جزییات خبر

رئیس امور بهداشت و ایمنی و محیط زیست؛

یکی از مهمترین دستاوردهای مجتمع گاز پارس جنوبی در برداشت پایدار از منابع، کاهش مشعل سوزی می باشد

یکی از مهمترین دستاوردهای مجتمع گاز پارس جنوبی در برداشت پایدار از منابع، کاهش مشعل سوزی می باشد
(سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵) ۱۱:۳۰

رئیس امور بهداشت و ایمنی و محیط زیست مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: مسیر تعالی مجتمع گاز پارس جنوبی، از تولید محور، رویکرد مشتری‌گرایی و تمرکز بر خواسته‌های آن فراتر رفته و در راستای مسئولیت‌پذیری در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گام‌های بسیار مهمی برداشته است.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، علیرضا نجومی، رئیس امور بهداشت و ایمنی و محیط زیست مجتمع گاز پارس جنوبی در حاشیه‌ای بازدید کارشناسان و مشاوران ژاپنی از پالایشگاه‌های مجتمع گازی پارس جنوبی، در سالن جلسات پالایشگاه اول اظهار داشت: مهمترین دستاورد‌‌های مجتمع گازی پارس جنوبی برداشت پایدار از منابع، کاهش مشعل سوزی می باشد.



نجومی در ادامه گفت: برداشت گاز از عظیم‌ترین منابع گازی جهان شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی را برآن داشت تا ماموریت خود را بر مبنای ارزش آفرینی حداکثری از منابع گازی منطقه از طریق پالایش پایدار گاز طبیعی و تولید محصولات جانبی همراه با توسعه خدمات فنی دانش محور، قرار داده و بخش عمده ای از نیاز مصرف کنندگان داخلی در بخش های صنعتی، کشاورزی، تجاری و خانگی را تامین می نماید.


این مقام مسئول خاطرنشان کرد: مسیر تعالی سازمان از تولید محور و رویکرد مشتری گرایی و تمرکز بر خواسته های آن فراتر رفته و در راستای مسئولیت پذیری در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی گامهای برجسته ای برداشته است.


وی با بیان اقدامات مهم در راستای کاهش اثرات منفی بر محیط زیست گفت: از بدو بهره‌برداری از منابع گازی منطقه، کاهش اثرات منفی بر محیط زیست در کنار سایر فعالیت ها جلوه گر شده و به فراخور ظرفیت های موجود گامهای ارزنده ای برداشته شده است.


نجومی بر همین اساس تصریح کرد: شناسایی حوزه های تاثیرپذیر از شرایط عملیاتی پایش مداوم مناطق آسیب پذیر و ارائه ی راهکارهای کنترلی در راستای کاهش اثرات منفی حاکی از پیشگام بودن این شرکت در مبحث تولید پایدار می باشد.


وی با اشاره به برنامه‌های مجتمع در صیانت از عرصه های طبیعی و گردن نهادن به تعهدات ملی و بین المللی در اجرای الزامات عنوان داشت: کاهش مشعل سوزی، بهبود واحدهای بازیابی گوگرد، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، حذف چاله های سوزان در پالایشگاههای سوم تا پنجم و برنامه ریزی به منظور حذف در پالایشگاه اول، بهبود عملکرد سیستم‌های تصفیه‌ی فاضلاب، مدیریت بهینه‌ی پسماندهای صنعتی، ارتقای سطح آموزش و فرهنگ محیط زیستی و افزایش سطح فضای سبز از مهمترین برنامه‌های مجتمع گاز پارس جنوبی در این حوزه می‌باشد.


رئیس امور بهداشت و ایمنی و محیط زیست مجتمع گاز پارس جنوبی در ادامه افزود: کاهش مشعل سوزی یکی از مهمترین دستاوردهای مجتمع در برداشت پایدار از منابع می باشد به نحوی که به همت کارکنان پالایشگاههای اول تا پنجم مجتمع، میزان مشعل سوزی با اجرای پروژه ها و اقدامات اصلاحی انجام یافته در پالایشگاههای اول تا پنجم از 2900 میلیون استاندارد متر مکعب در سال 1387 به 416 میلیون استاندارد متر مکعب در سال 1394 ( فلرینگ سال 94 به یک هفتم سال 87 تقلیل یافته است) کاهش یافته است.


نجومی ادامه داد: شاخص مشعل‌سوزی به عنوان یکی از شاخص های استراتژیک مجتمع، جهت پایش نرخ گازهای ارسالی به فلر می باشد که با شاخص های جهانی مورد قیاس قرار می گیرد.


بهبود واحدهای بازیابی گوگرد از دیگر اهداف محیط زیستی مجتمع می باشد که منجر به کاهش انتشار اکسیدهای گوگرد به محیط می گردد.


لذا در این راستا، شاخص انتشار آلاینده ی دی اکسید گوگرد در سطح مجتمع تعریف شده است و مبنای آن کاهش انتشار آلاینده ی SO2 در محل خروجی دودکش واحدهای مذکور در دستور کار پالایشگاهها قرار داده شده است.

شاخص انتشار گازهای گلخانه ای سومین شاخص استراتژیک تعریف شده در سطح مجتمع در ارتباط با بهبود بخشیدن به وضعیت هوای محیط می باشد که در این راستا پروژه های مرتبط با کاهش گازهای گلخانه ای تعریف شده و در حال اجرا می باشد.

رئیس امور بهداشت و ایمنی و محیط زیست مجتمع گاز پارس جنوبی تاکید کرد: واحد حفاظت محیط زیست مجتمع از سال 1382 تاکنون به اندازه‌گیری آلاینده‌های هوای محیط اقدام نموده است و همگام با توسعه ی مناطق عملیاتی، تعداد محل های نمونه برداری به 28 ایستگاه افزایش یافته است.


استمرار در بهبود سیستم‌های تصفیه پساب به منظور کاهش اثرات منفی بر محیط زیست که در قالب اجرای پروژه‌ها و اقدامات اصلاحی در دستور کار واحدهای مهندسی قرار داده گرفته است یکی از اهداف اساسی مجتمع به شمار می آید و در این راستا شاخص COD به عنوان یکی از شاخص های استراتژیک مجتمع عملکرد پالایشگاهها را مورد پایش قرار می دهد.


نجومی در پایان گفت: تلاش در جهت خودکفایی حداکثری، حمایت از طرح ها و ایده های برگزیده، برآورده نمودن تعهدات با ملاحظات شرایط منطقه‌ای رسالت این مجتمع عظیم در دستیابی به اهداف تولید پایدار را دوچندان می نماید.

نه
هشت
هفت
شش
ژاپن پنجم
سه
دو
عکس














مجتمع گاز پارس جنوبی
(سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵) ۱۱:۳۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید