جزییات خبر

برای اولین بار در صنعت گاز کشور

عملیات نشت‌یابی خطوط لوله آب خنک کننده در پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی

عملیات نشت‌یابی خطوط لوله آب خنک کننده در پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی
(یکشنبه ۲۷ اَمرداد ۱۳۹۸) ۱۲:۴۴

عملیات نشت یابی خطوط لوله آب خنک کننده با استفاده از گاز ردیاب هلیوم در پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی با موفقیت به سرانجام رسید.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، کامران شکرالهی رییس اداره مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم، با اعلام این خبر گفت: بر اساس سنجش‌ها و محاسبات انجام شده، مشخص گردید که شبکه آب مبرّد پالایشگاه دچار نشتی غیر مشهود زیرزمینی به میزان h/m326 می‌باشد.

رییس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم افزود: از آنجایی که شبکه یکپارچه آب مبرّد پالایشگاه به صورت یکپارچه و به طول 9 کیلومتر است، بدلیل حجم عملیات و زمان مورد نیاز و مشکلات ناشی از آن، امکان تعیین نقاط دارای نشت با استفاده از روش‌های معمول و تست فشار وجود نداشت.

شکرالهی در ادامه با اشاره به بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته درخصوص روش‌های نشت‌یابی خطوط لوله زیرزمینی که بر مبنای فاکتورهای مختلف از جمله نوع تجهیزات و عوامل محیطی، نوع خاک و فشردگی آن و عمق کارگزاری خطوط لوله و همچنین نوع سیال در جریان، انجام پذیرفته است، تصریح کرد: روش‌ نشت‌یابی با استفاده از گاز ردیاب هلیوم به عنوان بهترین روش انتخاب شده و توسط شرکت تدبیر فرایند سپهر که از شرکت‌های دانش‌بنیان و دارای تخصص در این زمینه است، در بازه زمانی سه ماهه اجرا گردید.

این مقام مسوول همچنین با اشاره به همکاری ارزنده واحدهای مهندسی، hse، تعمیرات، بهره‌برداری و تیم شرکت مجری عنوان کرد: این پروژه در بازه زمانی 90 روزه و طی 4 مرحله شامل جمع‌آوری و تدوین و تحلیل اسناد و نقشه‌های مرتبط - علامت‌گذاری خطوط لوله و سوراخکاری محل های تست گاز ردیاب - تعیین و آماده‌سازی محل تزریق هلیوم و نهایتاً تزریق گاز ردیاب و نشت‌یابی بود که توسط تیم شرکت مجریانجام پذیرفت.

وی در ادامه عنوان داشت: با تعیین 9 نقطه محل نشت، عملیات حفاری و رفع نشتی، توسط تیم تعمیرات پالایشگاه ششم آغاز گردیده و در حال انجام است.

رییس مهندسی و خدمات فنی پالایشگاه ششم، کاهش مصرف انرژی و هزینه‌های امور تعمیراتی را از مزایای نشت‌یابی با استفاده از گاز هلیوم دانست و تصریح کرد: استفاده از این روش هزینه امور تعمیراتی را به حداقل ممکن کاهش داده است و بدون نیاز به تخریب و آسیب رساندن به تجهیزات و تأسیسات، در بازه زمانی کوتاه وبا راندمان بیش از 90درصد، کلیه نقاط دارای نشت آب مشخص و تعیین گردیده است.

ایشان ضمن تأکید بر اهمیت حفظ منابع آب به عنوان یک عامل مهم در بقای محیط زیست و رکن توسعه پایدار در جهاناظهار داشت: یکی از راه‌های برون‌رفت از بحران کم آبی،‌ کنترل و بهینه سازی مصرف آب در صنایع با استفاده از فناوری‌های جدید و نوآوری است.

مهندس شکرالهی در پایان با اشاره صرفه اقتصادی این پروژه به میزان سه میلیارد تومان درسال گفت: با اجرای این طرح صرفه‌جویی قابل توجهی در زمینه‌های مصرف آب شیرین به میزان (m387000 )، ماده شیمیایی ضدخوردگیRCC100 به میزان (175 ton) و ماده شیمیایی بایوساید RBZOLE به میزان (156ton)صورت خواهد پذیرفت.


مجتمع گاز پارس جنوبی
(یکشنبه ۲۷ اَمرداد ۱۳۹۸) ۱۲:۴۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید