جزییات خبر

شکسته شدن رکورد صادرات گاز؛

صادرات گاز ایران 3/6 میلیارد مترمکعب افزایش یافت

صادرات گاز ایران  3/6  میلیارد مترمکعب افزایش یافت
(سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹) ۰۹:۵۷

سال گذشته، صادرات گاز ایران با ثبت جهشی 26 درصدی، حدود 3/6 میلیارد مترمکعب افزایش یافت.

به گزارش روابط عمومی مجتمع گاز پارس جنوبی به نقل از شرکت ملی گاز ایران، حسن منتظرتربتی، معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با اعلام این خبر و اشاره به ثبت رکوردهای جدید تولید، انتقال، توزیع و صادرات گاز در سال 98، از ثبت رکورد بی‌سابقه صادرات گاز طبیعی کشور در این سال خبر داد و گفت: سال گذشته، مصرف تجمعی گاز مشترکان خانگی، تجاری و صنایع غیرعمده حدود 10 میلیارد مترمکعب افزایش یافت، اما با وجود ثبت رکوردهای جدید مصرف، گاز مشترکان خانگی شهری و روستایی قطع یا با افت فشار روبرو نشد.

وی با بیان این‌که در چهار ماهه پایانی پارسال، متوسط مصرف گاز خانگی روزانه 55 میلیون مترمکعب در روز افزایش نسبت به مدت مشابه سال 97 داشت، تصریح کرد: اما با وجود، سال گذشته، رکورد جدیدی برای صادرات گاز کشور به ثبت رسید.

معاون وزیر نفت در امور گاز با بیان اینکه سال 98 متوسط صادرات تجمعی گاز حدود 3 میلیارد و 600 میلیون مترمکعب افزایش نسبت به سال 97 داشته، بیان کرد: در مجموع، سال گذشته، صادرات گاز ایران جهشی 26 درصدی را نسبت به سال 97 تجربه کرده است.

وی با بیان این‌که سال گذشته کل برداشت گاز از منابع، حدود 270 میلیارد مترمکعب بوده است، تاکید کرد: همزمان با افزایش مصرف گاز و توسعه شبکه خطوط لوله و بهره برداری از تاسیسات جدید تقویت فشار، در مجموع، گازی تولید نشد که برای انتقال و توزیع آن مشکلی وجود داشته باشد.

تربتی یکی از مهم‌ترین برنامه‌های اولویت دار سال 99 شرکت ملی گاز ایران را، ساخت و توسعه شبکه گازرسانی در استان سیستان و بلوچستان عنوان کرد و افزود: بر اساس برنامه زمان‌بندی شده، امیدواریم تا آذرماه امسال گازرسانی به شهر زاهدان به پایان برسد، ضمن آن که ساخت خطوط لوله انتقال گاز در سایر شهرهای این استان هم تکمیل و به تفکیک اولویت، در مدار بهره‌برداری قرار گیرد.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران همچنین با اعلام اینکه شیوع ویروس کرونا تاکنون تأثیری در اجرای برنامه‌های توسعه‌ای یا تعمیرات صنعت گاز کشور نداشته، خاطرنشان کرد: با برنامه‌ریزی که از سال گذشته انجام شده و با تأمین منابع مالی و اجرای تمامی پروتکل‌های بهداشتی، شیوع کرونا اختلالی در روند توسعه و اجرای پروژه‌های جدید توسعه و تعمیراتی شرکت ملی گاز ایران ایجاد نکرده است.

معاون وزیر نفت در امور گاز در پایان، با یادآوری این‌که توسعه هوشمندانه شبکه گاز در سال‌های گذشته تاکنون، منجر به افزایش پایداری و تاب‌آوری شبکه انتقال و توزیع گاز کشور شده، خاطرنشان کرد: سال گذشته با وجود جهش بی‌سابقه مصرف روزانه گاز در بخش خانگی و تجاری، گاز هیچ شهر یا روستایی با افت یا قطعی روبرو نشد؛ زیرا با ساخت خطوط لوله و تاسیسات جدید تقویت فشار، وضعیت درختی شبکه گاز از بین رفته است.


خبر
(سه شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹) ۰۹:۵۷
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید