جزییات خبر

با انجام اقدامات نوآورانه و اصلاحی

تولید ال پی جی صادراتی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی به مرز 90 درصد افزایش رسید

تولید ال پی جی صادراتی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی به مرز 90 درصد افزایش رسید
(دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰) ۱۲:۰۵

با در سرویس قرار گرفتن بسترهای غربال مولکولی، تولید ال پی جی صادراتی پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی به مرز 90 درصد افزایش یافت


به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی: محمد نعمتی، رئیس بهره برداری پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی از افزایش تولید محصول ارزشمند ال پی جی صادراتی این پالایشگاه خبر داد.

وی گفت: در سال پشتیبانی و مانع زدایی از تولید، همکاران پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی موفق شدند محصول ال پی جی صادراتی را به میزان نزدیک به دو برابر افزایش دهند.

نعمتی در ادامه بیان کرد: پیش از این پروپان و بوتان تولیدی ردیف دوم واحدهای تصفیه ال پی جی، به دلیل عدم راه اندازی بسترهای جذب رطوبت و سولفور و همچنین مشکل هیتر مربوطه، و در نتیجه عدم انطباق مشخصات ال پی جی تولیدی با مشخصه های ال پی جی صادراتی، همواره به خط سراسری تزریق می شد و عملا بازدهی اقتصادی چندانی نداشت.

وی گفت: از تاریخ 6 شهریورماه سال جاری، با در سرویس قرار گرفتن کامل ردیف 2 واحد 114، و از تاریخ 28 شهریورماه ، و راه اندازی بسترهای ردیف 2 واحد 115، تولید پایدار ال پی جی با مشخصات قابل قبول برای صادرات، نزدیک به 90 درصد افزایش یافته است ، در واقع این میزان ازحدود 1250 تندرروزبه حدود 2400 تندرروزز افزایش یافته است.

به گفته ی محمد نعمتی؛ با افزایش کیفیت این محصولات ارزشمند از لحاظ نقطه شبنم و توتال سولفور، علاوه بر صادرات امکان ذخیره سازی آن ها در مخازن ذخیره نیز فراهم گردیده است.

رئیس بهره برداری پالایشگاه دهم افزود: با توجه به اینکه احیای این بسترهای غربال مولکولی با کمک یک هیتر برقی انجام میگیرد که متفاوت از آنچه در واحد نم زدایی ردیف های گازی است می باشد، یکی از کارهای شاخص در تحقق این میزان افزایش تولید، راه اندازی هیتر احیای بسترها بود.

وی ادامه داد: از زمان راه اندازی اولیه واحدهای تصفیه ال پی جی این پالایشگاه هیتر ردیف دوم با مشکلات متعددی روبرو بوده و در ابتدا رله های هیتر بدلیل عدم تحمل دمای بالا باعث از سرویس خارج شدن هیتر می شدند که احیای بسترها را با وقفه مواجه و محصول را خاموش می نمود.

نعمتی در این خصوص ادامه داد: با تعویض ماژول های دمایی مشکل دار و خریداری و نصب کانتکتورهایی با ظرفیت بالا و همزمان اصلاح پانچ های موجود مشکلات برقی رفع گردید. در ابتدای زمان پیش راه اندازی واحد هیتر مربوطه با آسیب فیزیکی مواجه گردید که پس از تعمیرات توسط پیمانکار طرح و کمک همکاران و پیگیری های جدی در تامین قطعات اصلی با تدوین دستورالعمل های خاصهیتر با موفقیت در سرویس قرار گرفت.

وی در پایان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مزایای این اقدام کاهش فلرینگ گاز سوخت ارسالی به فلر بود. مجموعه اقدامات راه اندازی، لاین آپ مسیرها، انجام تست نشتی، تست تجهیزات در مدت زمان کوتاه و نیز تامین قطعات با وجود موانع مختلف و اجرای اصلاحات خلاقانه برای تحقق مانع زدایی از تولید در مجموعه پالایشگاه دهم با تکیه بر غیرت و توانمندی داخل قابل تقدیر است.
(دوشنبه ۱۰ آبان ۱۴۰۰) ۱۲:۰۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید