جزییات خبر

مظاهری:

انجام هر کاری درحوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست، جدای از تعهد سازمانی وظیفه انسانی ماست

انجام هر کاری درحوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست، جدای از تعهد سازمانی وظیفه انسانی ماست
(یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰) ۱۴:۵۵

وارد اتاق که می‌شوم بویی شبیه بوی گل رز مشامم را پر می کند. روی میزها و لابلای صندلی‌هایی که منظم و مرتب کنار همدیگر ردیف شده اند پر از گلدان های گلی است که اتاق را به باغچه اداری کوچکی تبدیل کرده‌اند.

روی برگ های سبز بوته های گلدان قطرات شبنم مانندی مثل ذره بین هایی ریز و کوچک جا خوش کرده اند و زندگی و طراوت را به چشم ها هدیه می‌کنند.تندیس برنزی کوچکی از مردی که در حال نواختن آرشه بر ویلون سل است ، نگاهم را با خودش به انتهای میز می‌برد. سلام علیک کوتاهی می‌کنیم و این می‌شود شروع گفتگو با مهندس جاوید مظاهری سرپرست ایمنی، بهداشت و محیط زیست پالایشگاه هشتم مجتمع گاز پارس جنوبی که وقتی از جزئیات محیط زیست حرف می زند انگار رهبر ارکستری است که دوست دارد همه نوازنده های گروهش چیزی جز نواهای شاد و آرامی که طبیعت را به وجود بیاورد ، هیچ آوای دیگری از سازهایشان صادر نشود.

‌-HSE یعنی چی؟

 
لبخند نا پیدایی می زند و می گوید: خب اگر برای مخاطب بیرون از سازمان بود شاید کمی مقدمه‌چینی لازم می‌شد. اما برای همکاران عزیزی که درون سازمانند و هرکدام خودشان یک HSE Manخبره محسوب می‌شوند، فقط به همین بسنده می کنم که چشم نافذ یک مجموعه برای مراقبت از سلامتی کارکنان و تجهیزاتش، خانواده‌های آنها و کلاً محیطی که توی آن زندگی می‌کنند. انگار روی محیط زندگی بیشتر تاکید می کند. همین موضوع را پررنگ می کنم و می‌پرسم:


- اگر حدسم درست باشد توی حوزه محیط زیست خیلی علاقه مندید فعالیت کنید همین‌طور است؟

کمی ماسکش را پائین می کشد و با لبخند می گوید: - هر سه حوزه‌یHSE را دوست دارم با تمام وجود فعالیت کنم.

-می‌شود کمی بیشتر توضیح بدهید؟

صندلی اش را کمی جابه جا می کند و می گوید:
- ببینید توی بحث HSE همه حوزه ها تاثیر یکسانی دارند، این برداشت اشتباهی است که تفاوت قائل شویم و اولویت بندی‌شان کنیم. شما بهتر می‌دانید که توی شرایط کرونا شاید اولویت همه جهان بخش بهداشت و سلامت بود اما امروز که کم کم این موضوع مدیریت شده، اولویت ها هم درحال تغییر هستند و می‌بینیم که امروزموضوع کاهش گازهای گلخانه ای بیشتر مورد توجه جامعه جهانی قرار گرفته و خب ماهم از این قاعده مستثنی نیستیم.


- اگر امروز تلاش برای کاهش آلودگی ها جزو اولویت‌ها قرار گرفته، شما چه فعالیتهایی در این زمینه داشته‌اید ؟

- ما سعی کردیم توی همه زمینه هایی که منشا آلایندگی وجود داشته ورود کنیم و تا آنجایی که امکانش بوده موجبات کاهش آنها را فراهم آوردیم . کارکردن در حوزه HSE یک کار تیمی است و اگر همکاری و حمایت های صمیمانه و قلبی در همه مجموعه پالایشگاه نباشد شاید کارکردن در این حوزه کمی سخت شود. مثلاً در همین بخش محیط زیست توانستیم از ابتدای راه اندازی یک‌سری برنامه ها را در هر سه بخش آلاینده‌های هوا، آب و خاک تعریف کنیم و برنامه زمانی برایش در نظر بگیریم. من و همکارانم در حوزه HSE سه جلسه مهم را در تقویم ماهیانه‌مان تعریف کرده‌ایم که یکی برگزاری منظم جلسات پیگیری مباحث مصوب کمیته محیط زیست پالایشگاه هست و دیگری جلسه پیگیری انومالی ها و موارد ناایمن پالایشگاه و آن یکی هم جلسات منظم کمیته سلامت هست. بسیاری از این برنامه ها را خوشبختانه در بازه زمانی خودش انجام دادیم و مابقی را هم داریم تلاش می کنیم زودتر محقق کنیم.


- بازتاب و انعکاس این فعالیت‌هادر محیط بیرونی چطور بوده است؟

- خوشبختانه سازمان محیط زیست کشور و نمایندگی آندر استان بوشهر متوجه این اتفاق شدند و استقبال خوبی کردند از ماجرا. چندین بار مقامات مسئول و گروه کارشناسی‌شان تشریف آوردند اینجا و از مواردی که عملیات رفع آلایندگی در آنها صورت گرفته بازدید نمودند و برنامه‌های آتی پالایشگاه را مطابق مصوبات اخیر هیئت دولت تائید کردند. برنامه های مدیریت محیط زیست ما در بخش کاهش آلاینده های زیست محیطی از زمان پروژه آغاز شده و با تلاش مجموعه همچنان ادامه خواهد داشت. تایید برنامه های محیط زیستی صنایع یا همون EMP یکی از چالش های بسیار بزرگ و طولانی مجتمع در این حوزه بوده که در پالایشگاه هشتم با یاری خدا و تلاش وافر همکارانم پس از سالها موفق شدیم آغازگر راهی باشیم که اطمینان داریم شرایط محیط زیستی ما را روز به روز بهبود خواهد بخشید.
در کنار بحث کاهش آلایندگی، موضوع سلامت و ایمنی کارکنان و مراقبت از تجهیزات و تاسیسات را هم با دقت زیر نظر داریم و دنبال می‌کنیم. مدیر و همکارانم اعم از رسمی و پیمانکار قویاً بر این باورند که در محیطی امن و سالم می‌شود برای محیط زیست تلاش دو چندانی کرد.


-از اینکه به عنوان یکی از فعالین این حوزه توسط سازمان محیط زیست مورد تقدیر قرار گرفته‌اید چه احساسی دارید؟

کمی با خودکار توی دستش بازی می کند و می گوید: - این نتیجه تلاش همه همکاران من در پالایشگاه بوده و بنده فقط به‌عنوان یک عضو کوچک از این خانواده بزرگ توانستم به نمایندگی از آنها تقدیرنامه را دریافت کنم. با لبخندی ادامه می‌دهد: - اما خب نتیجه یکسال برنامه ریزی و تلاش برای تایید برنامه های محیط زیستی قطعاً انگیزه زیادی را برای من و همکارانم به وجود می‌آورد و بقول مهندس چابوک مدیر پالایشگاه که ایشان هم به‌عنوان مدیر فعال در حوزه محیط زیست تقدیر گردیده اند، اخذ این نشان ها مسئولیت‌مان را بیش از پیش سنگین‌تر می‌کند.

-تا کجا دوست داریددر این حوزه ادامه بدهید؟

- تا جایی که بتوانم سهم خودم را به جامعه ای که دارم در آن زندگی می‌کنم بپردازم. مثلاً چند وقت پیش، وقتی داشتم به عنوان کارشناس حوادث دادگستری یک گزارش برای دادگاه آماده می‌کردم، ناخودآگاه از این‌همه ناآگاهیهای ایمنی و مخاطرات زیست محیطی که خیلی آسان می‌شد فقط با یک اطلاع رسانی ساده از مرگ 5 نفر از ساکنین روستاهای همین استان که توی یک برکه حاویH2S فوت کرده بودند جلوگیری کرد عمیقاً بغض کردم. تصمیم گرفتم هر کاری که برای آگاهی جامعه محلی امکان دارد انجام دهم. این باور من و همکارانم هست که انجام هر کاری درحوزه ایمنی، بهداشت و محیط زیست، جدا از تعهد و وظیفه سازمانی، وظیفه انسانی ما هست.

- و صحبت پایانی..

از پارچ آب کنار دستش کمی آب توی گلدان کنار میزش می‌ریزد و می‌گوید: یادم می‌آید اردیبهشت ماه که جلسه گزارش فصلی با مدیرعامل محترم بود وقتی از تایید برنامه EMP بعنوان برنامه های زیست محیطی پیش روی پالایشگاه نام می بردیم شاید همه ما در یک لحظه بیش از واقعی بودن موضوع به ایده آل بودن آن فکر می‌کردیم.

اما امروز خوشبختانه با مدیریت موثر و تلاش همه مجموعه توانستیم اقدامات خوب پالایشگاه را به سازمان محیط زیست معرفی کنیم. با این‌حال گرچه هنوز آغاز راهیم و واژه پایان معنای چندانی ندارد، ولی مشتاقم تشکر صمیمانه کنم از مدیر عامل محترم مجتمع به‌عنوان مشوق و پشتیبان اصلی مجموعه ما، مهندس چابوک به‌عنوان حامی همیشگی و فعال محیط زیست، مجموعه ستادی و همکاران رسمی و پیمانکار نازنینم که اگر وحدت و همدلی و همکاری‌شان نبود، شاید این اتفاقات فرخنده نمی‌افتاد. دوست دارم دست تک تک همکاران خوبم را بفشارم و این موفقیت و افتخار را که مرهون تلاشهای شبانه روزی‌شان هست تبریک بگویم.


خبر
(یکشنبه ۷ آذر ۱۴۰۰) ۱۴:۵۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید