جزییات خبر

نگاهی به اهمیت افزایش تولید در مجتمع گاز پارس جنوبی:

کاهش مصرف روزانه 170 میلیون متر مکعبی سوخت مایع/ ایجاد رفاه و آسایش عمومی

کاهش مصرف روزانه 170 میلیون متر مکعبی سوخت مایع/ ایجاد رفاه و آسایش عمومی
(دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۸:۲۱

افزایش تولید در مجتمع گاز پارس جنوبی در سالیان اخیر باعث ایجاد تحولی عظیم در بخش های مختلف کشور شده است.

در واقع نگاه به مجتمع گاز پارس جنوبی، قوت قلبی برای تامین انرژی تمام بخش های کشور در راستای توسعه و پیشرفت است.

به طوری که در حال حاضر 630 میلیون متر مکعب ظرفیت برداشت گاز دارد که با راه اندازی سکوهای باقی مانده فاز 13 این ظرفیت از مرز 700 میلیون مترمکعب در روز عبور می کند.

از سوی دیگر شرایط پایدار عملیاتی و بهره برداری مناسب از تأسیسات پالایشگاهی پارس جنوبی پشتوانه مناسبی برای تمام مصرف کنندگان گاز در کشور است.

در همین راستا هادی هاشم زاده فرهنگ، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی روند شاخص های عملکردی کیفی تولید مجتمع گاز پارس جنوبی را عامل تولید خوب می داند و می گوید: مهمتر از اعداد و ارقام، عملکردی مناسبی است که علی رغم تحریم ها ، شاهد آن هستیم. به طوری که توانسته ایم در طول سه سال گذشته، توقفات اضطراری و خارج از برنامه در مجتمع را مدیریت کنیم و در نتیجه تولید نیز افزایش یافت.

وی با بیان اینکه شاخص‌های عملکردی مجتمع در پالایشگاه‌های قدیمی نزدیک به 100 درصد قابلیت اطمینان را نشان می دهد، معتقد است با برنامه ریزی منسجم برای تعمیرات اساسی نیز می توان فرصت تولید را بیشتر کرد، کاری که در سال جاری نیز انجام شد و قرار است در سال های آینده بهبود یابد.

تأثیر این توسعه و پایداری تولید بدون شک نقش در بخش های مختلف مشهود است. یکی از مهم ترین این موارد توسعه گازرسانی به نیروگاه هاست که علاوه بر ایجاد رفاه عمومی باعث بهبود شرایط زیست محیطی نیز می شود.
در واقع گازرسانی روزانه تا ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌ها باعث شده مردم در روزهای گرم سال بدون برق نمانند و نتیجه زحمات کارکنان مجتمع گاز پارس جنوبی در حال خوب مردم ایران عزیز مشاهد گردد.

بر اساس این گزارش؛ در ۶ ماه نخست امسال،روزانه ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز به نیروگاه‌های سراسرکشورتحویل داده شده است.

درفصل سرد سال نیز از آنجا که گاز رسانی به بخش خانگی در اولویت قراردارد، روزانه حدود ۷۰ میلیون مترمکعب گاز در اختیار آنها قرارمی‌گیرد و بقیه نیاز خود را با مصرف سوخت مایع،گازوئیل و مازوت تامین می‌کنند.

مطابق آمار شرکت ملی گاز ایران در آذرماه روزانه به‌ طور میانگین ۹۰ میلیون مترمکعب گاز طبیعی به نیروگاه‌های کشور تحویل شده است و این آمار برای دی ماه به‌ طورمیانگین برابر ۶۰ تا ۷۰ میلیون مترمکعب در روز بوده است.

گفتنی است، درسال ۹۷،حجم گاز تحویلی به نیروگاه‌ها ۶۷ میلیارد و ۸۰۰ میلیون مترمکعب بود. در حالیکه از ابتدای امسال تا پایان آذرماه، ۵۲ میلیارد مترمکعب گازبه نیروگاه‌ها تحویل شده است.

نکته جالب رشد چشمگیر گازرسانی به نیروگاه های درسالهای اخیر است چرا که در سال های ٩٢، ٩٣ و ٩٤ به ترتیب ٣٥، ٥٠ و ٥٧ میلیارد به نیروگاه ها گاز تحویل می شده است.

این رشد گازرسانی درحالی صورت گرفته که توسعه شبکه گاز را در بخش شهری، تجاری و صنایع را نیز در سالیان اخیر شاهد بوده‌ایم.

قطعا می توان گفت: پالایشگاه های بزرگترین مجتمع گازی کشور و خاورمیانه که مهمترین عرضه کننده انرژی در کشور هستند و هم اکنون سهم قابل توجهی در سبد انرژی کشور با تولید 75 درصد از گاز را دارند، نقش مؤثری در توسعه گازرسانی و بهبود شرایط نیروگاه ها داشته اند.

نکته حائز اهمیت این است که به گفته مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران؛ نیروگاه ها در فصل سرد سال باید حدود 170 میلیون متر مکعب سوخت معادل مصرف کنند که ارسال گاز در فصول گرم باعث حذف این میزان سوخت مایع و ارزش افزوده نیز شده است.

از سوی دیگر به برکت این گاز اکنون همه نیروگاه‌ها به جز چابهار و کنارک، ازنعمت گازطبیعی بهره‌مند هستند، همچنین عمده نیروگاه‌های مقیاس کوچک نیزبه شبکه گازطبیعی متصل هستند.

احسان میرزایی
ارتباط با رسانه روابط عمومی مجتمع گاز پارس جنوبی
یادداشت
(دوشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۹) ۰۸:۲۱
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید