جزییات خبر

با کاهش بازه زمانی تعمیرات اساسی در مجتمع گاز پارس جنوبی؛

افزایش درآمد 180 میلیون دلاری از مخزن مشترک گازی

افزایش درآمد 180 میلیون دلاری از مخزن مشترک گازی
(دوشنبه ۱۶ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۴:۰۲

در سالیان اخیر یکی از دغدغه‌های مسئولین و مردم در حوزه صنعت میزان برداشت از مخازن مشترک انرژی است و بدون شک مهم‌ترین این مخازن مخزن عظیم پارس جنوبی بوده که با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در سالیان اخیر و افزایش تولید از این مخزن شاهد دوران خوبی در این بخش از صنعت گاز هستیم.

اما فارغ از طرح‌های توسعه‌ای و افتتاح فازهای جدید که زمان‌بر و هزینه‌بر است، راه‌های دیگری نیز برای افزایش تولید پالایشگاه‌ها وجود دارد. در ادامه برا روشن‌تر شدن به یکی از این راهکارها و ارائه یک نمونه عملی و انجام شده آن می‌پردازیم.


انجام تعمیرات اساسی دوره‌ای پالایشگاه جهت افزایش پایداری تولید پالایشگاه در فصل سرد سال الزامی است. اما با توجه به اهداف استراتژیک مجتمع گاز پارس جنوبی در راستای کاهش زمان تعمیرات اساسی اقدامات و برنامه‌های مفیدی در این رابطه در سطح پالایشگاه در نظر گرفته و اجرایی شده است و این موضوع همان راهکاری است که به آن اشاره شد و نمونه انجام شده این فعالیت پالایشگاه سوم پارس جنوبی است.


این پالایشگاه برای رسیدن به این هدف با شناسایی تجهیزات و آیتم‌هایی که امکان انجام تعمیرات و بازدیدهای دوره‌ای آنها در زمان خارج از تعمیرات اساسی با قبول ریسک مقدور باشد، را در دستور کار قرار داد. همچنین برای استفاده از حداکثر توان تجهیزاتی و پرسنلی و استفاده بهینه از زمان تخصیص داده شده برای تعمیرات برنامه‌ریزی کرد.


از دیگر موارد انجام شده کاهش تعداد آیتم‌های تعمیراتی با نگهداری صحیح از تجهیزات به‌عنوان مثال افزایش طول عمر غربالگری مولکولی واحدهای نم‌زدایی پالایشگاه بالغ بر 10 سال و عدم نیاز به تعویض آنها بود.

استفاده از متدهای به‌روز بازرسی از جمله RBI از دیگر عوامل موفقیت پالایشگاه سوم در زمینه کاهش بازه تعمیرات اساسی است.


در این راستا همچنین کارشناسان پالایشگاه در اقدامی مهم تجهیزاتی که دارای یدک نبوده را مشخص کردند و در مواردی که صرفه اقتصادی داشته است، تجهیز یدک تعبیه شده است.


با انجام برنامه‌های ذکر شده، تعمیرات اساسی فازهای 4 و 5 در بازه شش سال گذشته که بالغ بر 30 روز در سال بود به زمانی کمتر از 19 روز در سال رسیده است و این امر باعث افزایش تولید قابل توجهی برای پالایشگاه شده است.


مطابق طراحی؛ پالایشگاه سوم توان تولید روزانه 50 میلیون متر مکعب گاز، 80 هزار بشکه میعانات گازی و 400 تن گوگرد را دارد. همچنین در فازهای 4 و 5 روزانه 2 هزار و 400 تن اتان و 3 هزار و 200 تن LPG نیز تولید می‌شود.


که با احتساب کاهش 11روزی زمان تعمیرات اساسی تنها تولید گاز این پالایشگاه 550 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد. که این موضوع با توجه به مشترک بودن مخزن پارس جنوبی بسیار حائز اهمیت است. از طرفی این کاهش زمان باعث افزایش تولید حدود 880 هزار بشکه میعانات گازی، 4 هزار و 400 تن گوگرد، 26 هزار تن اتان و 35 هزار تن LPG می‌شود.


که با احتساب ارزش این محصولات تنها کاهش یازده روزه زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه سوم باعث افزایش درآمد بیش از 180 میلیون دلاری برای کشور شده است. لذا آنچه مسلم است برای پیشرفت کشور تنها نباید به توسعه فکر کنیم و با تغییر برخی فرآیندها و افزایش بهره‌وری پالایشگاه‌ها گامی مؤثر در شکوفایی میهن عزیزمان برداریم.


محمد شفیع مؤذنی

مجتمع گاز پارس جنوبی
(دوشنبه ۱۶ اَمرداد ۱۳۹۶) ۱۴:۰۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید