جزییات خبر

همسو با اجرای برنامه‌های فرهنگی در حوزه مسئولیت اجتماعی

برگزاری شب شعر مهرگان به مناسبت بزرگداشت حضرت حافظ در مجتمع گاز پارس جنوبی

برگزاری شب شعر مهرگان به مناسبت بزرگداشت حضرت حافظ در مجتمع گاز پارس جنوبی
(دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸) ۱۰:۰۴

انجمن ادبی مجتمع گاز پارس جنوبی در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی در حوزه مسئولیت اجتماعی، برنامه مشترک شب شعر را با انجمن ادبی حافظ شهرستان عسلویه، برگزار نمود.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی؛ این برنامه که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان عسلویه نیز در برگزاری آن مشارکت داشت، به مناسبت گرامیداشت روز ملی حافظ (20 مهرماه) و تحت عنوان «شب شعر مهرگان» در سالن آمفی‌تئاتر این کانون برگزار گردید.

رحمان بشردوست، از اعضای فعال انجمن ادبی و از همکاران شاعر مجتمع به اجرای مجری گری در این برنامه پرداخت.

پس از شعرخوانی آقای مسیبی، عضو پیش‌کسوت انجمن حافظ عسلویه، احمد جمعه پور، دبیر انجمن ادبی مجتمع گاز پارس جنوبی، ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران، اعضای انجمن، همکاران مشارکت‌کننده، مهمانان ویژه و نیز مردم ادب‌دوست شهرستان عسلویه که همچون شب شعر گذشته (خمار صدشبه) برنامه را مورد استقبال قرار داده بودند قدردانی نمود.

جمعه پور پیش از قرائت یکی از غزل‌های خود، با مطرح‌نمودن موضوع برگزاری نخستین جشنواره ادبی پارس جنوبی اعلام نمود که در پی تصمیم اخیر دبیرخانه این جشنواره و با هدف جلب مشارکت بیشتر در حوزه مسئولیت اجتماعی جغرافیای پیرامونی، مقرر گردید که در سطح دوم جشنواره علاوه بر خانواده‌ها و بستگان درجه‌یک کارکنان مجتع گاز پارس جنوبی، کلیه شاعران گرامی ساکن در شهرستان عسلویه نیز امکان مشارکت در جشنواره و ارسال اشعار خود به دبیرخانه را داشته باشند.

وی با یادآوری این‌ نکته که پایان مهرماه، آخرین مهلت تعیین‌شده برای دریافت آثار است و این مهلت به‌هیچ‌عنوان تمدید نخواهد شد، از همکاران شاعر و اعضای انجمن ادبی مجتمع، خانواده‌های ایشان و نیز شعرای ساکن در شهرستان عسلویه خواست که اشعارشان را طی چند روز آینده به آدرس دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

جمعه‌پور همچنین اواسط آبان‌ماه را تاریخ احتمالی برگزاری مراسم اختتامیه دانست.

در ادامه برنامه پس از نمایش ویدئوکلیپی از گلچین بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری در خصوص جایگاه رفیع ادبی و عرفانی حافظ که ایشان وی را بدون شک درخشان‌ترین ستاره‌ی فرهنگ فارسی می‌داند، تریبون مراسم در اختیار استاد وریا معروفی، حافظ‌پژوه مدعو و مسئول پیشین انجمن ملی دوستداران حافظ در شهرستان جم قرار گرفت تا در مورد روزگار تاریخی حافظ و نحوه تعامل وی با حاکمان وقت فارس، دقایقی را به ایراد سخن بپردازد.

معروفی که سخنان خود را با یادی از شاعر همشهری نامدار لسان‌الغیب، یعنی سعدی شیرازی آغاز کرد، با اشاره به وقوع حمله مغول‌ها در روزگار شیخ اجل، ثمره‌ی آن را تبدیل شدن ایران در دوران حافظ به حکومت‌ها و سلسله‌‌های ملوک‌الطوایفی در مناطق مختلف دانست.

وی با اشاره به حاکمیت سلسله آل اینجو بر فارس در سال‌های جوانی حافظ (نیمه نخست قرن هشتم هجری)، از شیخ ابواسحاق اینجو و نیز وزیرش حاجی قوام به‌عنوان محبوب‌ترین ممدوحان ایام شباب حافظ یاد نمود که حتی بعد از سرنگونی و کشته‌شدن وی توسط امیر مبارزالدین مظفری، حافظ همچنان یاد او را در غزل‌هایش به نیکی پاس داشته است.

ایشان دوران کوتاه امیر مبارزالدین (معروف به امیر محتسب) را علی‌رغم تمامی تعصب‌مآبی‌ها، سخت‌گیری‌ها و ریاکاری‌هایش، از این رو نقطه‌ی عطفی در کارنامه هنری حافظ دانست که اگر اشعار و غزل‌های ناب حافظ در محکومیت و مخالفت با رفتار سالوس‌وار روزگار مبارزالدین برای ما باقی نمانده بود، شاید اکنون دست حافظ‌دوستان برای رفع اتهام مدیحه‌سرایی حافظ از اربابان قدرت زمانه خالی می‌ماند.
این حافظ‌پژوه در ادامه با اشارات مختصری به دوران شاهان بعدی سلسله آل مظفر همچون شاه‌شجاع، شاه‌یحیی و شاه‌منصور، که حافظ دوران میان‌سالی و پیری خود را با ایشان گذرانده‌است، تاریخ وفات حافظ را قریب به یقین در یکی از سال‌های 791 یا 792 هجری و در روزگار شاه‌منصور، آخرین حاکم آل‌مظفر دانسته و به این ترتیب تمامی داستان‌سرایی‌هایی که در مورد دیدار حافظ با تیمور لنگ و گفتگوی این دو در تذکره‌ها نقل شده‌است را با توجه به سال یورش امیرتیمور به شیراز در 795 هجری، به‌لحاظ تاریخی کاملاً مردود دانست.

پس از سخنرانی جناب معروفی، دیگر میهمان ویژه برنامه، عابد اسماعیلی، از شاعران و غزلسرایان مطرح استان و صاحب مجموعه شعر «زیر دندان عقل»، چند شعر از این دفتر و نیز دیگر مجموعه در دست انتشار خود را برای حاضران قرائت کرد که بسیار مورد استقبال و تحسین جمع قرار گرفت.

پس از ایشان نیز سایر شاعران مدعو همچون آقایان حسن علیزاده از انجمن ادبی ارمغان گله‌دار، داود بارانی از انجمن ادبی میناب، محسن آزاد از انجمن ادبی آوای جیحون جم و نیز شاعرانی از انجمن حافظ شهرستان عسلویه و انجمن ادبی پارس جنوبی به خوانش اشعار خود پرداختند.

در انتهای برنامه نیز رحمان بشردوست -که نخستین مجموعه شعرش با نام اقرار به‌تازگی توسط نشر فصل پنجم منتشر شده‌است- با نوید رونمایی قریب‌الوقوع آن، غزلی از دفتر تازه‌متولدشده‌ی خود را برای حاضران قرائت کرد. آقایان علی پاک‌نیت، ابوالفضل فتحی، محمدرضا ناصری، محمد آبگون، روح‌الله برامکی، محمد نارویی، اسماعیل نیکنام و خانم‌ها مریم علیزاده و هستی پورامیری از دیگر کسانی بودند که در شب شعر مهرگان به شعرخوانی پرداختند.

انجمن ادبی مجتمع گاز پارس جنوبی فعالیت رسمی خود را از نیمه زمستان سال گذشته آغاز کرده و در این مدت کمتر از یک‌سال، فعالیت‌های متنوعی همچون برگزاری دوره آموزشی سرایش شعر توسط دکتر محمدحسین بهرامیان در پالایشگاه ششم، کارگاه آموزشی مبانی داستان‌نویسی توسط استاد احمد آرام در پالایشگاه پنجم، برگزاری شب شعر و موسیقی در شب میلاد حضرت فاطمه‌(س)، برگزاری جشنواره شعر غدیر با همکاری کمیته اقامه نماز پالایشگاه پنجم و مشارکت در برگزاری شب شعر بزرگ خمار صدشبه در شهر عسلویه با حضور شاعران مطرح شهرستان‌های هم‌جوار با همکاری روزنامه پیام عسلویه و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، و برگزاری 14 نشست ادبی با موضوعات مختلف مثنوی‌خوانی و سعدی‌خوانی در خوابگاه شیرینو را در کارنامه خود دارد.

نخستین جشنواره شعر پارس جنوبی (ویژه کلیه کارکنان رسمی و غیررسمی مجتمع گاز پارس جنوبی، بستگان درجه‌یک ایشان و شاعران ساکن شهرستان عسلویه) -که مراسم اختتامیه آن در اواسط آبان‌ماه برگزار خواهد شد- مهمترین برنامه ادبی این انجمن در سال نخست فعالیت آن خواهد بود.


1
1
اصلی
1
مجتمع گاز پارس جنوبی
(دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۸) ۱۰:۰۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید