جزییات خبر

چرا توسعه پارس جنوبی مهم است؟

چرا توسعه پارس جنوبی مهم است؟
(چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷) ۱۲:۰۰

تلاش برای توسعه پارس جنوبی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین میادین‌ گازی جهان سال‌هاست که در دستور کار است و در سالیان اخیر سرعت مناسبی گرفته و به زودی پایان می‌یابد.

توسعه این گنجینه انرژی با بهره‌برداری از ردیف نخست شیرین‌سازی فاز ۱۳ و فازهای ۲۴-۲۲ در اواخر سال ۱۳۹۶ ادامه یافت و این پالایشگاه‌ها تا پایان سال ۹۷ تکمیل می‌‌شوند.

هم‌اکنون پالایشگاه‌های گازی پارس جنوبی روزانه بیش از ۷۰ درصد از گاز مصرفی کشور را تولید می‌کنند که این میزان تا پایان سال و با تکمیل سایر پالایشگاه‌ها افزایش نیز خواهد داشت.

این توسعه از چند منظر قابل بررسی و اهمیت است. در این روزها با توجه به نام‌گذاری این ایام به‌عنوان هفته دولت از برنامه‌ها و پروژه‌های صنعت گاز و توسعه گازرسانی بسیار سخن گفته می‌شود.

در واقع هفته دولت همه ساله زمانی است، برای بهره‌برداری یا اجرای پروژه‌های جدید در بخش‌های مختلف کشور. در همین راستا صنعت گاز نیز اقدامات مناسبی در راستای ایجاد امنیت و آرامش مردم و صنایع در برنامه دارد. این در حالی است که، شرایط فعلی کشور با تحریم و تلاطم‌های متفاوت روبروست، اما صنعت گاز به پشتوانه توسعه و افزایش تولید در پارس جنوبی همواره پروژه‌های خود را در شرایط مناسب انجام داده و بهره‌برداری کرده است.

این روزها مدیران صنعت گاز خبر از بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی گازرسانی به ۱۵ شهر و یک هزار و 900 روستا در نقاط مختلف کشور و گازرسانی به نزدیک۱۶۰ هزار خانوار داده‌اند که نتیجه تلاش‌های بدنه صنعت گاز و افزایش تولید گاز در کشور است.

در این هفته، همچنین هفت پروژه مهم توسعه‌ای شرکت ملی گاز و ۳۵۰ پروژه عظیم دیگر شامل کلنگ‌زنی و بهره‌برداری از ایستگاه‌های گاز طبیعی فشرده (CNG)، خطوط انتقال گاز، ایستگاه‌های تقویت و تقلیل فشار، گازرسانی به صنایع عمده و ... نیز آغاز می‌شود که تأمین گاز آن بر عهده پالایشگاه‌های گاز پارس جنوبی است.

اجرای پروژه‌های گازرسانی به‌عنوان یکی از خدمات دولت در راستای افزایش رضایت مردم و حفظ منافع ملی در سالیان اخیر در حالی سرعت گرفته که شرایط با توجه به تولید مناسب در پارس جنوبی برای انتقال گاز به نقاط مختلف و بهره‌مندی حداکثر مردم فراهم شده است.
پارس جنوبی گنجینه‌ای ارزشمند و قابل احترام است که محاسبه ارزش واقعی آن امکان‌پذیر نیست، چراکه به‌صورت مستقیم و غیر مستقیم در تمام بخش‌های زندگی مردم تأثیرگذار است. امروز هیچ صنعتی نیست که به شکلی نیازمند گاز نباشد و بدون شک استفاده از گاز برای هیچ فردی در کشور دیگر یک آرزو نیست.

آرزویی که بهتر بود سال‌ها پیش با توسعه سریع‌تر پارس جنوبی محقق می‌شد. در هر صورت این اتفاق در سالیان اخیر و با تلاش‌های فراوان به ثمر نشست و منافع متعددی برای کشور ایجاد خواهد کرد. گاز امروز توان مدیریت اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، صنعتی و ... را در کشور افزایش داده و به‌عنوان انرژی اول در کشور پشتوانه‌ای قوی و نجیب است. پشتوانه‌ای برای رفاه مردم و اجرای پروژه‌های گازرسانی به تمام نقاط کشور و بهره‌مندی حداکثری از این نعمت الهی.

 

حسن نوروزی

رئیس روابط عمومی شرکت مجتمع گاز پارس جنوبی


مجتمع گاز پارس جنوبی
(چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۷) ۱۲:۰۰
ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید