جزییات خبر

گفتگوی مدیر عملیات مجتمع گاز پارس جنوبی

افزایش کیفیت محصولات مجتمع گاز پارس جنوبی با استمرار پروژه‌های بهبود

افزایش کیفیت محصولات مجتمع گاز پارس جنوبی با استمرار پروژه‌های بهبود
(چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷) ۰۹:۴۵

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در راستای افزایش کیفیت و بهبود محصولات خود چندین پروژه در دستور کار دارد، در همین راستا برای آگاهی از آخرین وضعیت این پروژه‌ها سراغ علمدار بابایی، مدیر عملیات این شرکت رفتیم

شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی در راستای افزایش کیفیت و بهبود محصولات خود چندین پروژه در دستور کار دارد، در همین راستا برای آگاهی از آخرین وضعیت این پروژه‌ها سراغ علمدار بابایی، مدیر عملیات این شرکت رفتیم که در ادامه گفت‌وگو با وی را می‌خوانید.

در حال حاضر چه پروژه‌هایی در راستای بهبود محصولات پالایشگاه‌ها در مجتمع برنامه‌ریزی شده یا در حال انجام است؟

هم‌اکنون در این راستا چند پروژه در مجتمع در دست اقدام است که مهم‌ترین آن‌ها نصب و راه اندازی سیستم‌های میترینگ برای محصولات تولیدی پالایشگاه‌ها، افزایش کیفیت گوگرد پالایشگاه اول، سوم و پنجم و کاهش میزان توتال سولفور میعانات گازی، پروپان و بوتان تولیدی پالایشگاه‌ها است.


هدف از نصب و راه اندازی سیستم‌های میترینگ برای محصولات تولیدی پالایشگاه‌ها چیست و چه میزان پیشرفت داشته است؟

این پروژه با هدف اندازه‌گیری دقیق محصولات تولید پالایشگاه در مجتمع در حال انجام است و هم‌اکنون در پالایشگاه‌های اول، دوم، سوم و پنجم درحال نصب است و طبق برنامه ریزی انجام شده در زمان تعمیرات اساسی پالایشگاه‌ها راه اندازی و تحویل خواهد شد.

1

سایر پالایشگاه‌ها چطور؟ از این سیستم بهره‌مند هستند؟

این سیستم در پالایشگاه‌های چهارم، ششم، نهم و دهم نصب و راه اندازی شده و در حال بهره برداری است. در پالایشگاه هفتم نیز نصب شده و به‌زودی راه اندازی و تحویل می‌شود. نصب در پالایشگاه هشتم نیز در ادامه در دستور کار است.

در خصوص پروژه افزایش کیفیت گوگرد پالایشگاه اول، سوم و پنجم چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟

در پالایشگاه‌ اول تدوین برنامه "مطالعات فنی جهت بهبود رنگ گوگرد تولیدی و بازدهی واحدهای SRU " در لیست اهداف و برنامه های اجرایی سال 97 است. همچنین احداث واحدهای TGTU و AGE با همکاری شرکت نفت و گاز پارس در حال پیگیری است.

در پالایشگاه‌ سوم و پنجم چطور؟

گوگرد تولیدی پالایشگاه سوم بر اساس تست‌های انجام شده از نظر محتوای Ash، آب و رنگ دارای کیفیت مناسبی است، اما در راستای بهبود سایز پروژه اصلاح سیستم جامد سازی گوگرد در این پالایشگاه در حال پیگیری است.
در پالایشگاه پنجم نیز با توجه به تأکید بر تولید گوگرد گرانول ‌جهت یکسان‌سازی شکل گوگرد و استفاده از انبار مکانیزه گوگرد در سال گذشته کلیه مراحل فنی در این پالایشگاه با تهیه یک پکیج جدید گوگرد گرانول به اتمام رسید و هم اکنون در دست اقدام است.

1


پروژه دیگر که عنوان کردید، در چه مرحله‌ایست؟


پروژه دیگر کاهش میزان توتال سولفور میعانات گازی، پروپان و بوتان تولیدی پالایشگاه‌ها است که در همین راستا پروژه DMC فاز 2و3 در حال ساخت است. هم‌اکنون تجهیزات این واحد نصب شده و شرایط لازم برای اتصال این واحد به پالایشگاه نیز مهیا شده است که با اتمام کامل ساخت این واحد، تولید میعانات گازی بوزدایی شده در پالایشگاه دوم پارس جنوبی آغاز خواهد شد.


مجتمع گاز پارس جنوبی
(چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۷) ۰۹:۴۵
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید