جزییات خبر

برای اولین بار

استفاده از روش Dense Loading برای شارژ بسترهای نمزدای ردیفهای گازی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی

استفاده از روش Dense Loading برای شارژ بسترهای نمزدای ردیفهای گازی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی
(یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸) ۰۹:۰۵

برای اولین بار در پالایشگاه های مجتمع گاز پارس جنوبی برای شارژ بسترهای نمزدایی ردیف های گازی پالایشگاه ششم مجتمع از روش Dense Loading استفاده گردید.

به گزارش روابط عمومی مجتمع گاز پارس جنوبی ، کامران شکرالهی ، رئیس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم با اشاره به فعالیتهای گسترده اجرایی در حوزه تعمیرات اساسی پالایشگاه ششم طی سال جاری، گفت: با توجه به مطالعات و امکان سنجی‌های مهندسی فرآیند در جهت ارتقا و بهینه سازی عملیات تخلیه و شارژ بسترهای نمزدای ردیف های گازی‌، استفاده از روش Dense Loading در دستور کار اداره مهندسی این پالایشگاه قرار گرفت.

مهندس شکرالهی گفت: مولکولارسیوها (جدا کننده‌های آب از گاز) که وظیفه نمزدایی و تنظیم نقطه شبنم گاز را بر عهده دارند پس از مدتی قابلیت خود را از دست داده و باید تخلیه و سپس شارژ مجدد انجام شوند.

رییس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم با اشاره به دخالت مستقیم نیروی انسانی در تخلیه و شارژ مولکولارسیوها و روش سنتی که تا کنون برای انجام این عملیات مرسوم بوده است، افزود: با بررسی های بعمل آمده و شناسایی منابع معتبر و شرکتهای توانمند داخلی انجام‌دهنده این عملیات و همچنین برنامه‌ریزی‌های تعمیراتی و عملیاتی صورت گرفته، با شروع تعمیرات اساسی فاز 15 ، تخلیه و شارژ درایرهادر مدت زمان 9.5 روز و با استفاده از روش مکانیزهDense Loadingبرای اولین بار در سطح مجتمع گازبه نحو مطلوب انجام شد و پایان یافت.

مهندس شکرالهی با تاکید بر اهمیت کاهش زمان اجرای کار و ارتقای سطح ایمنی، عنوان کرد: استفاده از روش Dense Load بجای روش سنتی مرسوم Soak Load، متضمن بهبود این دو فاکتور مهم است و در این روش بدلیل پیوستگی اجرای عملیات شارژ از یک سو و کاهش تعداد دفعات مورد نیاز برای ورود افراد به بستر در حین عملیات شارژ نسبت به روش Soak Load ، کل فرایند تخلیه و شارژ درایرها به ازای هر ردیف گازی در مدت زمان 4.75 روز برای هر سه درایر انجام پذیرفت که نشان دهنده کاهش 47 درصدی در مدت زمان انجام کارو همچنین افزایش سطح ایمنی عملیات است.

این مقام مسوول در ادامه با بیان اینکه معمولا عملیات بارگذاری بسترهای نمزدای واحدهای 104 بعنوان مسیر بحرانی تعمیرات اساسی ردیف های گازی مطرح است افزود: با استفاده از روش مکانیزه Dense Loading ضمن آنکه زمان انجام کار به نحو قابل ملاحظه ای کاهش یافته و باعث بهبود عملکرد زمانی تعمیرات اساسی شده است، با پیشگیری از ورود کارکنان تعمیرات به بستر در حین شارژ، ایمنی کارکنان نیز ارتقا یافته است.

وی همچنین برنامه‌ریزی صورت گرفته جهت اجرای طرح‌های اصلاحی مورد نیاز پالایشگاه در بازه تعمیرات اساسی رادر راستای بهبود شاخص‌های قابلیت اطمینان، پایداری تولید و دسترسی‌پذیری تجهیزات دانست و اظهار داشت: طی تعمیرات اساسی سال جاری، طرح‌های اصلاحی مهمی از جمله اصلاح سازه بتی پیت گوگرد مذاب فاز 16 ، اصلاح سیلوهای گوگرد در واحد 144 ، اصلاح سیستم ایزولاسیون برجهای اسکرابر واحدهای تصفیه LPG ، و طراحی و نصب سیستم نمونه گیری در ردیفهای گازی نیز با موفقیت انجام شدند.

رییس مهندسی پالایشگاه ششم گفت: طرح اصلاحی تنظیم رله های حفاظتی سیستم الکتریکال پالایشگاه در تمامی پست های برق، که موجب کاهش چشمگیر توقف های اضطراری و برقی پالایشگاه می‌شود نیزاجرایی شد.

به گفته وی: استفاده از روش مکانیزهDense Loading برای شارژ بسترهای نمزدا، معادل یابی و تامین فیلتر و پکینگ های مورد نیاز، شبیه سازی شبکه برق پالایشگاه و تهیه اطلاعات تنظیم رله های حفاظتی در پست های برق از جمله پروژه های بهبود بودند که خوشبختانه در طی تعمیرات اساسی سال جاری به ثمر نشستند.

مهندس شکراللهی ضمن قدردانی از همکاری واحدها ی مختلف پالایشگاهی و ستاد مجتمع در پیشبرد این پروژه ها گفت: بر اساس ابلاغ مدیریت پالایشگاه، اداره مهندسی پالایشگاه ششم با رویکردی فرایندگرا و استراتژی محور، دستیابی و استفاده از تکنیک ها و روشهای نوین و بهینه فرآیندی و معادل یابی و استفاده از دانش و فناوری بومی و ایرانی در اجرای پروژه‌ها را در دستور کار خود قرار داده است.

مجتمع گاز پارس جنوبی
(یکشنبه ۱۷ آذر ۱۳۹۸) ۰۹:۰۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید