جزییات خبر

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران:

برنامه بلند مدت حفظ سقف تولید گاز در جنوب کشور تدوین شد

برنامه بلند مدت حفظ سقف تولید گاز در جنوب کشور تدوین شد
(سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹) ۱۲:۳۳

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران گفت: وزارت نفت برنامه بلند مدت ۱۵ ساله برای حفظ شرایط تولید در مجموعه‌های پالایشگاهی پارس جنوبی، فجر جم و پارسیان تدوین کرده‌است تا سقف تولید گاز در این مراکز حفظ شود که نشان دهنده اهمیت و جایگاه این منطقه برای صنعت گاز کشور است.

مسعود زردویان روز سه‌شنبه در نشست با مسئولان مجتمع گازی پارس جنوبی و پارک علم و فناوری بوشهر، افزود: اگر چه تولید بخشی مهم از این برنامه مدون و بلند مدت است اما هیچگاه نباید از بخش‌های نگه‌داشت و پشتیبانی این صنعت غافل شد.

وی با اشاره به جایگاه صنعت گاز در کشور و تبعات مثبت توسعه‌ای و رفاهی آن، گفت: افزون بر ۹۵ درصد از شهرها و ۸۵ درصد از روستاهای کشور از شبکه گاز برخوردارند و گازرسانی به شهرهای استان‌های کمتر برخوردار نیز تا پایان سال ۱۴۰۰ تکمیل می‌شود.

مسعود زردویان ادامه داد: علاوه بر این پروژه‌های عظیم صنعتی در کشور از گاز استفاده می‌کنند که مکران چابهار معروف‌ترین و جدیدترین آنها است و در آینده به یک قطب اقتصادی تبدیل می‌شود.

وی در باره اهمیت گاز برای صنعت کشور، اضافه کرد: همچنین گاز و میعانات گازی پایه و اساس فعالیت‌های مجتمع پارس جنوبی و پتروشیمی‌های فعال با ارزش افزوده بالا در این منطقه است و تاسیسات نقاط مختلف کشور نیز از گاز به عنوان ماده اولیه، خوراک تولیدی یا محرک تامین انرژی استفاده می‌کنند.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران بیان کرد: وجود سه مجتمع پالایشگاهی پارس جنوبی، فجر جم و پارسیان سبب شده‌است این منطقه جایگاه ویژه و نقش پررنگی در صنعت گاز کشور داشته باشد طوری که بیش از ۸۵ درصد از گاز مورد نیاز کشور را تامین می‌کند و ظرفیت بالا و نیاز عملیاتی کشور در این منطقه عامل اصلی در تعیین آن به عنوان یکی از "هاب"‌های نوآوری کشور است.

زردویان ادامه داد: در این ارتباط لازم است جایگاه پارک‌های علم و فناوری مورد توجه قرار گیرد و از این ظرفیت به صورت ساختارمند استفاده شود تا از حواشی که ممکن است در سال‌های آینده بر روند و عملکرد تاثیر گذار باشد، پیشگیری شود.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران با اشاره به اهمیت رویکرد اکوسیستمی در این حوزه، بیان کرد: در صورتی که روابط میان بخش‌های مختلف فعال در این صنعت ایجاد و سازماندهی شود، زیست بومی شکل می‌گیرد که خود نگهدارنده است و توانایی ارتقای خود را دارد.

زردویان ادامه داد: ارتباط شرکت‌های دانش بنیان با فعالان با تجربه در صنعت گاز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد زیرا این همکاری و راهنمایی می‌تواند در فرایند تولید راهگشای آنها باشد.

وی یاداور شد: همواره تلاش شده‌است در این اکوسیستم ارتباط مناسبی با جوامع محلی برقرار شود و زیر ساخت‌های راه و حمل و نقل و اشتغال‌زایی از خدماتی بوده‌است که با استقرار صنایع گاز برای جوامع محلی فراهم شده‌است.

مدیر هماهنگی و نظارت بر تولید شرکت ملی گاز ایران تاکید کرد: در کنار این خدمات مسائل فرهنگی و آموزشی نیز باید مورد توجه قرار گیرد و مغفول نماند.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این نشست بیان کرد: ترویج مرجعیت علمی، بومی سازی و تقویت فناوری‌های موجود، برنامه ریزی برای ایجاد و توسعه فناوری‌های جدید، ترویج فرهنگ کارآفرینی و بازار سازی برای شرکت‌های دانش بنیان و همکاری‌های بین‌المللی برای تبادلات فناورانه از اهداف ستادهای تخصصی معاونت علمی و فناوری در کشور است.

مهدی شریف زاده افزود: ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی ریاست جمهوری یکی از ۱۱ ستاد معاونت است و همه حمایت‌ها و راهکارهایی که این معاونت برای ترویج اقتصاد دانش‌بنیان در زمینه تخصصی مجموعه نیرو در پیش کرفته است را نمایندگی می‌کند.

وی ادامه داد: در این ارتباط کارگروه تخصصی مربوط به وزارت نفت از همکاری و مشاوره نخبگان صنعتی، مدیران پژوهش و فناوری و مدیران چهار شرکت اصلی این وزارت بهره می‌برد.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به نقش کلیدی منطقه پارس جنوبی در سطح ملی و منطقه‌ای در تامین انرژی گاز، بیان کرد: این منطقه قطب فناوری‌های مربوط به گاز و پتروشیمی است و این اهمیت در نظام‌ فناوری کشور نیز به خوبی دیده شده و مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

شریف‌زاده گفت: بوشهر یکی از محدود استان‌هایی است که منطقه ویژه علم و فناوری دارد و با توجه به تمرکزی که صنعت گاز در اینم استان پیدا کرده‌است، این منطقه یکی از اعضای اصلی این اکوسیستم فناوری است.

وی اظهار کرد: اکنون وزارت نفت برای استفاده از ظرفیت مراکز رشد علم و فناوری پیش‌قدم شده‌است و بر اساس تصمیم مقام عالی وزارت، سه مرکز رشد علم و فناوری در شرق به مرکزیت پالایشگاه خانگیران، در جنوب به مرکزیت پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی و در مرکز هم به مرکزیت ری برنامه‌ریزی شده‌است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های آب و انرژی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اضافه کرد: امیدواریم با جانمایی مناسب، بهترین مکان ممکن در اختیار مرکز نوآوری مجتمع گاز پارس جنوبی قرار گیرد و ستاد توسعه فناوری آب و انرژی نیز برای موفقیت این مرکز در کنار مجموعه است.

رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی نیز با اشاره به نظام‌نامه پژوهش، فناوری و تجاری‌سازی ابلاغی وزارت نفت، یادآور شد: هدف از این نظام‎نامه توسعه فناوری‌های مورد نیاز صنعت نفت با رویکرد توسعه درون‌زا و برون نگر و ارتقای توانمندی‌های فناورانه و ایجاد هماهنگی‌های لازم میان بازیگران پژوهش و فناوری وزارت نفت است.

عباس صیادی گفت: مسئولیت ذاتی پارک‌های علم و فناوری در حمایت از شکل‌گیری مراکز رشد، توسعه واحدهای فناور، شرکت‌های دانش بنیان و کسب و کارهای نو آورانه به همراه پتانسیل‌های موجود در منطقه پارس جنوبی و رویکرد حاکمیتی در تقویت این مراکز از عواملی است که مرکز رشد علم و فناوری در جنوب کشور به مرکزیت پالایشگاه مجتمع گاز پارس جنوبی مشخص شده‌است.

وی ادامه داد: هدف‌گذاری انجام پروژه‌ها برای حل مسائل صنعت نفت و خلق ارزش افزوده از طریق فناوری و نوآوری، ارتقای نقش شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی در حل چالش‌های فناورانه صنعت نفت، استفاده از ظرفیت‌های قراردادهای عملیاتی و توسعه‌ای برای ارتقای توانمندی فناورانه، دادن حداکثری اختیارات به حوزه پژوهش در فناوری شرکت‌های تابعه برای چابک کردن آنها و همکاری انتقال فناوری پژوهش محور از طریق تحقیقات دانشگاهی از برنامه‌هایی است که نظام‌نامه‌ تدوین شده وزارت نفت دنبال می‌کند.

(سه شنبه ۵ اسفند ۱۳۹۹) ۱۲:۳۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید