های مختلف صورت گرفته که 152 میلیارد ریال آن در بخش ابزار دقیق، 9.3 میلیارد ریال در بخش ایمنی و آتش‌نشانی، 31 میلیارد ریال در بخش برق، 128 میلیارد ریال متفرقه، مواد شیمیایی حدود 70 میلیارد ریال، تجهیزات مکانیک عمومی 8.5 میلیارد ریال و تجهیزات مکانیک یدکی حدود 141 میلیارد ریال بوده است.

میزان خریدهای مصرفی نیز هزار و 470 میلیارد ریال بوده که عمده این اقلام نیز از داخل کشور تأمین شده است.

هم‌اکنون مجتمع چه میزان از گاز کشور را تأمین می‌کند و مجتمع دارای چه شاخصه‌هایی است؟

در حال حاضر مجتمع گاز پارس جنوبی حدود 65 درصد گاز کشور را تأمین می‌کند که این میزان در آینده نزدیک و با بهره‌برداری از فازهای جدید به 80 درصد خواهد رسید.

مجتمع دارای نیروی انسانی جوان و فرهیخته بوده و سبک رهبری آن سبک توسعه و تهاجم است. مجتمع بزرگترین تأمین‌کننده خوراک صنایع پایین‌دستی صنعت نفت و دوست‌دار محیط زیست است و در همین راستا میزان فلرینگ در سال 95 به شدت کاهش یافته است. همچنین مجتمع صادر کننده خدمات فنی و مهندسی از طریق تأمین نیروی متخصص بوده و مزیت رقابتی آن ادراه شرکت به‌صورت یک مجتمع است.

برای آینده چه برنامه‌هایی در دستور کار قرار دارد؟

اصلاح ساختار سازمانی و نیروی انسانی، اصلاح ساختار مشتری‌مداری و بهینه‌سازی مصرف انرژی از جمله برنامه‌های آتی مجتمع است.

همچنین کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، توسعه و بهبود سیستم‌های مشتری محور و ارتقا سیستم‌های کیفیت و بهره‌برداری به منظور دست‌یابی به مدیریت کیفیت جامع نیز در دستور کار قرار دارد.

سوم
مجتمع گاز پارس جنوبی
(دوشنبه ۲۳ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۳:۴۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید