جزییات خبر

اقدامات و برنامه های مدیریت مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی

اقدامات و برنامه های مدیریت مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی
(دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰) ۰۸:۲۹

مدیر مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: به طور معمول طرح‌های افزایش بازده تجهیزات به منظور افزایش میزان تولید و کیفیت محصولات مجتمع صورت می‌گیرد. بسیاری از این اقدام ها، بنا به ماهیت موضوع و تجهیز، شامل تغییر شرایط فرآیندی آن تجهیز، تعویض یا اضافه کردن تجهیزات یدکی و... است.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، سید مهدی شفیعی مطهر مدیر مهندسی مجتمع با بیان اینکه اقدامات بسیار مهمی برای افزایش بازه تجهیزات مجتمع گاز پارس جنوبی اجرایی شده و در دستور کار قرار دارد بیان کرد: به طور معمول طرح‌های افزایش بازده تجهیزات به منظور افزایش میزان تولید و کیفیت محصولات مجتمع صورت می‌گیرد. بسیاری از این اقدام‌ها، بنا به ماهیت موضوع و تجهیز، شامل تغییر شرایط فرآیندی آن تجهیز، تعویض یا اضافه کردن تجهیزات یدکی و... است.

وی ادامه داد: این‌گونه اقدام‌ها نیز همواره در دستور کار یا در حال بررسی است و برای نمونه، یکی از مهم‌ترین مواردی که هم‌اکنون در دستور کار قرار دارد، افزایش بازخورد بازیابی واحدهای استحصال اتان پالایشگاه‌های مجتمع است که برای این منظور، بررسی‌ها و مطالعات اولیه انجام شده و حتی در برخی موارد تست‌های عملیاتی نیز صورت گرفته است.

مدیر مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی ادامه داد: این طرح در دو بخش با محوریت مدیریت مهندسی مجتمع در پالایشگاه‌ها در حال پیگیری است. در بخش اول، با توجه به افزایش عمر تجهیزات و به منظور نیل به بازده طراحی بازیابی اتان در پالایشگاه‌ها، پس از بررسی های انجام شده برنامه ی اصلاحی مشخص شده است و عملیات اجرایی آن ها از ابتدای سال 1400 آغاز گردیده و در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. در این بخش پایش مستمر تولید اتان در پالایشگاه های مجتمع و شناسایی گلوگاه‌های تولید این محصول در دستور کار قرار دارد.

وی گفت: در بخش دوم این طرح، افزایش بازده بازیابی اتان در پالایشگاه های مجتمع به میزان بالاتر از طراحی اولیه، به‌منظور افزایش تولید این محصول استراتژیک در مجتمع و تامین خوراک صنایع پتروشیمی مستقر در منطقه، در دستور کار قرار دارد. در این بخش باتوجه به اهمیت موضوع ، لزوم تغییرات قابل توجه فرآیندی و تامین تجهیزات خاص، انتظار می‌رود لذا مدیریت مهندسی در حال پیگیری مراحل اخذ یک شرکت مشاور توانمند در این حوزه است.

وی افزود: تعدادی از پروژه های منتج از ممیزی انرژی تجهیزات نیز در این حوزه در سطح پالایشگاه های مجتمع در حال اجراست. افزون براین، یکی دیگر ازاقدام‌هایی که به تازگی در دستور کار قرار دارد و به افزایش بازده کمپرسورهای B0G پالایشگاه ها و بهبود شرایط صادرات گاز مایع منجر خواهد شد، تعویض بخشی از عایق‌های سرد موجود ذز خطوط صادرات گاز مایع است.

شفیعی مطهر ادامه داد: مطلب دیگر اینکه معمولا پس از بهره‌برداری کامل و پایداری تولید یک واحد پالایشگاهی اقدامات مختلفی در راستای کاهش فلرینگ و انتشار SO2 انجام می‌گیرد. فلرینگ گاز باعث هزینه تعمیرات تجهیزات شبکه فلر، هدر رفت سرمایه و انرژی و آلودگی محیط زیست می گردد. موضوع کاهش فلرینگ و کاهش انتشار گاز SO2 در منطقه پارس جنوبی از سال‌ها قبل در دستور کار وزارت نفت قرار گرفته و اقدامات شایسته ای در اجرای آن به عمل آمده است. بطوریکه مجموعه اقدامات در پالایشگاه‌های اول تا پنجم موجب کاهش 83 درصدی مشعل سوزی پالایشگاه اول تا پنجم در 11 سال گذشته تاکنون و کاهش 22 درصدی مشعل سوزی پالایشگاه های جدید پس از تاریخ تحویل کامل در سه سال گذشته شده است.

وی بیان کرد: همچنین با رفع مشکلات واحدهای بازیافت گوگرد و رفع پانج های مربوطه کاهش حدود 20 درصدی در زیمنه انتشار SO2 در مجموع پالایشگاه های سایت یک پارس جنوبی در سنوات گذشته به ثبت رسیده است.

مدیر مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: متعاقب ابلاغ مصوبه هیئت وزیران و مصوبه هیئت مدیره ملی نفت، مفاد مصوبه ها از سال 98 در قالب اقدامات زیر در دستور کار مجتمع گاز پارس جنوبی قرار گرفت:

پروژه ها به دو دسته پروژه های کوتاه مدت( از نوع تعمیر و تجهیز) و طولانی مدت ( نیازمند مطالعات مهندسی و تهیه اسناد مناقصه) تقسیم بندی شده است.

1. پروژه‌های کوتاه مدت در قالب موضوعات 1- تامین کالا، تجهیزات، قطعات و نصب و ... 2. تامین، تکمیل، پیش راه اندازی، تقسیم بندی شده و از طرف واحد پالایشگاه ها و واحدهای مرتبط مجتمع گاز پارس جنوبی پس از طی مراحل قانونی برآورد پروژه ها صورت پذیرفته و شرکت هایی جهت انجام این امور انتخاب شدند. که این موضوع در مرحله تصویب خواهی قرار دارد.

2. متعاقب ابلاغ مصوبه مذکور، به منظور انجام پروژه های طولانی مدت، مدیریت مهندسی مجتمع از اسفند 1399 اقدام به اخذ خدمات مشاوره نموده است که مراحل پایانی تهیه گزارش مطالعات مهندسی پایه و اسناد مناقصه توسط شرکت منتخب در حال انجام است.

اقدام‌های توسعه‌ای در سطح مجتمع گاز پارس جنوبی

شفیعی مطهر ادامه داد: مجتمع گاز پارس جنوبی، به دلیل جایگاه ملی و بین‌المللی که در صنعت نفت و گاز کشور دارد، همواره در بخش‌های مختلف آن، اقدام‌های توسعه‌ای در حال بررسی و انجام است. برای مثال، یکی از اقدام‌های توسعه‌ای که در سطح پروژه‌های ملی قرار دارد، راه‌اندازی و بهره‌برداری از واحد تولید ماده بودارکننده گاز شهری (اودرانت) است.

وی گفت: با توجه به اینکه گاز طبیعی، ماده‌ای بی‌رنگ و بی‌بوست، برای جلوگیری از خطرات ناشی از نشت احتمالی این ماده، ضروری است از ماده‌ای هشداردهنده استفاده شود، به همین دلیل در دنیا از برخی ترکیبات گوگردی به‌دلیل بوی نافذ و تندی که دارند، استفاده می‌شود.

مدیر مهندسی مجتمع گاز پارس جنوبی بیان کرد: پیش از این، ماده یادشده از خارج کشور تأمین می‌شد که محدود بودن کشورهای تولیدکننده و شرایط تحریم‌های بین‌المللی، تأمین آن را دچار مشکلاتی کرده بود، بنابراین با اقدام‌هایی که از سال‌ها پیش در زمینه خودکفایی این ماده آغاز شد، نخستین واحد تولیدکننده ماده بودار در ایران، در پالایشگاه اول با ظرفیت تولید سالانه ۸۰۰ تن، راه‌اندازی شده و به بهره‌برداری رسیده است، همچنین طرحی جامع، متشکل از پروژه‌های ارتقای سطح ایمنی و آتش‌نشانی پالایشگاه‌های مجتمع در هشت گروه، تدوین و به تصویب هیئت مدیره شرکت ملی گاز رسیده که برای انجام آنها در افق سه‌ساله برنامه‌ریزی‌ شده است.

وی گفت: پروژه سیستم‌های نوین اندازه‌گیری کمّی و کیفی گاز از سوی شرکت مهندسی و توسعه گاز ایران و با نظارت این مجتمع در پالایشگاه‌های اول، دوم، سوم و پنجم مجتمع طراحی و احداث شده و هم‌اکنون، فرآیند بهره‌برداری از آنها از سوی این شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در حال انجام است. در دیگر پالایشگاه‌های مجتمع هم این سیستم‌ها مستقر است و به فراخور در مراحل راه‌اندازی، رفع عیوب و بهره‌برداری قرار دارند.

(دوشنبه ۹ اسفند ۱۴۰۰) ۰۸:۲۹
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید