جزییات خبر

مقاله تحلیل و بررسی

علل خرابی گیربکس پمپ های سان داین LMV 322

علل خرابی گیربکس پمپ های سان داین LMV 322
(شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵) ۱۰:۱۳

پمپ های سان داین LMV 322 از جمله پمپ های با گیربکس افزاینده سرعت می باشند که بدلیل فشار سازی بالای سیالات با خورندگی زیاد، در صنایع نفت و گاز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند.

مقاله تحلیل و بررسی علل خرابی گیربکس پمپ های سان داین LMV 322 و روش های پیشگیرانه جهت جلوگیری از نفوذ کاستیک به محفظه گیربکس

علیرضا پژمان، مهندس ارشد تعمیرات توربین و دستگاههای حساس کارگاه مرکزی، technology_132@yahoo.com
عباس صیادی، رئیس کارگاه مرکزی تعمیرات و ساخت قطعات،abass. sayyadi@spgc.ir
محمد عامل کاشی پز، مسئول روش های تعمیراتی و پیشگیرانه پالایشگاه چهارم،mohammad.amel@spgc.ir
علی خانپور، مهندس ارشد تعمیرات پمپ و کمپرسور کارگاه مرکزی ، ali.khanpoor@spgc.ir


چکیده
پمپ های سان داین LMV 322 از جمله پمپ های با گیربکس افزاینده سرعت می باشند که بدلیل فشار سازی بالای سیالات با خورندگی زیاد، در صنایع نفت و گاز بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. پمپ¬های سان داین واحد 113 فازهای 9و10 پارس جنوبی که انتقال دهنده کاستیک رقیق به واحد پروپان 114 می باشند بدلیل شرایط خاص بهره برداری فشار خروجی این پمپ ها 27 درصد از میزان استاندارد فشار خروجی طراحی بیشتر است که این مساله سبب نفوذ کاستیک از آبند مکانیکی پمپ به محفظه گیربکس می گردد. در نتیجه ترکیب کاستیک با روغن گیربکس خاصیت ویسکوزیته روغن کاهش یافته و سبب از بین رفتن فیلم روغن مابین چرخدنده ها، از کار افتادن پمپ روغن داخل گیربکس، کاهش لقی بین تراست و ژورنال پدها، لرزش بدنه و در نهایت جام شدن گیربکس و از کار افتادن پمپ می گردد. با توجه به اینکه کاهش فشار خروجی امری اجتناب ناپذیر است جهت جلوگیری از نفوذ کاستیک به گیربکس، فشار سیل پات به میزان 5/11بار افزایش و همچنین سوئیچ های فشار روغن PSL,PSLL به منظور جلوگیری از جریان معکوس کاستیک به داخل گیربکس مطابق با شرایط جدید کالیبره و در مدار قرار گرفت و در نهایت ژورنال و تراست پدها با بال بیرینگ در گیربکس تعویض گردید.

کلمات کلیدی: پمپ سان داین، کاستیک رقیق، آبند مکانیکی، سیل پات، سوئیچ های فشار روغن PSL, PSLL.




مقدمه
پمپ¬های 113-P-116/216A-B با نام LMV-322 Z در بخش خشکی و در واحد 113 فازهای 9 و 10 پارس جنوبی نصب شده¬اند، که وظیفه انتقال و ارسال کاستیک رقیق به واحد 114صدور پروپان را بر عهده دارند. هر فاز شامل دو پمپ عمودی، ساخت شرکت Sundyne فرانسه بوده که یکی را می توان به عنوان پمپ اصلی و دیگری را می توان یدک پمپ اول تلقی کرد. هر پمپ جهت پمپاژ 2/5 متر مکعب بر ساعت ( ) کاستیک، با اختلاف فشار ورودی و خروجی 20 بار طراحی گردیده اند جدول (1). معمولا پمپ¬های پر سرعت سانداین به صورت عمودی قرار گرفته و عمدتا در دبی های کم تا متوسط و با فشار های متوسط تا زیاد مورد استفاده قرار می گیرند این نوع پمپ¬ها از دو قسمت اصلی، گیربکس افزاینده و یک پمپ تک مرحله ای با پروانه نیم باز که برروی شفت پر سرعت خروجی گیربکس نصب شده است در مرجع (7)، تشکیل می شوند شکل (5). از ابتدای راه اندازی پمپ¬های فوق الذکر بارها و بارها جهت انجام عملیات¬های مختلف تعمیراتی به شاپ فرستاده شده اند و بیشترین درخواست کارهای ثبت شده، تعمیر مکانیکال سیل(Mechanical seal) سمت پمپ می باشد شکل (3). تاکنون هر چهار عدد این پمپ¬ها مورد تعمیر اساسی قرار گرفته است بطوریکه تاکنون صدها میلیون تومان لوازم یدکی که با قیمت بسیار گزافی از کارخانه سازنده تهیه شده است به جهت تعمیرات مکرر این پمپ¬ها، مصرف شده است. لازم به ذکر است خسارتهای ناشی از دست دادن همزمان پمپ اصلی و رزرو واحد 113 که تاکنون بارها اتفاق افتاده است رقم نجومی خواهد شد (بصورت تقریبی درآمد LPGهر فاز در هر ساعت 110 میلیون تومان می باشد) چرا که در صورت خرابی همزمان پمپ¬های اصلی و یدک و عدم امکان ارسال کاستیک، کل واحد 114 یک فاز از سرویس خارج خواهد شد و پروپان¬های ارزشمند تولیدی بجای ذخیره سازی و صادرات، در فلر (Flare) خواهد سوخت.

شرایط بهره برداری پمپ های سان داین
در شرایط عادی این پمپ، جهت پمپاژ سیال کاستیک با دمایی در حدود 45 درجه سانتیگراد و با فشار ورودی 16 بار و فشار خروجی 25 بار در نظرگرفته شده است، اما در شرایط کنونی به علت مشکلات موجود در شرایط بهره برداری فشار ورودی پمپ 25 بار و فشار خروجی به 50 بار افزایش یافته است جدول (1). تاکنون علل تمامی خرابی های پمپ های مذکور با این افزایش فشار و به علت کارکرد پمپ خارج از طراحی خود، توجیه می شد، از طرفی به علت مشکلات موجود در واحدهای پایین دستی برای بهره برداری امکان بازگشت به شرایط اولیه وجود ندارد، در ادامه سعی خواهیم کرد به بررسی دقیق این توجیه پرداخته و به تحلیل واقعی خرابی و ارائه راهکارهای جلوگیری از آن بپردازیم.

بررسی تاثیر تغییر شرایط بهره برداری برعملکرد پمپ
همانگونه که مستحضرید در پمپ های سانتریفیگال در صورت افزایش فشار؛ دبی خروجی کاهش می یابد و در صورت افزایش فشار سیستم از فشار خفگی (Shut-off) که برای هر پمپ مقدار مشخصی بوده و میزان آنرا می توان از برگه داده ها و منحنی عملکرد شکل (1) مشخص نمود، دبی پمپ صفر می گردد، بدین معنی که در صورت افزایش اختلاف فشار ورودی و



خروجی از مقدار مشخص پمپ سانتریفیگال (Centrifugal) اساسا دبی تولید نخواهد کردکه برای این پمپ با توجه به جرم مخصوص کاستیک حدودا 22 بار می باشد در مرجع (8).















شکل 1. منحنی عملکرد پمپ LMV 322

مقدار فشار خروجی موجود (50 بار) نباید مبنا قضاوت ما جهت مجاز و یا غیر مجاز بودن و کارکرد پمپ خارج از نقطه طراحی قرار گیرد در مراجع (3-2)، چرا که این پمپ مانند تمامی دستگاه های گریز از مرکز فشاری را به فشار ورودی اعمال کرده لذا باید مقدار این اختلاف فشار را با مقایسه با منحنی عملکرد شکل(1) هر پمپ مبنا قضاوت خود قرار دهیم.
در حقیقت تمامی منحنی عملکرد پمپ ها زمانی برای ما قابل استفاده خواهد بود که فشار ورودی را از فشار خروجی کم و یا فشار ورودی را به نمودار هد-دبی اضافه نماییم.









شکل 2. با در نظر گرفتن میزان جریان 7/4 مترمکعب برساعت ارتفاع سیال پمپ خروجی 190 متر خواهد بود

در شرایط فعلی دبی خروجی پمپ 7/4 مترمکعب بر ساعت است که در منحنی عملکرد پمپ نه تنها در محدوده مجاز که در محدوده مناسب قراردارد شکل(2)، لذا برخلاف تصورموجود که ریشه تمامی خرابی¬های پمپ را کارکرد در ناحیه غیر مجاز پمپ می داند در مراجع (6-5)، این پمپ در شرایط کارکرد کاملا استاندارد قرار دارد. آمپر مصرفی الکتروموتور این پمپ نیز این مسئله را تایید می نماید، مقدار آمپر مصرفی در شرایط فعلی کارکرد، 25 آمپر می باشد که از مقدار هشدار آن 40 آمپر می باشد.
اما نکته ای را که نباید از یاد برد این است که درست است که فشار خروجی مجموع فشار ورودی بعلاوه فشار تولیدی پمپ می باشد، اما بدیهی است مقدار این فشار دارای محدودیت بوده و مقدار آن نباید از حداکثر فشار مجاز عملکرد پمپ که مقدار آن در اسناد فنی پمپ (Pump data sheet) در دمای 40 درجه سانتیگراد 82 بار می باشد، بیشتر گردد. بنابراین مقدار حداکثر فشار مجاز پمپ، بسیار بیشتر از مقدارفشار موجود که چیزی در حدود 50 باراست، می باشد. لذا به دلایل مطرح شده فوق، علت خرابی در اثر کارکرد پمپ، خارج از محدوده طراحی کاملا مردود است.




ساختار مکانیکی پمپ سان داین
سیل پمپ سان داین موجود از یک مکانیکال سیل دابل سیل جهت آبند کردن سیال پر فشار سمت پمپ و کمی بالاتر از آن یک مکانیکال سیل ساده برروی گیربکس جهت جلوگیری از نشتی روغن گیربکس تشکیل شده است که هر دو این آبندها برروی شفت پرسرعت قرار گرفته که دارای مسیر تخلیه مشترک می باشند شکل (3) مکانیکال سیل دابل سمت پمپ در حقیقت از انواع مکانیکال سیل های فیس به فیس بوده که یک قسمت متحرک یا فیس در وسط که همراه شفت می چرخد و دو سیت یا قسمت ثابت روبروی یکدیگر قرار می گیرند در مراجع (4-3)، معمولا به سیت سمت سیال قسمت مکانیکال سیل سمت سیال (60A) و به سیل سمت اتمسفر (60B) می گویند .


شکل 3. مکانیکال سیل دابل پمپ سان داین مابین محفظه گیربکس و پروانه

همچنین از یک سیال واسطه مانند روغن ISO VG 15 به عنوان سیال باریر(Barrier fluid) استفاده می شود، جهت تشکیل فیلم روغن و جهت ممانعت از ورود کاستیک، فشار باریر (Barrier) باید بین5/1 تا 2 بار از فشار پشت مکانیکال سیل یا سیال پمپ شونده بیشتر باشد مطابق شکل (3) این فشار توسط استاندارد API Plane 53B تامین می گردد در مراجع (3-1). بدین ترتیب که ابتدا بلادر (Bladder) و یا اکوملیتور (Accumulator) تا 70% فشار سیستم با نیتروژن پر شده و سپس تزریق روغن را تا رسیدن به فشار مورد نظر ادامه می دهیم، گردش روغن در سیستم توسط پدیده ترموسیفون بوده و در صورت مصرف روغن بلادر (Bladder) داخل مخزن بازتر شده و فشار مورد نظر را تامین می نماید. شکل (4).






شکل 4 . نمایی از P&IDسیستم روانکاری پمپ سان داین براساس Plan 53 B

مشاهدات و دلایل خرابی گیربکس
با توجه به جدول (1) و بررسی های به عمل آمده مشخص گردید فشار خروجی پمپ از آنچه در نظر گرفته شده است به میزان 14 بار بیشتر می باشد که این امر موجب افزایش مکش پمپ گردیده است تاثیرات این افزایش بروی فشار سیل پات قابل مشاهده می باشد:

جدول 1. استاندارد دما و فشار طراحی و شرایط واقعی پمپ LMV 322

فشار(برحسب bar ) و
دما (برحسب سیلسیوس) براساس استاندارد طراحی براساس شرایط واقعی عملکرد
فشار سیال ورودی پمپ 16 25
فشار سیال خروجی پمپ 36 50
فشار سیل پات 30 36
فشار روغن داخل گیربکس 3 0
دمای سیال خروجی پمپ 45 38




بررسی چگونگی ورود Caustic به گیربکس
با بررسی¬های به عمل آمده مشخص گردید فشار باریر ویا سیل پات تاکنون برروی 30 بار تنظیم می شده است که کاملا مطابق دستورالعمل اولیه موجود در مدارک پمپ می باشد، اما نکته ای که نباید فراموش شود این می باشد که این فشار زمانی کارائی سیستم سیل را تضمین می کند که فشار خروجی در شرایط اولیه طراحی یعنی 36 بار قرار داشت، در صورتیکه هم اکنون فشار خروجی چیزی در حدود50 بار می باشد که این افزایش 14 باری سبب شده است که به جای جریان روغن از سمت سیل پائینی (60A) شکل (3) به سمت کاستیک داخل پمپ، کاستیک به سمت روغن باریر (Barrier) حرکت کرده و با قسمت¬های داخلی مکانیکال سیل که اساسا جنس آن جهت تماس با روغن طراحی گردیده، تماس پیدا کرده و باعث ایجاد خوردگی گردد، ابتدا بر روی قسمت¬های مختلف سیل داخلی و به تبع آن افزایش نشتی داخلی و سپس ایجاد خوردگی برروی سیل بیرونی (60B) میگردد. در این مرحله کاستیک با فشار از طریق Port1 تخلیه آبند به محیط اتمسفر نشت کرده و قابل مشاهده است، غالبا در این شرایط به علت شرایط نامناسب پمپ¬های استاند بای و جلوگیری از توقف تولید، بهره بردار به کار پمپ در این شرایط ادامه میدهد که این خود باعث پاشش کاستیک پر فشار به سیل روغن گیربکس که در فاصله کمی بالای سیل پمپ قرار گرفته است می شود و در نتیجه ورود کاستیک ازاطراف آبند گیربکس که فقط جهت آبندی روغن بدون فشار طراحی شده است؛ می گردد.

مشاهدات خرابی های ناشی از نفوذ کاستیک به گیربکس پمپ
با نفوذ کاستیک به محفظه گیر بکس پمپ و ترکیب آن با روغن موجود در گیربکس، ویسکوزیته روغن از بین رفته و سبب از کار افتادن پمپ روغن داخل گیربکس می گردد (پمپ روغن با خاصیت ویسکوزیته روغن و ایجاد خلاء عمل می کند) و درنهایت روانکاری اجزاء گیربکس و چرخدنده ها متوقف می گردد که در نتیجه آن لرزش گیربکس بدلیل خوردگی شدید و ناگهانی دندانه های چرخدنده گیربکس افزایش یافته و سبب خارج شدن محور شافت گیربکس از مرکزیت بدنه می گردد. در نهایت گیربکس جام و پمپ از سرویس خارج می گردد. آنچه که مشخص است با ورود کاستیک به گیربکس خصوصیت بازی روغن افزایش یافته باعث ایجاد خوردگی در قسمتهای مختلف خصوصا در ضعیف ترین متریال موجود در گیربکس، یعنی تراست پد(Thrust pad) (آیتم¬های 155A و 155B) وژورنال بیرینگها شده (Journal pad) در (آیتمای 151A و 151B) شکل(5) که این خود باعث افزایش لقی ودر نتیجه افزایش بک لش چرخدندها، افزایش ارتعاش و حرکت¬های محوری و شعاعی، کاهش فشار روغن و در نهایت تخریب کامل گیریکس می گردد.










شکل 5 . نمایی از ساختار مکانیکی پمپ LMV 322

اقدامات پیشگرانه صورت گرفته جهت عدم نفوذ کاستیک و مقاوم سازی گیربکس پمپ
با در نظر گرفتن اینکه کاهش فشار بهره برداری به میزان استاندارد امری اجتناب ناپذیر می باشد و همچنین نفوذ کاستیک در لحظه شروع بکار پمپ سبب از کارافتادگی پمپ روغن داخل گیربکس و درنتیجه آن لرزش بدنه و بالا رفتن دفتن دمای پوسته گیربکس و جام شدن پمپ می گردد راهکار کارگاهی و بهره برداری پیشنهاد گردید و مشکلات پمپ برطرف شد.

اقدامات پیشگیرانه بهره برداری جهت جلوگیری از نفوذ کاستیک

افزایش فشار سیل پات
همانگونه که در بالا نیز توضیح داده شد فشار سیل پات یا Barrier باید بین 5/1 تا 2باراز فشار پشت سیل داخلی یا استافین باکس (Staffing box) بیشتر باشد تا همواره لایه ای نازکی از روغن به سمت داخل پمپ جریان داشته باشد لذا اکیدا توصیه گردید به میزان اختلاف فشار خروجی فعلی پمپ (50 بار) با شرایط اولیه (36 بار) به میزان میانگین اختلاف فشار ورودی و خروجی به فشار اولیه سیل پات اضافه گردد که مطابق با فرمول (1) فشار نهائی سیل پات 5/41 بار خواهد شد. به عبارتی :

(1 ) +



مطابق مدارک موجود پمپ LMV 322 فشار طراحی اجزا سیستم آبند 60 بار طراحی شده است؛ لذا افزایش موجود نمی تواند برای آن مشکل جددی ایجاد نماید، از طرفی با توجه به اینکه سیل داخلی (60A) ازسمت داخل با فشار سیال واز سمت خارج با فشار سیل پات در تماس می باشد بنابراین افزایش فشار سیل پات، باعث کاهش اختلاف فشار دو طرف سیل شده لذا سیل داخلی در شرایط بهتری نسبت به قبل کار خواهد کرد.
سیل خارجی (60B) از سمت داخل با سیال سیل پات و از سمت خارج با محیط اتمسفر در تماس می باشد، لذا افزایش فشار سیال سیل پات باعث اعمال فشار بیشتر نسبت به حالت قبل می شود، لذا احتمال نشت روغن افزایش می یابد که البته با توجه به آنکه طراحی سیستم سیل 60 بار می باشد نگرانی زیادی ایجاد نمی کند.

درمدار قرار دادن سوئیچ های فشاری روغن PSL و PSLL
همانطور که در P&ID سیستم سیل شکل(4) قابل مشاهده است؛ دو عدد سوئیچ فشاری PSL و PSLL نصب گردیده است، سویچ اول PSL در صورت افت فشار 1 بار زیر فشار تنظیمی سیستم؛ اعلام هشدار و سویچ دوم PSLL در صورتیکه فشار سیستم 5/1 بار افت نماید باعث توقف پمپ شده و مانع جریان معکوس کاستیک به داخل سیستم و تمامی خرابی¬های ذکر شده در بالا می شود، در شرایط فعلی این سوئیچ¬ها فعال نمی باشد، لذا اکیدا توصیه می شود بعد از تنظیم فشار سیستم با شرایط ذکر شده این سوئیچ¬ها نیز مطابق شرایط جدید کالیبره شده و در مدار قرار گیرد.

استفاده از پمپ های کمکی خارج از گیربکس
پمپ¬های سان داین فاز 9 و 10 در مقایسه با انواع مشابه آن مثلا فاز 6 و 7 و 8 از کمترین سیستم¬های جانبی برخوردار است بطور مثال این پمپ¬ها فاقد پمپ جانبی روغن می باشند، بنابراین در هنگام استارت بعضی از قسمت¬های درگیر در زمان بسیار کوتاهی فاقد روغنکاری مناسب خواهند بود، هوا گیری مناسب و اطمینان از پر بودن لاین¬های روغن خصوصا فاصله بین خروجی مبدل گرمایی روغن تا فیلتر تاثیر بسزائی در کوتاه کردن این زمان دارد.

اقدامات پیشگیرانه کارگاهی
با در نظر گرفتن اقدامات پیشگیرانه بهره برداری امکان کنترل افزایش فشار بهره برداری با افزایش فشار سیل پات مقدور شد و همچنین در مدار قرار دادن فشارهای سوئیچ روغن به محض افت فشار پمپ روغن به میزان 5/1 بار پمپ روغن را از سرویس خارج خواهد نمود تا از انتشار روغن آلوده به کاستیک به داخل گیربکس جلوگیری نماید که این امر خوردگی ناشی از کاستیک در دندانه های چرخدنده های گیربکس و تراست پد و ژورنال پدها را به حداقل می رساند ولی آنچه که از اقدامات کارگاهی می باشد مقاوم سازی اجزاء گیربکس پمپ در برابر شوک های مکانیکی ناشی از راه اندازی پمپ و کاهش ویسکوزیته روغن در اثر نفوذ احتمالی کاستیک به محفظه گیربکس می باشد.



تغییر ساختار هوزینگ گیربکس
با توجه به مقاومت پایین مکرر تراست پدها مهار کننده حرکت محوری شافت دور بالا در برابر خوردگی و همچنین ژورنال پدها در زمان نفوذ اولیه کاستیک پیشنهاد گردید یک عدد بال بیرینگ به شماره ای 6305 جایگزین تراست پد151 A و یک بال بیرینگ به شماره 6208 ETN 9 جایگزین 155 A گردد شکل (6) . که این امر مستلزم تغییر ساختار هوزینگ و افزایش قطر به میزان 62 میلیمتر و ارتفاع هوزینگ به میزان 17 میلیمتر گردید. با بررسی میزان لقی محور شافت دور بالا به میزان 23/0 میلیمتر و لقی شعاعی 04/0 میلمتر میزان قابل قبولی از وضعیت پمپ با در نظر گرفتن تغییرات در اختیار ما قرار داد.



شکل 6 .اصلاح نشیمنگاه تراست و ژورنال پدهای هوزینگ گیر بکس بروی دستگاه فرز

مزایا و معایب جایگزینی بال بیرینگ
از جمله مزایای طرح پیشنهادی می توان به موارد زیر اشاره نمود:
 افزایش مقاومت بال بیرینگ ها در برابر تغییرات دما و فشار در مقایسه با تراست و ژورنال پدها
 تحمل بیشتر در برابر خوردگی ناشی از نفوذ کاستیک در مقایسه با تراست پدها
 دسترسی آسان به بال بیرینگ ها در مقایسه با زمان ساخت مجدد تراست پدها
 مقرون به صرفه بودن استفاده از بیرینگ ها
از معایب اجرایی طرح می توان به موارد زیر اشاره نمود:
 زمان بر بودن ساخت و اصلاح هوزینگ بیرینگ ها
 مقاومت بالای تراست پدها و ژورنال پدها در برابر بارهای شعاعی و محوری شافت دور بالا






ثابت نمودن نشیمنگاه پمپ روغن
یکی از مشکلات بوجود آمده در نشیمنگاه پمپ روغن در زمان نفوذ کاستیک خوردگی محل نشیمنگاه و افزایش لقی و در نتیجه آن حرکت کردن پمپ روغن می باشد. جهت برطرف نمودن عیب ذکر شده نشیمنگاه روغن در محل توسط سه عدد پین ثابت گردید شکل (7) که این امر مانع از حرکت پمپ روغن بدلیل خوردگی ناشی از محفظه قرارگیری آن گردید.




شکل 7. نشیمنگاه پمپ روغن جهت جلوگیری از حرکت توسط سه عدد پین در محل بدنه ثابت گردید

نتایج
برخلاف تصوراولیه، این پمپ در شرایط کارکرد کاملا استاندارد قرار داشته لذا علت خرابی در اثر کارکرد پمپ، خارج از محدوده طراحی کاملا مردود است. علت خرابی را می توان به تنظیم کردن فشار سیستم باریر (Barrier) مکانیکال سیل بر مبنا شرایط اولیه بهره برداری و عدم تنظیم آن باشرایط و فشار جدید دانست که باعث ورود معکوس کاستیک به داخل روغن باریر (Barrier) و تخریب قسمتهای داخلی سیل و بالاخره نشتی خارجی سیل و ورود کاستیک از اطراف سیل روغن به گیریکس و در نهایت تخریب کامل قطعات بسیار گران قیمت گیربکس شده است. بنابراین به راحتی و با افزایش فشار روغن سیستم باریر (Barrier) مکانیکال سیل می¬توان از بروز مجدد این خرابیها جلوگیری نمود. و همچنین با در مدار قرار گرفتن سوئیچ های روغن PSL,PSLL ممانعت از جریان چرخشی روغن در گیربکس و نفوذ گسترده کاستیک جلوگیری به عمل آمد. و در نهایت با در نظر گرفتن اجتناب ناپذیر بودن نفوذ کاستیک به محفظه گیربکس با تغییرات بوجود آورده در هوزینگ گیربکس شفت دور بالا و جایگزینی بال بیرینگ ها، از آسیب به گیربکس و لرزش بدنه و جام نمودن پمپ در زمان راه اندازی اولیه نیز جلوگیری شد.






منابع
1. McNally. “Bill McNally’s Centrifugal Pump and Mechanical Seal Reference Manual,” The McNally Institute, 1986 S. Belcher Rd., Clearwater, Florida, 33764, Section TN005 “Mechanical Seal Selection.”
2. وکیلی تهامی، علی "روش محاسبه و انتخاب پمپ های گریز از مرکز " انتشارات آیدین، تبریز،1382.
3. API standard,"API 610-Centrifugal Pumps for petroleum, Petrochemical and Natural Gas Industries", Tenth Edition, USA, 2004.
4. Ralph Gabriel. API 682,"A powerful combination for maximum pump/mechanical seal reliability", Volume, September 1996, Pages 56-60
5. Stan Shiels."Optimizing centrifugal pump operation", Volume, January 2001, Pages 35-39
6. Eduardo Larralde, , Rafael Ocampo, "Centrifugal pump selection process", Volume, February 2010, Pages 24–28
7. Sundyne LMV 322 internally geared centrifugal ISO 13709, API 610 Standard, OH6 Pumps.
8. چشمارو، میثم " راهنمای جامع پمپ " ، گروه صنعتی اطلس کاسپین، 1392.

مقاله
مجتمع گاز پارس جنوبی
(شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۵) ۱۰:۱۳
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید