جزییات خبر

بازدید کارکنان پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی از منطقه حفاظت شده مند

بازدید کارکنان پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی از منطقه حفاظت شده مند
(دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۱:۳۳

کارکنان پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی همسو با حفاظت از محیط زیست از منطقه حفاظت شده مند از توابع شهرستان دیر بازدید کردند.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی؛ سعید ابراهیمی، مسئول حفاظت محیط زیست پالایشگاه چهارم در این باره گفت: محیط زیست به عنوان گنجینه ای خدادادی که هم بستر حیات بشر است و هم می تواند زمینه ساز بهبود معیشت جوامع محلی باشد از اهمیت زیادی برخوردار است.
ابراهیمی در ادامه عنوان داشت: در این راستا جمعی از کارکنان پالایشگاه چهارم پارس جنوبی بازدیدی را از منطقه حفاظت شده مند انجام دادند.
وی خاطرنشان کرد: در این بازدید مسئول اداره حفاظت و محیط زیست بردخون آقای جمشیدی گروه را همراهی و توضیحاتی را در مورد منطقه بیان نمود.
این مقام مسئول گفت: طبیعت و محیط زیست موهبت و نعمت ارزشمند خداوند است که شامل مجموعه موجودات، منابع، عوامل و شرایط هماهنگ در اطراف هر موجود زنده است و آلودگی محیط زیست بر کیفیت و چرخه طبیعی اثر دارد و آثار زیان‌باری برای زندگی انسان، حیوان، گیاه و بناها دارد که همه موظف به حفظ محیط زیست و پاکیزگی آن هستیم.
در سال‌های اخیر فرهنگ محیط زیست و ارتباط مردم با طبیعت رشد چشمگیری داشته و نیاز است با اقدامات فرهنگی و اطلاع رسانی دیدگاه و آشنایی عامه و اقشار مردم را با محیط زیست و چگونگی حفاظت از دستاوردهای محیط زیست تقویت و نهادینه کنیم. منطقه حفاظت‌شده مُند در بخش بردخون از شهرستان دیر استان بوشهر ایران در ۱۳۰ کیلومتری جنوب بندر بوشهر می‌باشد. این منطقه دارای دو اکوسیستم آبی - خشکی می‌باشد و شامل زیستگاه‌های:
ـ حاشیه جنوبی رودخانه مند: (یک چهارم منطقه را تشکیل می‌دهد) به صورت جلگه ایست که از مراتع و پوشش گیاهی گرامینه‌ها گندمیان، درختان کنار، کهور و گزستانها تشکیل شده‌است که محل زیست اصلی آهو است و گزستانها زیستگاه گراز می‌باشد. در زمستان‌ها مسیل‌ها برکه‌هایی بوجود می‌آورند که محل زمستان گذرانی پرندگان مهاجری چون درنا و… می‌باشد.
ـ دهانه رودخانه مند و بسترهای حاشیه لجنی دریا و جزایر محل زیست پرندگانی چون فلامینگو و گیلانشاه است.
ـ درختان حرا در جنوب غربی در نزدیکی روستای مل گنزه و در ناحیه فرورفته در آب به نام پوزه با آبراه‌هایی چند قرار دارند؛ و زیستگاه پرندگان مهاجر آبزی مثل باکلان‌ها قره غاز می‌باشد؛ و محل مناسب تخم‌گذاری ماهی‌ها و میگوهاست.
ـ ناحیه مرکزی و شرقی آن کویری با پوشش گیاهی ضعیف از انواع شور می‌باشد.
ـ چهار جزیره عمده سواحل خلیج فارس از جمله زیستگاه‌های لاک پشتها و پرندگان و پرستوهای دریایی و محل لانه‌گذاری و تخم‌گذاری آنان در منطقه حفاظت شده مند می‌باشند که به ترتیب از شمال به جنوب از قرار زیرند:
جزیره ام‌سیله خان - جزیره تهمادو جبرین - جزیره نخیلو - جزیره ام‌الکرم.

در آخر اضافه می کنم: «باید بدانیم چه نوع کره زمینی برای آینده می خواهیم و درباره آنچه می کنیم و آنچه باقی خواهد ماند بیشتر بیاندیشیم...
آیا می دانستید برای ساخت یک تن کاغذ، ۲۴ درخت لازم است؟ برای جلوگیری از قطع بیش از حد درختان چه باید کرد؟ آیا باید قانون جدیدی وضع کرد یا ترویج «اندیشه سبز» موثرتر خواهد بود؟ تغییر آب و هوا، نابودی جنگل ها و افزایش خطرها علیه حیات وحش و تنوع زیستی، کره زمین را تهدید می کند. یکی از روش های موثر در این زمینه، فرهنگ سازی و آموزش می باشد.
آموزش درباره دنیای طبیعت می تواند ثمربخش باشد و بسیاری معتقدند بازدید های آموزشی که درباره محیط زیست آموزش می دهند، نقش مهمی در تشویق اذهان عمومی به اندیشه سبز ایفا می کنند.

1
1
1
مجتمع گاز پارس جنوبی
(دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸) ۱۱:۳۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید