جزییات خبر

با بهره گیری از تنوع فرآیندهای زیستی؛

ضرایب سنتیک رشد میکروبی در تصفیه خانه پالایشگاه چهارم گاز پارس جنوبی

ضرایب سنتیک رشد میکروبی در تصفیه خانه پالایشگاه چهارم گاز پارس جنوبی
(شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۰۶

تصفیه خانه پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی با بهره گیری از تنوع فرآیندهای زیستی توانسته است در مواجه با آلاینده‌های صنعتی براساس رعایت حدود استانداردهای زیست محیطی ، بصورت موفقیت آمیز و پایدار عمل نماید.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، مجتبی سجادی، رئیس بهره‌برداری پالایشگاه چهارم در این باره اظهار کرد: این تصفیه خانه به جهت فرآیندهای زیست محیطی از دو محیط کشت معلق و ثابت جهت تصفیه پسابهای بهداشتی و صنعتی استفاده میکند.

وی گفت: روشهای لجن فعال، برج‌های زیستی فیلتر چکنده و راکتور ناپیوسته متوالی از جمله فرآیندهای موجود در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی در زمینه تصفیه بیولوژیکی است.

سجادی در ادامه عنوان داشت:از آنجا که هسته اصلی روش‌های زیستی در این تصفیه خانه، فرآیند متعارف لجن فعال می باشد لذا مطالعه و بررسی این پروسه از اهمیت خاصی برخوردار است.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تیم بهره برداری تصفیه خانه پالایشگاه چهارم شامل آقایان: امین مصلی نژاد، عبدالرسول ایوبی و سید شهاب شبیری می‌باشد، توانسته است دراین ضمینه با بررسی و تحلیل مقادیر آزمایشگاهی و طراحی فرآیند صورت گرفته به سنتیک رشد میکروبی دستیابی پیدا کند.

وی افزود: سنتیک رشد میکروبی درواقع ارتباط ترکیبات آلاینده فاضلاب بهداشتی بعنوان سوبسترا با حیات میکروبی موجود در سیستم لجن فعال را بیان میکند.

سجادی در ادامه عنوان داشت: بررسی این رابطه نشانگر این است که آلایندها از نظر تجزیه پذیری و زیست سازگاری با حیات میکروبی از نظر میزان تکثیر و نرخ مرگ سلولی چگونه است تا با دستیابی به بازده ظاهری سلولی ، میزان تبدیل این ترکیبات را به سلول محاسبه نمود .

رئیس بهره‌برداری پالایشگاه چهارم ادامه داد: دستیابی به این ضرایب توانایی تحلیل فرآیند را افزایش داده و بهره بردار می تواند بصورت بهینه نقاط عملیاتی فرایند را شناسایی کند.

سجادی گفت: از کارهای صورت گرفته تاکنون در ضمینه فرآیندهای زیستی تصفیه خانه پالایشگاه چهارم میتوان به مطالعه تجزیه پذیری بیولوژیکی ترکیبات هیدروکربوری نظیر بنزن و تولوئن و یا تحلیل فرآیند هیبریدی لجن فعال – فیلتر چکنده اشاره کرد.

وی در پایان اضافه نمود: همچنین از اهداف تیم بهره برداری در راهبرد تصفیه خانه پالایشگاه چهارم بازیافت کامل پسآبهای صنعتی و بهداشتی بدون رها سازی به دریا و مهار لجنهای هیدرو کربنی بصورت یک پروسه زیست سازگار است.



(شنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۶) ۰۹:۰۶
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید