جزییات خبر

برای اولین بار:

عملیات بازیافت آمین آلوده به همت متخصصان پالایشگاه دهم پارس جنوبی با موفقیت انجام شد

عملیات بازیافت آمین آلوده به همت متخصصان پالایشگاه دهم پارس جنوبی با موفقیت انجام شد
(سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷) ۰۹:۰۴

از اواخر مهرماه سال جاری عملیات احیای آمین فاز 13 پارس جنوبی در فاز 19 مجتمع گاز پارس جنوبی انجام می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی؛ سهیل رفیعی مدیر فاز 19 پارس جنوبی در این باره گفت: با انجام این عملیات احیای 350 متر مکعب آمین رقیق با میزان کلر 16 هزار ppmبه اتمام رسید.بر اساس برآورد صورت گرفته با احتساب هر تن آمین ( حدود 3200 دلار ) ارزش آمین بازیافتی حدود 123 هزار دلار می باشد.

وی با بیان اینکه این کار مهم با تلاش بی دریغ تمامی کارکنان پالایشگاه دهم و در با نهایت دقت صورت گرفته است، گفت: مراحل امکان سنجی، شبیه سازی و اجرای عملیات فوق در فاز 19 ساماندهی و محقق شد.

به گفته رفیعی؛ این آمین ازپالایشگاه یازدهم توسط تانکر برایبازیافت به پالایشگاه دهم انتقال و پس از بازیافت موفقیت آمیز مجددا به آن پالایشگاه منتقل می‌شود.

گفتنی است؛ متیل دی اتانول آمین MDEA به عنوان یک ماده حیاتی در واحدهای شیرین‌سازی پالایشگاه ها مورد استفاده قرار می‌گیرد که در طول زمان بر اساس واکنش‌های شیمیایی،از کیفیت این ماده کاسته می‌شود و فرآیند شیرین‌سازی به‌صورت کامل انجام نمی‌شود.

به گفته رفیعی با این پروژه مقادیر زیادی از آمین آلوده که در طول سالیان گذشته در سطح پالایشگاه های گازی کشور بلااستفاده انبار شده است، مجددا به چرخه شیرین‌سازی باز خواهد گشت.

وی افزود: این ماده دارای ارزشی بسیار بالا بوده و تأمین آن نیز شرایط خاصی دارد، که هم‌اکنون به همت متخصصان پالایشگاه دهم مجتمع گاز پارس جنوبی امکان‌سنجی، شبیه سازی و در نهایت اجرای عملیات بازیافت آمین با استفاده از تأسیسات بازیافت منواتیلن گلایکول MEG با موفقیت صورت گرفته است.

پیش‌بینی می‌شود؛ با انجام این عملیات، 700 تن آمین خالص با ارزش بالغ بر دو میلیون دلار بازیافت شود و حجم عظیمی از این کالای استراتژیک در پالایشگاه های گازی کشور قابلیت استفاده مجدد پیدا کند.

مجتمع گاز پارس جنوبی
(سه شنبه ۲۰ آذر ۱۳۹۷) ۰۹:۰۴
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید