جزییات خبر

به همت متخصص جوان پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی؛

عملیات طراحی و ساخت پمپ پنوماتیکی با کنترل کننده پنوماتیک با موفقیت انجام شد

عملیات طراحی و ساخت پمپ پنوماتیکی با کنترل کننده پنوماتیک با موفقیت انجام شد
(شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸) ۱۵:۳۰

به همت متخصص و مخترع خلاق پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی مهندس بصیری،عملیات طراحی و ساخت پمپ پنوماتیکی با کنترل کننده پنوماتیک با موفقیت انجام شد.

نامگذاری سال 1398 توسط مقام معظم رهبری به نام سال رونق تولید، دربردارنده پیام‌های ارزشمند و گره‌گشای مشکلات کشور است.

از جمله پیام‌های آن، این است که باید ابتکارات علمی نخبگان کشور مورد توجه قرار گیرد و درحقیقت پشتیبانی از دستاوردهای متخصصین داخلی، به نوعی حمایت از کالای ایرانی و کمک شایانی به رونق تولید خواهد بود.

حال که نقش زیربنایی صنایع نفت و گاز در اقتصاد کشور و تأثیرگذاری آن بر دیپلماسی انرژی و معادلات بین‌المللی، امری آشکار است، بکارگیری ابتکارات و یافته‌های علمی دانشمندان و متخصصین داخلی در صنایع نفت و گاز،باید بیش از پیش در دستور کار قرار گیرد. ضمن اینکه این امر موجب هم‌افزایی علم و صنعت و کاهش وابستگی به کشورهای دیگر است و همچنین کاهش چشمگیر تخریب محیط زیست را در پی خواهد داشت.

به گزارش روابط عمومی مجتمع گاز پارس جنوبی؛ مهندس بصیری، مبتکر خلاق پالایشگاه ششم در گفت و گو با روابط عمومی گفت: در شرکت‌های صنعتی مکان‌هایی وجود دارد که آغشته به گازهای قابل انفجار است و در صورت تخلیه مایعات از آن محل با پمپ‌های برقی، احتمال انفجار وآتش‌سوزی وجود دارد. بنابراین نیازبه ابزاری است که قابلیت جرقه زدن نداشته باشد به همین دلیل از ابزار پنوماتیک استفاده می شود.

بصیری، مخترع جوان در ادامه عنوان داشت: با توجه به شرایط تحریم، مواد شیمیایی که به منظور جداسازی آب و روغن ارسالی از واحدهای پروسسی مورد استفاده قرار می‌گیرد در اختیار نداریم.

به همین دلیل، ایده ساخت یک پمپ پنوماتیک کاملاً ایمن، به‌منظور جداسازی و تفکیک آب و روغن در حوضچه انتهایی به سمت دریا، جهت جلوگیری از ورود روغن‌ها و مواد شیمیایی به دریا، به ذهن من رسید و آن را عملیاتی کردم.

بصیری با بیان اینکه پمپ های پنوماتیک موجود در بازار دارای وسایل متحرک دوار هستند که با هرنوع مواد خورنده‌ای سازگاری نداشته و نیز استهلاک و هزینه تعمیرات زیادی در بر دارند افزود: پمپ طراحی شده بعلت نداشتن قطعات متحرک این معایب رانداشته و هزینه تعمیرو نگهداری بسیار پایینی در مقایسه با پمپ‌های خارجی دارد.

وی در ادامه با اشاره به مواد قابل اشتعال در سطح نواحی صنعتی و نوع طراحی این پمپ اظهار داشت: عدم وجود جریان الکتریسیته و قطعات مکانیکی دوار در این پمپ، باعث ایمنی بسیار بالا و جلوگیری از انفجار و آتش‌سوزی می‌گردد.

محقق و مخترع جوان در بخشی از سخنان خود حفاظت از محیط زیست را وظیفه همگانی دانست و عنوان کرد: ساخت و استفاده از این پمپ که ایمنی بسیار بالایی دارد موجب کنترل و جداسازی آب و روغن خروجی واحدهای عملیاتی و بازگشت و استفاده مجدد از آن می‌شود و کمک شایانی به پایداری اکوسیستم خلیج فارس می‌نماید.

وی در پایان از مهندس ولی‌پور مدیر پالایشگاه ششم بخاطر حمایت‌های جدی ایشان در طراحی و ساخت موفقیت آمیز این پمپ قدردانی نمود.


1
1
مجتمع گاز پارس جنوبی
(شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸) ۱۵:۳۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید