جزییات خبر

رئیس کارگاه مرکزی پالایشگاه نهم مجتمع گاز پارس جنوبی اعلام کرد:

ایجاد یک میلیون دلار صرفه‌جویی تنها در زمینه ساخت قطعات در دو سال گذشته

ایجاد یک میلیون دلار صرفه‌جویی تنها در زمینه ساخت قطعات در دو سال گذشته
(شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶) ۱۴:۵۵

با توجه به نوپا بودن پالایشگاه نهم در روزهای ابتدایی تحویل و تحول و وجود بعد مسافت با سایت یک در عسلویه، کارگاه مرکزی این پالایشگاه نقش به‌سزایی در برقراری تولید مستمر از آغاز تاکنون ایفا کرده است.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی، سید پیام سجادی، رئیس کارگاه مرکزی پالایشگاه نهم با بیان این مطلب گفت: قریب به 95 درصد خدمات تخصصی کارگاهی توسط کارکنان فاز 12 و درون این کارگاه صورت گرفته است.


وی در ادامه با اشاره به اهمیت رفع نواقص باقی‌مانده در هنگام راه‌اندازی و اهمیت رسیدن به شرایط نرمال بهره‌برداری گفت: در شش ماهه دوم سال 1394 تعداد 2 هزار و 215 درخواست کار با حجم 36 هزار و 174 نفر ساعت انجام شده است.


سجادی در ادامه با بیان اینکه با آغاز سال 1395 و شروع تعمیرات نقش کارگاه مرکزی پالایشگاه نهم پررنگ‌تر شده است، افزود: در این بازه کارگاه مرکزی فاز 12 توانست 40 مورد از فعالیت‌های درون سایت (خارج از کارگاه) را با حجم 2 هزار و 135 نفر ساعت و بیش از 170 مورد درون کارگاه را با حجم 6 هزار و 670 نفر ساعت انجام دهد.


به گفته وی؛ کارگاه پالایشگاه نهم در راستای شعار سال گذشته و اتکا به توان داخل کشور، توانست تمامی اقلام یدکی لاستیکی مورد نیاز خود را از داخل کشور تأمین کند و در این راستا خودکفا شود.پ


رئیس کارگاه مرکزی پالایشگاه نهم اضافه کرد: ساخت کامل بخش‌ انتهایی مشعل‌های ( تیپ فلر) پالایشگاه، ساخت بازوهای تکمیلی فلنج فیسر، ساخت قطعات پمپ‌های رفت و برگشتی TEG از دیگر فعالیت‌های انجام شده توسط نیروهای متخصص پالایشگاه است.


سجادی ساخت مخازن اسید، دستگاه سرند، قطعات حساس و ظریف ابزار دقیق با دستگاه CNC و .... را از مهم‌ترین اقدامات در این راستا عنوان کرد و گفت: تا پایان سال 1395 با توجه به کمبود شدید اقلام یدکی تجهیزات، کارگاه مرکزی توانست بیش از 2 هزار و 320 قطعه در سایزهای مختلف بسازد که تنها در زمینه ساخت قطعات در سال‌های 94 و 95 بیش از یک میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی حاصل شد.


گفتنی است؛ علاوه بر موارد اشاره شده، تعمیر انواع پمپ‌ها، انواع مبدل‌های حرارتی و تعویض تیوپ مبدل‌های پوسته و لوله، تعمیر و سرویس انواع شیرآلات اطمینان، کنترلی و ... KV ها و ... از نقاط قوت این کارگاه محسوب می‌شود.


از سوی دیگر، در آغاز به کار و ابتدای تحویل و تحول فاز 12 به مجتمع گاز پارس جنوبی، کارگاه مرکزی این پالایشگاه در راستای وظایف خود، توانست بیش از 60 درصد نیروهای بدون تجربه کافی جذب شده را از بین نیروهای تحصیل‌کرده و جوان بومی منطقه بکار گیرد و اکنون با گذشت نزدیک به دو سال سرمایه‌گذاری، آموزش و توانمندسازی در بخش‌های مختلف کارگاهی، یکی از بزرگترین سرمایه‌های این پالایشگاه در بخش منابع انسانی محسوب می‌شود.


موفقیت در تعمیرات با اتکا به توان نیروهای داخلی پالایشگاه

سجادی در ادامه به برنامه‌های سال جاری این واحد پرداخت و گفت: امسال نیز با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده، این واحد در راستای انجام وظایف خود، رکن اصلی تعمیرات اساسی این پالایشگاه را عهده‌دار بوده است.


گفتنی است؛ تعمیرات اساسی فاز 12 از نیمه دوم اردیبهشت شروع شده و تا پنجم تیرماه چهار ردیف از شش ردیف گازی پالایشگاه به همراه دو واحد تثبیت میعانات گازی و یک واحد گوگردسازی در دستور کار قرار گرفته است که در این میان به مدت 7 روز توقف کامل پالایشگاه برای تعمیرات اساسی واحد آب و بخار نیز در گرماگرم این دوره و ماه رمضان انجام شد.


به گفته سجادی؛ بخش دوم تعمیرات اساسی از 27 مرداد تا 3 شهریور برنامه‌ریزی شده است که در آن کارهای تعمیراتی لازم برای دو ردیف گازی باقی‌مانده، به همراه واحدهای باقیمانده تثبیت میعانات و گوگردسازی انجام خواهد شد تا با آمادگی کامل، این پالایشگاه بتواند وارد فصل سرد سال شود.


وی افزود: از کارهای شاخص انجام شده در دو دوره تعمیرات اساسی می‌توان به تعویض دو دستگاه تیپ فلرهای MP که تماماً در کارگاه مرکزی این پالایشگاه ساخته شده و تعمیر یک دستگاه تیپ فلر دیگر در ارتفاع اشاره کرد که آن هم توسط واحد جوشکاری با همکاری گروه مکانیک و بازرسی فنی پالایشگاه انجام شده است.


همچنین در این بازه اولین بازرسی فنی از تجهیزات ردیف سوم گازی و بازرسی فنی از تجهیزات critical ردیف گازی چهارم نیز صورت گرفته است.


به گفته سجادی؛ به طور کلی تعداد 2 هزار و 320 مورد کاری با احجام و اوزان مختلف در تعمیرات اساسی پالایشگاه نهم برنامه‌ریزی شده است.
مجتمع گاز پارس جنوبی
(شنبه ۲۴ تیر ۱۳۹۶) ۱۴:۵۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید