جزییات خبر

حال خوب صنعت گاز، با کار خوب مجتمع گاز پارس جنوبی

صنعت گاز در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و میتوان ادعا کرد که این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های گاز دنیاست.

صنعت گاز در سال های اخیر رشد چشمگیری داشته و میتوان ادعا کرد که این شرکت یکی از بزرگترین شرکت های گاز دنیاست.
(سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹) ۱۱:۱۴

این رشد بدون شک به برکت افزایش تولید در پارس جنوبی اتفاق افتاده است. بدون شک در هر مسیری برای رسیدن به اهداف بزرگ باید ابزار مناسب در اختیار داشت و بی‌تردید مجتمع گاز پارس جنوبی، بهترین پشتیبان برای تحقق چشم انداز توسعه کشور و رسیدن به قله انرژی برای سال صدم صنعت گاز است.

میدان گازی پارس جنوبی با فاصله 105 کیلومتری از آب‌های جنوبی ایران، بزرگترین میدان گازی مستقل جهان است که به صورت مشترک بین کشور ایران و قطر قرار دارد.

بر اساس پیش‌بینی‌ها ذخایر گاز میدان پارس جنوبی بابت سهم ایران معادل 14.2 تریلیون متر مکعب به همراه 19 میلیارد بشکه میعانات گازی است که حدود 8 درصد از کل گاز دنیا و حدود 50 درصد از ذخایر گاز کشور را به خود اختصاص داده است و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور به‌شمار می‌آید.

در همین حال، چشم‌انداز مجتمع گاز پارس جنوبی به‌عنوان متولی تولید از میدان گازی پارس جنوبی، تولید روزانه بیش از یک میلیارد متر مکعب گاز طبیعی و یک میلیون بشکه میعانات گازی (در مجموع معادل 7.5 میلیون بشکه نفت خام ) است. یعنی روزانه 263 هزار میلیون تومان با نفت 35 دلاری.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی تولید هر فاز پارس جنوبی یک درصد به تولید ناخالص داخلی (GDP ) کشور اضافه می‌کند. به گفته صاحب‌نظران حوزه بالادست صنعت نفت، ارزش کل تولیدات خام میدان گازی پارس جنوبی برابر با چهار هزار و ٤٠٠ میلیارد دلار است که در صورت تبدیل آن به محصولات میانی به هشت هزار و هشتصد میلیارد دلار می‌رسد.

پس حالا به این باور می‌رسیم که چرا توسعه پارس جنوبی اولویت نخست فعالیت های صنعت نفت بوده است، علاوه بر موارد فوق و بر اساس محاسبات صورت گرفته، پارس جنوبی گنجی معادل ١٥٥ هزار و ٩٩٢ تن طلا را در خود جای داده است! از همین روست که همه برای حفظ این ثروت ملی دست به کار شده‌اند.

در همین راستا افزایش تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی یکی از اهداف مهم مجتمع گاز پارس جنوبی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی در سال های گذشته بوده و ارزیابی دستاوردهای این شرکت در این زمینه نشان می دهد، با وجود موانع و چالش هایی از جمله تحریم و کمبود منابع، این هدف مهم محقق شده است.

از زمان بهره‌برداری فازهای جدید پارس جنوبی حدود دو سوم گاز کشور از پارس جنوبی تأمین می‌شود، که این افزایش تولید در سال جاری و در ادامه نیز با توجه به مدیریت مناسب و تعمیرات برنامه ریزی شده در مجتمع گاز پارس جنوبی نیز تداوم خواهد داشت. اما برکات این افزایش و تداوم تولید در جنوب کشور بسیار زیاد است.

تا سال ۹۲ حداکثر تولید گاز در پارس جنوبی حدود 280 میلیون متر مکعب بود و ۱۷ فاز نیمه تمام بود، اما امروز تولید کشور در این مجتمع به حدود ۷۰۰ میلیون متر مکعب رسیده که دو و نیم برابر شده و تمامی این ۱۷ فاز به جز یک پالایشگاه فاز ۱۴در مدار تولید قرار گرفتند.

به گفته مسئولان وزارت نفت این میزان در سال آینده نیز ۵۰ میلیون متر مکعب اضافه می‌شود و مراحل توسعه میدان عظیم پارس جنوبی امسال پایان خواهد یافت.

دولت یازدهم و دوازدهم در حالی روند توسعه و افزایش تولید این میدان مشترک را تسریع کرد که در چند سال اخیر با مشکلات زیادی از جمله تحریم ها و گرفتاری‌های مالی رو به رو بوده است.

در سال 94 میزان تولید یک ساله گاز از پارس جنوبی 131 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب بود که این رقم با افزایش 23 میلیارد و 700 میلیون مترمکعبی، در سال 95 به 155 میلیارد و 200 میلیون مترمکعب رسید و موجب شد تا تولید تجمعی گاز از سوی ایران از این میدان مشترک گازی به 516 میلیارد مترمکعب در 4 سال اخیر و یک میلیارد و 112 میلیون مترمکعب در طول عمر این میدان در طرف ایرانی برسد.

این روند در سالیان بعد نیز ادامه داشت و با راه‌اندازی فازهای 12، 15 و 16 و بخشی از فازهای 17 و 18 تا سال 95 به 430 میلیون مترمکعب در روز رسید و در سال 96 با آغاز تولیدات فازهای 19، 17، 18، 20 و 21 که به عنوان فازهای توسعه‌ای اولویت دوم مشخص شده بودند و ایران پس از 12 سال در تولید گاز از میدان گازی پارس جنوبی با قطر برابر شد.

در ادامه این روند و براساس گزارش شرکت ملی گاز ایران در مجموع ۱۷۸ میلیارد و ۹۷۷ میلیون متر مکعب گاز سبک از فازهای مختلف پارس جنوبی در سال ۹۷ تولید شد که در مقایسه با سال ۹۶ که تولید گاز از این میدان گازی حدود ۱۵۲ میلیارد و ۱۰۳ میلیون متر مکعب بود رشدی حدود ۱۷.۶ درصدی داشته است.

افزایش تولید 155 درصدی گاز شیرین در پارس جنوبی

این رشد چشمگیر تولید گاز در پارس جنوبی همچنان ادامه دارد تا جایی که مطابق آمار اعلام شده از هادی هاشم زاده فرهنگ، مدیر عامل شرکت مجتمع گاز پارس با راه‌اندازی پالایشگاه‌های جدید، تعداد پالایشگاه های در حال بهره برداری در پارس جنوبی هم اکنون به 12 پالایشگاه افزایش یافته، در حالیکه در سال 92، پنج پالایشگاه در مدار تولید قرار داشته است.
به گفته وی؛ هم اکنون سهم تولید گاز مجتمع در مقیاس با کل کشور، بیش از 74 درصد است.

بر اساس این گزارش؛ گاز شیرین تصفیه شده مجتمع گاز پارس جنوبی در سال 98 نسبت به سال 92 حدود 155 درصد رشد داشته است که این میزان در سال جاری نیز افزایش خواهد داشت.

مطابق اظهارات مسئولین وزارت نفت و شرکت ملی گاز ایران نیز ظرفیت تولید گاز پارس جنوبی از 280 میلیون مترمکعب در سال 92، به ۷۵۰ میلیون مترمکعب تا پایان امسال خواهد رسید.


افزایش 143 درصدی تولید اتان پالایشگاه های پارس جنوبی

از سوی دیگر توسعه میادین گازی کشور به ویژه پارس جنوبی در سال های 92 تاکنون نقش غیرقابل انکاری در افزایش ظرفیت خوراک مهم و استراتژیک اتان دارد.


از زمان سر کار آمدن دولت یازدهم و هم راستا با برنامه ریزی های دقیق توسعه ای در این حوزه، روند تولید محصولات استراتژیک و مهم در پارس جنوبی و سایر میادین افزایش یافت. وزارت نفت شهریور ماه سال 96 با انتشار گزارش عملکردی درباره جهش تولید و عرضه اتان، اعلام کرد: مقدار اتان مصرفی صنایع پتروشیمی به دنبال راه‌اندازی فازهای جدید پارس‌جنوبی روندی افزایشی داشته، به‌طوری که از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن در سال ۹۲ به ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار تن تا پایان سال ۹۶ افزایش یافته که رشدی حدودی ۷۷ درصدی را تجربه می کند.


در آن زمان ظرفیت تولید اتان در پالایشگاه های پارس جنوبی به حدود ۶ میلیون تن در سال رسیده است. این دستاوردهای دولت های یازدهم و و دوازدهم در کنار افزایش ۲۳ درصدی صادرات غیر نفتی از پارس جنوبی نشان می دهد برنامه های محوری و کلان دولت در حوزه های مختلف در مدار منطق و تدبیر اقتصادی چگونه توانسته است چشم انداز کلان اقتصادی کشور را روشن و ریل گذاری درستی در این عرصه انجام دهد.

هادی هاشم زاده فرهنگ، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی با بیان اینکه توسعه پالایشگاه های پارس جنوبی از سال های 92 تاکنون باعث رشد تمام محصولات مجتمع و توسعه صنایع وابسته نیز شده است، گفت: گاز استخراج شده از مخازن پارس جنوبی محصولات متنوعی دارد که می تواند خوراک صنایع مختلف را تأمین کند.

فرهنگ می گوید: این توسعه و افزایش تولید در کنار بهره برداری و نگهداری مناسب در پالایشگاه ها باعث افزایش تولید 143 درصدی اتان در مجتمع شده است.

با این حساب میزان تولید اتان از سال 96 تاکنون نیز حدود رشد چشمگیری داشته است و با توجه به اینکه اتان یکی از منابع اصلی خوارک برای مجتمع های پتروشیمی به شمار می رود، جداسازی و تولید اتان برای تامین خوراک پتروشیمی‌ها همواره یکی از اولویت‌های مجتمع گاز پارس جنوبی بوده است.

افزایش 337 درصدی پروپان تولیدی

مدیر عامل مجتمع گاز پارس جنوبی همچنین از افزایش 337 درصدی تولید پروپان در حدفاصل سال های 92 تاکنون خبر داد و اظهار داشت: میزان تولید بوتان نیز در این بازه بیش از 210 درصد افزایش داشته است که در ادامه نیز با تکمیل فازها این تولیدات افزایش نیز خواهد داشت.

به گفته فرهنگ پروپان و بوتان تولیدات با ارزشی در زمینه افزایش صادارت و ارزآوری برای کشور هستند.

افزایش 87 تولید میعانات گازی
وی در ادامه به افزایش تولید میعانات گازی اشاره کرد و اظهار داشت: در دولت های یازدهم و دوازدهم میزان تولید میعانات گازی 87 درصد افزایش یافته است، که خوشبختانه با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس این افزایش تولید دستاورد مهمی برای کشور بوده است.

مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی در پایان همچنین از افزایش 99 درصدی تولید گوگرد خبر داد و گفت: این افزایش نیز در مصارف مختلف و صادرات اهمیت فراوانی دارد.

برکات گاز پارس جنوبی برای بخش های مختلف

شاید زیباترین اتفاق در این زمینه ایجاد رفاه برای مردم ساده و زحمتکش روستایی کشور است. واقعا باید قدر این مخزن عظیم را دانست، چراکه بدون شک گازرسانی به روستاها به برکت توسعه پارس جنوبی انجام شده است. جمعیت روستایی تحت پوشش گازرسانی در سال ۹۲، ۱۴ هزار روستا بودند و اکنون از مرز ۳۰ هزار روستا عبور کرده و تا پایان سال به بیش از ۳۲ هزار روستا می‌رسد. این پوشش گسترده گازرسانی در شهرها و روستاها امروز در زندگی روزمره مردم کاملا احساس می شود ولی نباید فراموش کنیم که باید در حفظ این برکت عظیم با مصرف بهینه تلاش کنیم.

از طرف دیگر ارزش افزوده ایجاد شده به‌دلیل جایگزینی مصرف گاز به جای سوخت مایع دستاورد ارزشمند دیگری به واسطه تولید گاز در پارس جنوبی است. تا چند سال پیش به دلیل کمبود گاز مصرف سوخت مایع بالا بود. به گفته وزیر نفت در سال 92 نیروگاه‌ها ۲۷ میلیارد لیتر سوخت مایع مصرف کردند، اما این عدد در سال‌های اخیر، به یک سوم تقلیل یافت و به ۹ میلیارد لیتر رسید که این مقدار باز هم، کمتر می‌شود.

پارس جنوبی اساساً مخزنی استراتژیک است و منافع آن چه در داخل و چه در خارج کشور کاملا مشهود، صادرات گاز نیز با افزایش تولید گاز پارس جنوبی، ۹۰ درصد افزایش یافته است، ایران هم‌اکنون به‌طور میانگین روزانه حدود 80 میلیون مترمکعب گاز صادر می‌کند. صادرات محصولات به خصوص انرژی علاوه بر ایجاد منابع مالی دستاوردهای فراوانی از جمله ایجاد مشترکات سیاسی و اقتصادی در پی دارد، که گاز پارس جنوبی این مهم را محقق کرده است.

چه بسا اگر کارشکنی‌ها و تحریم‌های ظالمانه نبود، ایران امروز به چند کشور همسایه یا غیرهمسایه دیگر نیز گاز خود را ارسال می‌کرد.

در توسعه صادرات گاز نقش دیگری هم به صورت غیرمستقیم دارد و آن افزایش صادرات فرآورده‌های نفتی به دلیل توسعه طرح‌های گازرسانی در کشور است. امروز اعداد صادرات فرآورده‌ها رشد چشمگیری دارد و برای کشور درآمد به همراه داشته است.

تولید گاز در پارس جنوبی یک برنده دیگر نیز دارد که آن محیط زیست است، دیگر کمتر کسی هیزم و چوب برای گرم کردن خانه خود و پخت و پز مصرف می‌کند، از طرفی گاز یک انرژی پاک است که بی‌شک آثار زیست محیطی توسعه گازرسانی در چند سال آینده بیشتر خود را نشان می‌دهد.


اما پیروز دیگر این میدان تولیدکنندگان و پیمانکاران داخلی هستند، امروز سازندگان داخلی با توجه به مشارکت در پروژه‌ها و اعتماد صنعت نفت بسیار توانمند شده‌اند و این موضوع اشتغال فراوانی نیز در کشور ایجاد کرده است.
مقاله
(سه شنبه ۱ مهر ۱۳۹۹) ۱۱:۱۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید