جزییات خبر

در راستای آمادگی تمامی واحدهای پالایشگاهی؛

رزمایش جامع مدیریت بحران پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی برگزار گردید

رزمایش جامع مدیریت بحران پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی برگزار گردید
(سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷) ۱۵:۱۲

رئیس آتش نشانی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: رزمایش جامع مدیریت بحران پالایشگاه ششم در سه ماه دوم سال جاری با مشارکت تمامی واحدهای عملیاتی با موفقیت برگزار گردید.

به گزارش روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی؛ رضا رئیسی، رئیس آتش نشانی پالایشگاه ششم مجتمع گاز پارس جنوبی در این باره افزود: رزمایش جامع مدیریت بحران پالایشگاه ششم با برنامه ریزی دقیق و سناریوی از قبل تعیین شده با موفقیت انجام شد.


وی در ادامه عنوان داشت: با توجه به شرایط استراتژیک منطقه پارس جنوبی و اهمیت محصولات تولیدی پالایشگاه‌های گازی در توسعه اقتصادی، تأمین نیازمندیهای کشور، جلب نظرات مشتریان ملی و بین‌المللی شرکت ملی گاز ایران و لزوم استمرار تولید در سایه ایمنی تاسیسات، انجام مطالعات جامع در خصوص شناسایی نقاط آسیب‌پذیر و دارای ریسک خطر در تاسیسات پالایشگاه ششم در راستای اصلاح مشکلات، رفع تهدیدات و موانع موجود و بهبود شرایط زیست محیطی با استفاده از اسناد و مدارک طراحی پروژه با دستور مدیریت پالایشگاه و بر اساس وظایف محوله به اداره HSE در دستور کار ادارات HSE، بهره‌برداری، مهندسی و تعمیرات پالایشگاه قرار گرفته و با توجه به مشکلات فنی در زمان ساخت و ساز و نواقص باقیمانده طرح، اولویت بندی گردیده است.


رئیسی خاطرنشان کرد: یکی از نقاط حساس شناسایی شده در پالایشگاه ششم، بواسطه نوع فرآیند (برج جذب ، جداسازی گازH2S و تامین خوراک واحد 108 تولید گوگرد ) و اهمیت رعایت موازین ایمنی در فرآیند عملیاتی، واحد آمین 3/101 میباشد.

به گفته ی وی، برج جذب (101-C-301) که وظیفه جداسازی گاز ترش H2S (هیدروژن سولفور) به میزان بیش از7500 ppmبا دانسیته 1.363 و غلظت 90 درصد و درجه حرارت 60درجــــــه ســــانتیگرادتحت فشــــــــار 25 Bar ، توسط لاین ورودی"24 اینچ(24"-G.101.30004-F23S-S)وارد برج101-C-301 می‌گردد.با توجه به میزان بالای قدرت خورندگی گاز H2S ،که پس از تماس با حلال آمین موجب جداسازی H2S و شیرین کردن گاز ترش ورودی می‌گردد و این برج دارای فشار عملیاتی 65 بار و دمای گاز ورودی 25 درجه سانتی‌گراد با محلول آمین (MDEA) با دمای حدود 45 درجه در تماس قرار گرفته و پس از عبور از سینی‌های برج بصورت گاز با مشخصات لازم جهت ورود به واحد نم‌زدایی ارسال می‌گردد.

باتوجه به میزان بالای قدرت خورندگی گاز H2S و اجرای نامناسب اتصالات مربوط به TG0034 روی خط 24" ورودی، در زمان ساخت و شکستگی محل اتصال Nipple به خط اصلی گاز ترش موجب نشت گاز ترش در محوطه می‌گردد.

این مقام مسئول ادامه داد: به دلیل سنگینی گاز مذکور نسبت به هوا و تمایل به حرکت در لایه‌های پایین و جابجایی آن توسط جریان هوا به سرعت محوطه واحد را تحت‌الشعاع قرار داده و موجب مسمومیت 4 نفر از نفرات مستقر در واحد ( شامل 2 نفر تنظیف کار صنعتی و 2 نفر اپراتور که در حال انجام وظیفه بودند) می گردد.

از آنجائیکه در زمان وقوع حادثه سیستم اعلام هشدار گاز به دلیل انجام تعمیرات توسط گروه ابزار دقیق غیر فعال گردیده بود هیچ‌گونه سیگنال توقفی که موجب بسته شدن شیرهای جدا کننده در زمان شرایط اضطراری می‌باشد، توسط اتاق کنترل دریافت نگردید و اپراتور محوطه پس از احساس بوی شدید گاز و صدای غیر عادی از طریق رادیو اتاق کنترل را از وقوع حادثه مطلع می‌نماید.
1
مجتمع گاز پارس جنوبی
(سه شنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۷) ۱۵:۱۲
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید